Tutkin tuossa äsken hetken mielijohteesta miltä -98:n PCM näyttääkään. Ja joo, siellä on kaksi VE-taulua eli perus-soppakarttaa.
Tässä ensin
Primary VE -bensakartta...:
...ja sitten perään
Secondary VE -bensakartta:
Kun viritetyn moottorin VE-taulua hierotaan kohdalleen, pitää MAF disabloida eli ottaa pois käytöstä. GM:n boksissa on näppärä tapa tälle, eli asetetaan MAFfin "rikkoutumis-hertsi" nollaksi jolloin tietsikka on aina sitä mieltä että MAF on poissa käytöstä ja säädöt perustuu pelkästään VE-tauluun. Jota siis ollaan säätämässä.
-98:ssa näitä VE-tauluja on siis kaksi ja olennaista on hoksata, että säätöä on turha aloittaa primääristä koska MAFfin ollessa poissa pelistä tietsikka seuraa vain secondary-taulua. Eli secondary-VE:n mukaan tarkistetaan STFT/LTFT -virheet ja eikun kopsaamaan primääriin (ja tietysti secondaryyn kanssa). Tällä saadaa osakaasun kartat kohdalleen.
Noista kuvista näkyy, että Secondary VE -taulussa on huonompi resoluutio eli erottelutarkkuus. Eli esimerkiksi imusarjan alipaine menee 10 KPa:n portaissa tuossa
Secondary VE -taulussa, kun taas
Primary VE -taulussa mennään 5 KPa:n askelin.
Koska säätö joudutaan tekemään tuon kakkostaulun mukaan jossa on huonompi erottelutarkkuus, pitää arvoja kopsatessa ykköstauluun hieman approksimoida eli arvioida "väliarvoja". No, jos tämä vaivaa niin on mahdollista siirtyä käyttämään pelkästään tuota ykköstaulua mutta se tarkoittaa samalla että MAFfia ei enää käytetä eli tilalle voisi laittaa vaikka suoran salaojaputken. Tai mitä niitä stingereitä yms. imuputkivirityksiä onkaan...
Edit: PS: noi on muuten ahdetusta -98:sta (khihii...tietysti) eikä vakiosta, siksi toi
"Primary VE" on hieman "smoothimpi" eli siloitellumpi tietyissä kohdissa verrattuna
"Secondary VE" -tauluun. Vakiossa -98:ssa arvot ovat käsittääkseni identtiset kummassakin taulussa.