View Single Post
  #1732  
Old 10.05.2010, 20:53
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,213
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
No niin, kun on pitkä ja pimeä talvi takanapäin, niin tottakai sitten kesää vasten parannetaan valoja releytyksen avulla. Seenelkuissahan valojen sähköt kuljeskelevat valokytkimen kautta ja valokytkimet lämpenevät joskus aika reippaasti, varsinkin, jos kytkentöihin on lisäilty abico-liitoksia jne. Omasta katiskasta ei ylimääräisiä liitoksia löytynyt eikä valojen kanssa muutenkaan ole varsinaisia ongelmia ollut.

Itse en ymmärrä sähkön sielunelämästä juuri yhtään mitään, joten tyydyin noutamaan Biltemasta "valonvahvistin"-otsikolla varustetun paketin, josta löytyy kaikki tarvittava.



Normaalisti tästä paketista löytyvillä liittimillä saadaan tehtyä kytkennät melkein ilman kolvailuja, mutta seenelkun kääntövalojen takia en viitsinyt purkaa liittimiä ja vetää johtoja kokonaan uusiksi läpivientien yms. takia, vaan jätin viimeisen liittimen jälkeiset originaalijohdot paikalleen ja kolvailin johdot uusiksi.

Aikani paketin kytkentäkaaviota tutkailtuani ei muuta kuin toimeen. Johdot poikki (toki varmuuden vuoksi katkaisin ensin vain toisen plus-piuhan, että tiedän, kumpi johto menee lyhyille ja kumpi pitkille, tulee kytkentä varmasti oikein):



Juotokset suojailen kutistesukalla, päälle vulkanoituvaa teippiä ja sähkärin teippi vielä päällimmäiseksi.



Tässä vaiheessa kävi sitten selväksi, että tuossa Bilteman satsissa maadoitusjohto on liian lyhyt, joten kaupasta seuraavana aamuna samanpaksuista johtoa ja pieni jatko, että luukkulamppu mahtuu kääntymään (Tuosta poistin vielä johtosarjan 'turhat' liittimet välistä ja kolvailin johdot suoraan kiinni):



Toisella puolella pätkäisin vaan vastaavasta liittimestä johdot poikki ja juottelin releeltä polttimolle menevät johdot suoraan kiinni.



Tämän jälkeen vielä sähkönsyöttö releille. Päätin ottaa syötön suoraan laturin plusnavasta, koska tuon Bilteman johtosarja yletti ongelmitta vain laturille saakka. Sitten Vituiksmän iski kyntensä taas projektiin. Laturin plussaliitäntä akulle oli hieman jämähtänyt kiinni ja mutteria pyörittäessä koko pultti alkoi pyöriä mutterin mukana

No, sitten piti akulle lähtevän plusjohdon liitin murtaa, että sain johdon irti. Sitten sain liittimen purettua johdosta, mutta reikäliitin jäi vielä laturiin kiinni:



Sitten yrittäessäni avata liittimen kiinnitysmutteria koko pultin pyöriessä hajottaen "eristysmuovin" siitä pultin alta. Joka ei vissiinkään ole kovin hyvä juttu...



No tuon jälkeen pultti pyöri ja heilui jo sen verran, että oli otettava laturi irti, jos tuon pultin alle saisi jotain eristystä kätevästi... Sitten, kun olin vähän aikaa pyöritellyt pulttia ihan sormin, kuului laturin sisältä pahaenteinen kilahdus ja koko pultti lähti irti. Voi fiddu. Tää ei ollut hyvä juttu, kun en ymmärrä laturin toiminnasta yhtään mitään.

No, joskushan sitä on kai se ensimmäinen laturi purettava. (Onhan kotosalla kuitenkin varalaturi, jos nyt menee ihan reisille koko homma) Kiinnityspultit vaan pois:



Sitten varovasti kuoresta kiinni ja nostamaan kuorta ylös. Laturista kuuluu pari 'sproing' -ääntä, jotka ovat ilmeisesti peräisin jostain jousista tai vietereistä. Paluuta ei ole, joten nostetaan kuori kokonaan ja sisältä paljastuu sekä irrallinen plusliitännän kiinnitysmutteri että laturin hiilet ja niiden jouset:



Kiinnitin plusliitännän ja virittelin vähän eristystä pultin kannan ja rungon väliin



Sitten pitikin pähkäillä hiilien paikoilleensaamista ihan ajan kanssa. Onneksi sattui vähän fiksumpaa harrastajaa tallille ja vähän ajan kuluttua löytyikin takakannesta sopiva aukko, josta saa pienellä ruuvimeisselillä tmv. 'lukittua' hiilet paikalleen kuoren takaisinlaiton ajaksi. Minä taitoin rautalangan pätkän kaksin kerroin:





Siitä sitten kuori varovasti takaisin paikalleen ja samalla varovaisuudella rautalangan pätkä pois, hiilet ponkaisevat takaisin paikalleen ja laturi takaisin paikalleen, valoreleiden syöttä plussaan kiinni, akulle menevään johtoon uusi liitin ja liittimeen vähän suojausta:



Auto käyntiin ja laturi tuntuu lataavan kutakuinkin normaalisti, joten tässä vaiheessa pääsin sitten vihdoinkin testaamaan valojen toimivuutta. Aluksi kaikki vaikutti olevan kunnossa, koska luukut aukesivat ja sekä lyhyet että pitkät valot toimivat normaalisti. Mutta sumuvalot eivät toimineet laisinkaan. Ja siitäkös se soppa sitten syntyi... Vakionahan valokytkennät menevät niin, sumuvalot sammuvat, kun pitkät kytketään päälle ja syttyvät taas, kun vaihdetaan lyhyille.

Tuostahan minä en tietysti ymmärtänyt mitään, mutta kun aikani mittailin johtoja ja raavin päätäni, niin löysin sitten kokeilemalla ratkaisun sumuvalojen toimimattomuuteen. Kun yhdistin pelkääjänpuoleisen pitkälle valolle menevän (katkaistun) orggisjohdon maihin, syttyivät sumuvalot. Mutta jos sitten pisti ajovalot päälle ja vaihtoi pitkät, niin tähän asti kaikki toimi normaalisti. Sitten, kun vaihtoi takaisin lyhyille, niin sekä pitkät että lyhyet jäivät palamaan ja pitkät sammuivat, kun sumuvalojen kytkimen napsautti pois päältä

Aikani sitten testailin yhdistää jos vaikka mihin tuota vaalean vihreää johtoa ja loppujen lopuksi juuri ennen hermojen lopullista menettämistä sumuvalojen sammuminen ja syttyminen pitkien valojen kanssa toimi n. 90 % varmuudella, kun yhdistin johdon kuskin puolella majailevaan ylimääräiseltä näyttävään johtoon, joka näyttäisi menevän umpioon polttimon maadoituspiuhaan. Tuosta ei varmaan kukaan ymmärtänyt mitään...

Valot kirkastuivat selvästi tuolla releytyksellä ja nyt voisi vielä tarvittaessa tyrkätä vaikka vähän järeämpää polttimoakin umpioihin ilman pelkoa valokatkaisijan sulamisesta.

Sähkökaavioista enemmän ymmärtävät selvittivät, miten tuo alkuperäinen kytkentä toimii ja mielenkiintoinen kytkentä onkin. Sumuvalojen rele saa normaalisti maadoituksen pitkien valojen polttimon langan kautta(!) ja kun pitkät sytytetään, maadoituksen sijaan tarjolla onkin plussaa releen kelalle 'molemmin puolin', jolloin rele ei vedä.

Jos nyt sitten yhdistän tuon katkaistun pelkääjänpuoleisen polttimon pitkälle langalle alunperin menneen johdon, joka tällä hetkellä menee maihin toiseen umpioon tuohon Bilteman releeltä polttimon pitkälle langalle tulevaan johtoon, niin toimiiko kytkentä samoin kuin alkuperäinen?

Ai niinjoo, sulake tosiaan puuttuu vielä, kun ei ollut tuossa johtosarjassa valmiina, enkä ehtinyt enää viikonloppuna tehdä asialle mitään, mutta laitan varmaan huomenna tuohon laturilta releille lähtevään plusjohtoon.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams