View Single Post
  #1533  
Old 02.01.2010, 00:29
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,301
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Akun vaihtaminen vielä vuoden viimeisenä nysväilynä. Autossa oli ostaessani sivunapa-akku, josta joskus kesällä akkua irroittaessani ja kiinnittäessäni väänsin plus-navan kiinni liian tiukkaan, napa pyörähti hieman akun sisällä ja alkoi oireilemaan talven mittaan häiritsevästi. Startatessa saattoi auto joko startata tai sitten mittariston taustavalot välkkyivät ilman starttausta tai koko hoito pimeni. Tähän auttoi aina se, että kävin hieman heilauttamassa plus-kaapelia ja sen jälkeen starttaus onnistui. Ilmeisesti kylmässä osat kutistuivat juuri sen verran, että virtaa ei riittänyt, vaikka kesän mittaan ongelmia ei ollut. Jatkuva konepeiton alla ravaus satunnaisin väliajoin kävi sitten aika nopeasti hermoille ja hommasin (kiitokset eräälle etelän herrasmiehelle!) Optiman Red Top -akun. Samantien halusin akun, jossa olisi sekä sivunavat että päällisnavat. Sivunapoihin auton oman sähköjärjestelmän kiinnikkeet ja miinukseen päävirtakatkaisin, päällisnapoihin tulisi stereoiden virtakaapelit ja C-Tekin pikaliitin.

Homma alkaa toki sillä, että 'kiduskansi' otetaan pois tieltä



Akun virtakaapelit irti, akku pois ja uutta sovittamaan paikalleen. Etukäteen oli tiedossa, että Optiman plusnapa tulee ainakin hyvin lähelle runkoa ja itse asiassa ainakin mun huussissa runkoon kiinni.



Toi plusnapa rungossa kiinni on ilmeisen huono juttu auton sähköjen kannalta, joten aloitin mahduttamisen lyhentämällä akun napaa hieman. Vain hieman, koska stereoiden kaapelit vaativat jokatapauksessa akunkengän kiinnityksen. Jos en käyttäisi päällisnapoja, olisin voinut lyhentää samantien reilumminkin.



Siitä lähtee. Mutta eihän tuo tietenkään riitä, joten akun asemoinnille täytyy tehdä jotain. Yritin napsaista pihtien kärjillä nuo pienet muovipykälät pois tieltä akun telineestä saadakseni akkua hieman enemmän reunaan:



Ei riittänyt, joten sitten otin pykälät kokonaan pois. Johtuen työkaluista jouduin tekemään vähän roisin poiston:



Tässä vaiheessa rungon ja lyhennetyn plusnavan väliin jäi sellaiset pari milliä ilmatilaa, joka on kyllä aivan liian vähän. Joten tilaa piti saada lisää. Akun pohjasta saa helposti poistettua hieman etureunaa ja muutaman koesovituksen jälkeen kaikki ylimääräinen on otettu pois:



Tämä auttoi sen verran, että nyt plusnavan ja rungon väliin jäi jo puolesta sentistä senttiin, joka alkaa olla riittävä mielenrauhan säilyttämiseksi.



Sitten sovittelemaan akun kengän kanssa, että sekin saadaan parhaaseen asentoon noin sähköturvallisuusmielessä. Napaa piti toki hieman työstää juurestaan, että kenkä meni 'pohjaan' asti.



Koska akun etureunasta oli työstetty materiaalia pois, akku tulee hieman enemmän eteen kuin normaalisti. Tämän takia akun kiinnityspalikan ja akun väliin piti laittaa pari kiilapalaa, ettei akku vaan liikahda milliäkään taaksepäin.



Noin, siellähän se nyt majailee ja stereoiden pluskaapelikin löysi paikkansa.



Rasvasin navat (ja päävirtakatkaisijan kontaktipinnat) toki huolella, ettei tulisi enää ongelmia virran katkeilun kanssa.



Koska akun telinettä on hieman modattu, kiduskansi tulee aivan kiinni akun reunaan, mutta mahtuu kuitenkin juuri ja juuri paikalleen.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams