View Single Post
  #1278  
Old 04.01.2009, 14:04
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Vielä jäi hieman modattavaa, että kotelot saa peiteltyä orggistarpeilla:



Edellinen asentaja oli tehnyt siihen koko läjän päälle tulevaan palaan eri kohtaan reiän kaiutinelementille, joten täytyy tehdä iiiiso soikea reikä ja päällystää sopivalla materiaalilla, että saan kotelot piiloon nykyistä paremmin.

Jahas, elokuusta on vierähtänyt vaatimattomat viisi kuukautta

Mutta sain vihdoinkin tartuttua toimeen ja ensin sulloin koteloihin vanut, jotka piti lisätä jo viisi kuukautta sitten, kuten myös ikkunatiivisteen elementin kaulukseen, joka sekin piti laittaa jo viisi kuukautta sitten:



Ja sitten päällimmäistä peitelevyä piti todellakin modata edellisen asentajan jäljiltä vähän lisää, että sopii paikalleen:



Tuohon tulee sitten vielä musta kaiutinkangas päälle, kunhan keksin sopivan kiinnitystavan.

Ja sitten homma jatkuu. Radiolle asennettu Boschin antenni tuulilasin nurkassa ottaa kovasti häiriöitä subivahvistimesta, joten orggisantenni pitää aktivoida käyttöön. Edellinen omistaja mainitsi katkaisseensa antennin herätevirtajohdon, ettei antenni jumppaa ylös-alas aina, kun soittimen laittaa päälle.

Hankalan asiasta tekee se, että johto on katkaistu hyvin läheltä antennin moottoria, joten pitää saada moottori alas. Service Manualissa käsketään ensin purkamaan n. puolet takakontista, irroittamaan johdot antennin ohjausreleeltä ja tyrkkäämään kotelon läpivientikumin johtoineen alas, mutta kun olen purkanut n. puolet takakontista ja käynyt välillä kuikuilemassa auton alla, päätän yrittää ilman läpivientikumin irroitusta (sen takaisin paikalleensaaminen olisi pikkaisen liian vaativa homma). Joten moottorin kiinnitysruuvit irti ja ihmettelemään. Vielä toinen maadoitusjohto irti ja moottori tulee sen verran alas, että katkaistun johdon pääsee juottamaan takaisin kiinni:



Mutta eipä aikaakaan, kun johtoon on liitetty pieni lisäpätkä, juotettu, suojattu vulkanoituvalla teipillä, kutistesukalla ja sähköteipillä niistä kohdista, joihin kutistesukka ei mennyt (juotosmöhkö oli vähän liian iso) Ja ensi kerralla muistan sitten varmasti napata jonkun hiustenkuivaajan matkaan...on nimittäin sen verta kypsää hommaa kutistella kolvin tuottamalla lämmöllä



Ja sitten etsimään sähkökaavioista antennin herätevirtajohtoa. Minä saan sen verran selville, että johto on pinkki. Pinkkejä ohuita johtoja on sekä pääyksikön taakse tulevissa johdoissa että radioyksikköön tulevissa johdotuksissa. Pienen puhelinkonsultaation ja sähkökaavioiden lisätutkimisen jälkeen (kiitos, Rokka!) selviää, että tämä nimenomainen pinkki johto on siellä radioyksikön kyljessä kiinni. Jaa että mikä niistä? No, sehän selviää, kun pusken +12 V pinkkeihin johtoihin ja antennihan lähtee nousemaan.

Vaan kun mitään ei tapahdu. Yhdestä pinkistä johdosta joku rele vähän napsuu, mutta antenni itsessään ei sano mitään. Uuden puhelinkonsultaation perusteella (kiitos, Rokka!) aletaan testailemaan antennin moottorin relettä ja sen toimintaa. Eli puretaan takaosasta muutama osa irti ja kaivetaan rele esiin:



Ja seuraavaksi ryöstetään toiselta releeltä jatkuva +12 V



ja syötetään antennin moottoria ohjaavalle releelle käyttöjännite. Rele naksahtaa, mutta mitään ei tapahdu. Sitten varmistetaan asia ja ohjataan suoraan antennin moottoria. Maadoitus saadaan takalasin lukituksesta ja antennin moottori toimii.

Relekin vetää, miksei siis toimi? Hetken aikaa ihmeteltyämme selviää, että yhteen releen nastaan pitäisi tulla jatkuva + 12 V, mutta kun ei tule. Ja kun tyrkkään tähän nastaan tuon toiselta puolelta ryövätyn käyttöjännitteen, syttyvät sisävalot! Niinpä tietysti. Antenni on saman sulakkeen takana kuin auton sisävalot. Ja sisävalojen sulakkeen olen tottakai irroittanut paikaltaan, ettei akku tyhjene turhaan, kun koko ajan joutuu olemaan ovet auki.

No niin. Sulake paikalleen ja sitten alkaa antenni toimia releen kautta. Ja tuota pikaa löytyy oikea pinkki johtokin. Antenni nousee ylös asti



Mutta pieni rutina antennin ylösnousun lopussa (ja antennin jämähtäminen ylös) kertoo, että hammastus on lopussa. Antenni laskee toki, kun ensin nostaa antennin yläasentoon, jättää herätevirtajohtoon ohjauksen, painaa hieman alaspäin ja katkaisee herätevirtajohdon ohjauksen. No, sellaista se näiden kanssa on. Mutta nyt pääsee testaamaan, toimiiko radio paremmin tällä antennilla.

Ja niille, jotka tekevät jälkiasennusstereoiden kanssa töitä, se moottoriantennin herätevirta on tämä (katkaistu) pinkki johto radioyksikön oikealla puolella:



Ja varoituksen sana: kannattaa yrittää nappaista liitin ja antennin johto irti siten, että yksikkö on paikallaan. Oli aikamoinen ähellys ensin saada yksikkö irti ja sitten vielä takaisin paikalleen siten, että potkusuojakin menee sujuvasti takaisin. Mutta antennijohdon irroitus voi olla 'mission impossible' ilman yksikön irroitusta. Itse en yrittänyt sitä, kun piti saada kaikki liittimet radioyksikön sivuilta tarkastettua, että mikä pinkki johto ohjaa antennia.

Antennia en päässyt testaamaan, koska se ei jostain syystä käy suoraan tähän eurooppalaiseen kiinnitykseen. On hyvin samannäköinen, mutta liian pieni. No, eiköhän tuohon löydy jokin välipalikka. Sen aikaa ajellaan sitten ilman keskikonsolia.

Ja jos radio toimii paremmin auton omalla antennilla, niin sitten hommataan korjaussarja antenniin ja tehdään herätevirtajohtoon kytkin, jolla saadaan antenni nousemaan vain silloin, kun radiota kuunnellaan.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Etukaiuttimien asennus 025.jpg
Views:	921
Size:	184.0 KB
ID:	8072  Click image for larger version

Name:	Antennin korjaus001.jpg
Views:	933
Size:	78.9 KB
ID:	8074  Click image for larger version

Name:	Antennin korjaus002.jpg
Views:	922
Size:	58.0 KB
ID:	8075  
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams