Quote:
Originally Posted by Yorcci
Huoltoyhtiön aura-auto kävi antamassa pikku pusun :
Rujon näköinenhän tuo on, mutta saa mennä nyt hetken aikaa, ennenkuin on tullut vakuutusyhtiön päätös.
|
Päätös tuli jo ajat sitten ja nyt alkoi isompi korjaus. Siis tämän pienen kuituvaurion takia neljännespaneelissa:
Tuon korjaushan vaatii sen, että ensin puretaan takapala pois tieltä kuiduttamisen takia. Takapalan irroitushan ei ole mitään rakettitiedettä, mutta aikaahan siinä menee, kun mm. putkiston joutuu pudottamaan pois tieltä. Sen jälkeen rekisterikilpi pois tieltä, sitten pakkivalot:
Kun on saatu pakkivalot irti, pääsee irrottamaan takavalojen pohjat aukosta kurottamalla. Linssit näissä late-malleissahan lähtevät ihan vaan torxit avaamalla, siis polttimoiden vaihto vie muutaman minuutin.
Sitten takarenkaat ja sisälokasuojat pois tieltä, että pääsee tukiraudat irroittelemaan:
Sitten onkin jo hyvin tilaa napata sivuvalot pois:
Vänkärin puolella on aktiivihiilipönttö vaikeuttamassa hommaa, mutta sekin lähtee 'pantaa' löystyttämällä ja 'kynnet' sivuun taivuttamalla:
Sitten vielä neljännespaneelit ja peräpalan yhdistävät tukiraudat pois. Sen jälkeen n kpl kiinnitysmuttereita, joihin kiinnipääsy on välillä hieman haastavaa (varsinkin antennin moottorin kiinnitykset), mutta ilman hermostumisia hoituu ja takapala lähtee irti:
Siis näihin pultteihin tulevia kiinnitysmuttereita saa availla:
Huhhuijaa. Tästä se varsinainen työ vasta alkaa...
Kuituvaurioiden korjauksesta on kokemusta jo edellisen rytökasan kanssa
http://finnshark.com/forum/showpost....&postcount=267
kun Ahvenistolla oli hieman liikaa tilannenopeutta vallitsevaan rengastilanteeseen nähden, joten lyhyesti hiotaan vauriokohta reippaasti auki ja viistetään, että uusi kuitu saadaan "X-muotoon". Sovitellaan sopiva kuitupaikka:
Päällyspuolelle tuli kolme kerrosta kuitumattoa ja nurjalle puolelle kaksi kerrosta, että töitä riittää sitten kuidun hiomisessakin. Hartsina kokeilin epoksihartsia, kun viimeksi polyesterihartsi sai niin tylyn tuomion.
Peräpalan kiinnityksessäkin oli pieni halkeama, johon tyrkkäsin myös hieman epoksihartsia koemielessä.
Aamulla sitten selviää, kuinka tämä epoksihartsi toimii. Purkissa jämähti ainakin nopeasti juntturaan. Oikein tarkkaan kuvaa katsomalla voi nähdä pientä savukiehkuraa, jota purkista nousi tuossa vaiheessa. Purkki oli sen verran lämmin, ettei kärsinyt paljain käsin edes siirrellä, mutta ulos ja hankeenhan se oli vietävä.