Taas vaihteeksi jotain pientä nysväystä, johan tässä on uusi vuosikin aloitettu.
Kuskin puoleinen ikkuna ei oikein viimeisen säädön (n. vuosi sitten) jälkeen istunut kuitenkaan kunnolla paikallaan, vaan pientä suhinaa kuului kesän mittaan maantienopeuksissa. Ajattelin sen johtuvan vain 'kesäkatosta', joka ei ole auton alkuperäinen katto, mutta kun myös alkuperäisellä kuitukatollakin suhina jatkui, niin asialle oli tehtävä jotain.
Kunhan olin tutkaillut ikkunan asentoa tiivisteisiin nähden, arvelin, että pientä säätöä stoppareihin täytyy tehdä. Varsinkin, kun autoa pestessä vettä tihkui sisälle jo huomattavasti, kun suihkutteli suoraan tiivisteisiin.
Ovipahvi pois tieltä ja sitten kyynärnoja sekä ikkunan nostonapit takaisin paikalleen, että ikkunaa saa kätevästi nostettua sekä laskettua ja tutkailemaan asiaa. Ikkunan etu- ja takaosan noston rajoittimet säädetään kolmesta 10 mm pultista. Tuossa sormi osoittaa ylempään takaosan säätöpulteista. Alaviistoon oikealle näkyy sisäpellissä toinen 10-millisellä kannalla oleva pultti ja nämä kaksi vaikuttavat yhdessä ikkunan takaosan pysähtymiseen:
Etuosassa on kolmas 10 mm kannalla oleva pultti, jolla säädetään ikkunan etuosan korkeutta
Tähän etuosan stoppariin pysähtyy siis lasissa kiinnioleva kartion muotoinen muoviosa, johon tutustuimme n. vuosi sitten osien pudottua
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=1524
Näillä kolmella stopparilla siis vaikutetaan ikkunan nousemiskorkeuteen ja ikkunan asentoon etureuna vs. takareuna.
Tässä vielä kuva takaosan stopparista, jonka korkeutta siis säädetään niillä kahdella pultilla:
Ikkunassa on siis kiinni kaksi tappia, jotka osuvat noihin ym. hahloihin, ylempi:
ja alempi
Tämän pienen säätötoimenpiteen jälkeen ikkuna istuikin sen verran hyvin, ettei vettä enää tihkunut sisäpuolelle, kun suihkuttelin hieman vettä tiivisteisiin. Mutta edelleen pieni ärsyttävä lonksahdus kävi välillä ikkunaa nostaessa ja tarkemmassa tutkinnassa ylempi noista takaosasan stopparitapeista otti kontaktin alempaan hahloon. Siihenkin löytyy onneksi pientä säätömahdollisuutta. Tämän säätöpultin kierrettä näkyy ylempänä tuolla 'takaosan stoppari' -kuvassa.
Paikka on vaan niin ahdas, että pelkällä räikällä ja hylsyllä ei yllä ja sitten taas lyhyellä jatkolla räikän kanssa ei mahdu lukitustankojen välistä. Onneksi pakista löytyi pieni sopiva välipalikka lyhyen jatkon päähän ja siihen sitten 10 mm räikkälenkki.
Tälläkin kombinaatiolla tila on ahdas, mutta sisäpellin takana majailevan piilopultin saa onneksi löystytettyä säätöä varten ja kiristettyä.
Sitten ovi takaisin läjään ja yllätys on suuri, kun kaukosäätimen keskuslukon ohjauspulssi on sen verran lyhyt, että kuskin ovi jää lukittumatta, ellei kaukosäädintä paina kahta kertaa. No eihän se käy. Joten puran koko oven taas levälleen ja suihkuttelen voiteluöljyä kaikkiin lukkomekanismin liikkuviin osiin ja niveliin. Tämän jälkeen lukitus toimii taas niin kuin pitääkin.
Huhuijaa. Sitten vielä samanmoinen säätö vänkärin puolelle ikkunaan, koska sieltäkin kuulemma vähän tuuli suhisee ja muutama tippa tihkuu pestessä aina sisään.