View Single Post
  #1811  
Old 06.01.2011, 20:47
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,315
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Taas vaihteeksi jotain pientä nysväystä, johan tässä on uusi vuosikin aloitettu.

Kuskin puoleinen ikkuna ei oikein viimeisen säädön (n. vuosi sitten) jälkeen istunut kuitenkaan kunnolla paikallaan, vaan pientä suhinaa kuului kesän mittaan maantienopeuksissa. Ajattelin sen johtuvan vain 'kesäkatosta', joka ei ole auton alkuperäinen katto, mutta kun myös alkuperäisellä kuitukatollakin suhina jatkui, niin asialle oli tehtävä jotain.

Kunhan olin tutkaillut ikkunan asentoa tiivisteisiin nähden, arvelin, että pientä säätöä stoppareihin täytyy tehdä. Varsinkin, kun autoa pestessä vettä tihkui sisälle jo huomattavasti, kun suihkutteli suoraan tiivisteisiin.

Ovipahvi pois tieltä ja sitten kyynärnoja sekä ikkunan nostonapit takaisin paikalleen, että ikkunaa saa kätevästi nostettua sekä laskettua ja tutkailemaan asiaa. Ikkunan etu- ja takaosan noston rajoittimet säädetään kolmesta 10 mm pultista. Tuossa sormi osoittaa ylempään takaosan säätöpulteista. Alaviistoon oikealle näkyy sisäpellissä toinen 10-millisellä kannalla oleva pultti ja nämä kaksi vaikuttavat yhdessä ikkunan takaosan pysähtymiseen:



Etuosassa on kolmas 10 mm kannalla oleva pultti, jolla säädetään ikkunan etuosan korkeutta



Tähän etuosan stoppariin pysähtyy siis lasissa kiinnioleva kartion muotoinen muoviosa, johon tutustuimme n. vuosi sitten osien pudottua http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=1524



Näillä kolmella stopparilla siis vaikutetaan ikkunan nousemiskorkeuteen ja ikkunan asentoon etureuna vs. takareuna.

Tässä vielä kuva takaosan stopparista, jonka korkeutta siis säädetään niillä kahdella pultilla:



Ikkunassa on siis kiinni kaksi tappia, jotka osuvat noihin ym. hahloihin, ylempi:



ja alempi



Tämän pienen säätötoimenpiteen jälkeen ikkuna istuikin sen verran hyvin, ettei vettä enää tihkunut sisäpuolelle, kun suihkuttelin hieman vettä tiivisteisiin. Mutta edelleen pieni ärsyttävä lonksahdus kävi välillä ikkunaa nostaessa ja tarkemmassa tutkinnassa ylempi noista takaosasan stopparitapeista otti kontaktin alempaan hahloon. Siihenkin löytyy onneksi pientä säätömahdollisuutta. Tämän säätöpultin kierrettä näkyy ylempänä tuolla 'takaosan stoppari' -kuvassa.

Paikka on vaan niin ahdas, että pelkällä räikällä ja hylsyllä ei yllä ja sitten taas lyhyellä jatkolla räikän kanssa ei mahdu lukitustankojen välistä. Onneksi pakista löytyi pieni sopiva välipalikka lyhyen jatkon päähän ja siihen sitten 10 mm räikkälenkki.



Tälläkin kombinaatiolla tila on ahdas, mutta sisäpellin takana majailevan piilopultin saa onneksi löystytettyä säätöä varten ja kiristettyä.



Sitten ovi takaisin läjään ja yllätys on suuri, kun kaukosäätimen keskuslukon ohjauspulssi on sen verran lyhyt, että kuskin ovi jää lukittumatta, ellei kaukosäädintä paina kahta kertaa. No eihän se käy. Joten puran koko oven taas levälleen ja suihkuttelen voiteluöljyä kaikkiin lukkomekanismin liikkuviin osiin ja niveliin. Tämän jälkeen lukitus toimii taas niin kuin pitääkin.

Huhuijaa. Sitten vielä samanmoinen säätö vänkärin puolelle ikkunaan, koska sieltäkin kuulemma vähän tuuli suhisee ja muutama tippa tihkuu pestessä aina sisään.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams