View Single Post
  #1453  
Old 22.07.2009, 10:54
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tuolla Ilmastointi-ketjussa http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=3492 olikin jo enemmän sepustusta ilmastoinnin ongelmasta. Päätin ennen järjestelmän tyhjentämistä kuitenkin kokeilla mennä sieltä, mistä aita on matalin ja vaihtaa pelkän magneettikytkimen, koska järjestelmässä on edelleen kylmäainetta.

Ensimmäinen ongelma on saada kompuran akseliin kiinnittyvä pultti irti. Tehdasmanuaalissa on mainittu taas joku erikoistyökalu, mutta siitäkään ei olisi tässä tapauksessa apua, koska tuon 'päätylimpun' vulkanointi on sulanut pois ja erikoistyökalu sopii noihin ulomman osan niitteihin, jolloin limppua saa pideltyä paikallaan ja keskellä olevan pultin avattua. Jos siis tuossa välissä olisi vulkanointi tallessa:



Ensin sulloin kaikenmaailman rojua vulkanoinnin tilalle, että saisin jollain tavalla pidettyä limppua paikallaan. Lonkkumäyräkoiran kuoret tilkkeeksi ja sitten iso läjä prikkoja naputellaan vielä kiiloiksi. Loppujen lopuksi pyöräytetään kumihanska ulomman pyörylän ympärille ja otetaan 'öljynsuodatintyökalulla' ote. Kumihanska parantaa pitoa ja suojaa 'öljynsuodatintyökalussa' olevia pieniä nystyröitä, etteivät mene lyttyyn metallia vasten.



Sama resepti varakompuran kanssa:



Ja kun päätylimppu on saatu irti, alkaa paljastua lisävaurioita. Hihnapyörän keskiosa on saanut myös osansa kuumuudesta (halkeamat):



Kunnossa oleva hihnapyörä näyttää tältä:



Tuosta lukkorengaspihdeillä lukkorengas pois tieltä ja kunnossa olevasta kompurasta hihnapyörä laakereineen lähtee helposti irti ihan käsin, mutta koneessa kiinni oleva hihnapyörä vaatii ulosvetäjän, ennenkuin suostuu poistumaan. Hihnapyörän jälkeen löytyy staattori (engl. 'stator'), josta on myös kuori sulanut ja ulkopuoli osittain palanut (hihnapyörän sisällä).



Ehjästä staattorista unohdin ottaa kuvan. No. purkaminen jatkuu sillä, että otetaan toinen lukkorengas, joka pitää staattorin paikallaan, irti. Vaihdetaan toimivat staattori, hihnapyörä ja päätylimppu.

Liitin magneettikytkimelle on muuttunut joskus mallivuosien 89 ja 91 välillä, joten piuhat poikki ja tyrkätään liittimeen kiinni testausta varten:



Auto käyntiin ja lämpötilansäätö 15 Celsius-asteeseen. Kompressorilta kuivaimelle lähtevä putki alkaa välittömästi jäähtyä, samoin kuivain, pian on oikein huurrepäällys. Autossa puhaltaa viileätä. Tuuletuksen paikka. Sitten nappaistaan vanhasta kompurasta magneettikytkimen liitin ja juotetaan johdot kiinni, suojataan entiseen malliin vulkanoituvalla teipillä ja päälle vielä kutistesukka:



Vaihdetaan se kuivain ja orifice sitten joskus myöhemmin, kun vaihdetaan myrkyt nykyaikaisiin ja joutuu päästämään järjestelmän tyhjäksi.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams