Pakosarjan tiiviste pitää, auto valmis radalle. Joten ei muuta kuin kaivamaan verta nenästä ja tallille purkamaan osia pois.
Pakosarjan tiivisteiden hakureissulla tarttui matkaan FinnVetteltä tuommoisia käärittyjä putkiloita vaihtareiksi:
Tästä lähtee etuvakaajan 'end link':
Irroitus oli helppo nakki. No mutta toi uusihan on ihan suora. Ja eiks se oo vähän paksumpikin? Sopiikohan se paikalleen?
Mitä ihmettä? Puslatkin on jo valmiiksi halki!
No, onneksi on sentään asentajalle ohjeistus, miten päin puslat laitetaan, kun ovat hieman epäkeskot
Mutta sitten pitää vielä 'end link' -puslat sulloa paikalleen. Ruuvipenkille. Vääntöä ja sinnehän se menee. Toiselle puolelle iso hylsy, että mahtuu metalliholkin toinen puoli tulemaan ulos
Menihän se, mutta ei vissiin ihan sillä tavalla kuten piti, kun alkuperäiset on vähän toisella lailla
Takaisin ruuvipenkille, pusla pois pienemmällä hylsyllä työntämällä ja takaisin paikalleen 'oikeinpäin':
Toisella puolella 'end link':in kiinnitys aiheutti ihan huolella kirosanoja, kun ei sitten millään meinannut asettua paikalleen. Ylemmissä kuvissa näkyy, kuinka puslan 'kulma' on hieman erilainen kuin originaalissa, mistä johtuen kiinnityspultti ei sitten millään mennyt paikalleen. Loppujen lopuksi (reilut puoli tuntia painittuani ja mietittyäni) otin koko kiinnityksen irti alapäästään, laitoin 'end link':in läpi menevän vakaajan kiinnityspultin paikalleen ja sitten pääsin vääntämään kiinnityksen alaosaa järkevällä tavalla, että alaosan kiinnityspultin sai pujotettua paikalleen
No niin. Siellä se etuvakaaja möllöttää.
Aikaa meni kiroiluineen päivineen n. kolme tuntia. Fiddu. Tässä vaiheessa oli sitten pakko pitää pieni hengähdystauko, ettei ruuvimeisseli karkaa hallinnasta ja iskeydy oveen tai konepeittoon... stanan 'bolt on' -osat
Ja sitten takavakaajan kimppuun. Joskus kolme vuotta sitten tehty varapyöränkotelon poisto helpotti hommaa. Joten 'end link':ien kimppuun täälläkin
Keskempää kannatuspuslat myös pois
Ja sitten vaan pujotellaan vakaaja pois. Tai ei se prkl mahdu. Joten otetaan toiselta puolelta vielä sisälokasuoja pois tieltä
Jopas läks. Sitten taas vertailemaan ja tuhdimmaltahan se takavakaajakin näyttää
Hmmm...eikös tästä paketista puutu jotain?
Onneksi 'end link':in pusla on vaan majoittunut toisen puslan sisään. Muuten olis tässä vaiheessa projektia tullut lievästi epävoivoinen olo
Sitten 'end link':ien puslat paikalleen ruuvipenkissä. Meni aikaa, mutta itse sain homman toimimaan siten, että puristin ensin pelkät kumiosat paikalleen (autoin toki pienellä ruuvimeisselillä sopivasti) ja sitten keskiholkit.
Sitten olikin aika käydä 'kannatuspuslien' kimppuun ja taas sai huomata, että 'bolt on' tarkoittaa vain sitä, että osat kiinnitetään pulteilla eikä tarvitse hitsata. Yleensä.
No eihän tuo vaan mene paikalleen millään. Takaisin ruuvipenkille ja vääntöä. Kokeilu ja lisää vääntöä. Eihän se vippase kuitenkaan kuin 'vähän'.
Sen verran, että riittää muutamaan perisuomalaiseen kirosanaan.
Toinen on proudly made in America by Hubbabubba, toinen 'tuned to fit in Finland'
Siinä on sitten hyvä mallikappale, joten toisenkin on aika tutustua ruuvipenkkiin
Ja vihdoinkin valmista myös takavakaajan osalta
Koko urakka päänraapimisineen ja puslien kanssa painimisineen vei ekakertalaiselta sellaiset viisi tuntia. Ja sitten satoi jo vettäkin, niin ei päässyt heti testaamaan kunnolla, miten auton käytös muuttui. Sateesta ja ensimmäisten kuoppien yli ajamisen aiheuttamista narinoista huolimatta välitön tuntuma oli, että auto ei kallistele yhtä paljon kuin vakiovakaajilla. No sehän oli tietysti tarkoituskin. Joten toivottavasti viikonloppuna olisi edes hieman kuivaa, että saisi ihan oikeaa tuntumaa, miltä auton käytös ääritilanteissa tuntuu.