View Single Post
  #1558  
Old 21.01.2010, 21:56
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Ratapäiville lähdön aamuna jo kertaalleen korjattu pakoputken kannatuskumi luovutti, joten uusi oli hommattuna odottamaan putkiston asennusta.



Eihän siinä enää ole juuri muuta kuin loppuitkut itkemättä, kun putkisto alkaa löytää paikkansa. Tuohon vielä molempiin putkiin kiinnitettävä latta, joka taas kiinnitetään kannatinkumiin. Etuosasta putket on hepattu pienesti yhteen, etteivät kolise:


Jossain vaiheessa sitten se latta irtosi hitsauksestaan toisesta putkesta ja kannatinkumikin oli luovuttanut taas kerran, joten piti tehdä lievät "pielavetiset", siis rautalankaa sekä kannatinkumin tilalle että myös takaosasta putkea kallistuksenvakaajan ympäri, ettei putki roiku aivan ilman tukea ja tee jotain vahinkoa.





Tänään päästiin sitten korjaamaan havaitut puutteet ja asentamaan lahtelaiselta herrasmieheltä löytyneet LT-1:n vaimentajat auton orggisvaimentajien tilalle. Tässä hieman osviittaa siitä, miten ulkonäkö autossa muuttuu:



Vaimentajien vaihtoon oli syynä ulkonäköasiat. Noissa orggisvaimentajissa kun on vain toinen ulostulo toimiva, niin varsinkin näin reippailla pakkasilla putkenpäät ovat säälittävän näköiset, kun toinen ulostulo on lumen ja jään kyllästämä ja toisesta tupruttaa haikua. Ja mun omaan silmään noi LT-1:n lituskat ulostulot ovat paremman näköiset kuin kaksi pyöreätä putkea. Makuasia, sanoi koira, kun muniaan nuoli...



Ja se kannatinkumi... Nyt sitten päätin, että tehdään prkl parempi versio, kun se ratkeaa aina sieltä alhaalta. Joten kumista ylimääräiset riekaleet poikki ja 8 mm putkesta rakennetulla tuurnalla löin reiät sen samaisen 8 mm putken pätkistä suunnitelluille holkituksille:



Ideahan tuossa on se, että näin kiinnityspultit eivät syö kumia, koska pultit ovat holkin sisällä ja holkki estää samalla liiallisen kiristyksen, ettei kumia puristeta liikaa. Tai jotain, emmätiedä. Kunhan nyt kokeillaan tämmöistä. Ja alkuun suunnittelemistani tupla-aluslevyistä isommat olivat sitten jo liian isoja, joten jätin ne pois ja laitoin 'vain' yhdet aluslevyt:



Sitten porasin alumiinilattaan neljä reikää, reikiin kierteet ja ruuvasin kumin lattaan kiinni. Ylimmät, pidemmät pultit varmistin vielä nyloc-muttereilla ja tein putkistoon kiinni tulevaan lattarautaan, johon on myös jyrsitty kierteet valmiiksi, sopivan reiän ja jo se nyt on kumma, jos ei ala kestämään.



Vaimentajien vaihdosta tuli välittömästi niin paljon lisää voimaa, että renkaatkin alkoivat savuta ihan spontaanisti nosturilla, vaikkei moottori edes ollut vielä käynnissä:



Ja stancekin hierottiin kohdalleen, ettei se keula nyt ihan jatkuvasti raavi maata. Tällä varmaan loppuu se etuspoilerin jatkuva hajoaminen ja kilven raapiintuminen



Ainiinjoo, miltä se nyt sitten kuulostaa? Erilaiselta.

Äänessä on enemmän räyhää kuin mitä orggisvaimentajilla, mutta resonanssia ei näilläkään esiinny matka-ajossa. Soundi on nyt lähempänä raaseria, kun auton orggisvaimentajissa oli vähän kireämpi, metallinen sävel. No, tuolla on ääninäytettä:

http://penthouse.homelinux.net/fs10/...mentimilla.wmv

(Noi käynnistyksessä lentävät roskat ovat vaimentajien aiemman pihavarastoinnin tulosta, taisivat olla pääosin koivunlehtiä)
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams