View Single Post
  #1525  
Old 20.12.2009, 22:10
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,213
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Jarrulevyjen kanssa sai vihdoinkin painia. Ratapäivillä molemmat -rei'itetyt ja uritetut- etujarrulevyt menivät halki, kuskin puoleinen kahdesta kohtaa ja vänkärin puoleinen yhdestä kohdasta:





Kaikista rei'istä lähti pienempiä hiushalkeamia, jotka eivät sinällään haitanneet, mutta tuollaiset isommat 'levyn reunasta keskelle' -halkeamat aiheuttivat jo ikävää 'juputusta' jarrutuksissa. Sittemmin Armat herrasmiehenä lainasi omat käytetyt etujarrulevynsä (nämäkin rei'itetyt ja uritetut), että pärjäsin siihen asti, kunnes uudet -vain uritetut- levyt saapuivat. Lainalevyjen vaihto sujui kuin elokuvissa: rengas ja kaksi pulttia irti, jarrusatula sivuun, haljennut levy pois, uusi levy paikalleen, jarrusatula ja rengas takaisin kiinni. Simple as that.

Ja pelkästään ulkonäkösyistä otin myös taakse uritetut levyt, koska levyt tulevat uusien, avoimempien kesävanteiden takia enemmän näkyviin.



Siitä sitten työn touhuun. Rengas pois tieltä ja etujarrusatuloista irroitetaan kaksi pulttia:



Jarrusatulan nostin ylätukivarren päälle odottamaan takaisinlaittoa:



Siitä lainalevy pois, uusi tilalle ja jarrusatula takaisin paikalleen. Tai siis ei vielä, koska käytetty levy on tottakai kulunut ja eihän uusi levy mahdu siihen väliin. Vähän aikaa meni päätä raapiessa, että kuis tää nyt näin, kun viimeksi satula meni ihan heittämällä paikalleen. Ihan oikeesti. Sitten älysin, että mäntiähän täytyy vain painaa jotenkin hieman sisäänpäin Jarrupala vain pois paikaltaan ja rengasraudan päällä painoa mäntiin, homma hoidossa.



Takana satuloiden kiinnityspultit olivatkin sitten enemmän jumissa ja muutama voimasana vaadittiin, ennenkuin pultit suostuivat antautumaan. Toki jarrulevyyn oli kulunut sen verran uraa, että piti saada taas mäntiä kammettua hieman sisäänpäin. Hommahan helpottuu huomattavasti esim. sillä, että ottaa ensiksi käsijarrun pois päältä... Sitten, kun tuon käsijarrun päälläolon muisti, niin levyjen vaihto hoitui hyvin suoraviivaisesti ja nyt on sekä edessä että takana yhtenevät vauhdin hillitsimet.



Vielä ennen kesää pitää sivellä punaista väriä noihin takajarrusatuloihinkin ja sitten kelpaa!
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams