View Single Post
  #2015  
Old 27.05.2011, 23:34
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Pakosarjan tiiviste pitää, auto valmis radalle. Joten ei muuta kuin kaivamaan verta nenästä ja tallille purkamaan osia pois. Pakosarjan tiivisteiden hakureissulla tarttui matkaan FinnVetteltä tuommoisia käärittyjä putkiloita vaihtareiksi:



Tästä lähtee etuvakaajan 'end link':



Irroitus oli helppo nakki. No mutta toi uusihan on ihan suora. Ja eiks se oo vähän paksumpikin? Sopiikohan se paikalleen?



Mitä ihmettä? Puslatkin on jo valmiiksi halki!



No, onneksi on sentään asentajalle ohjeistus, miten päin puslat laitetaan, kun ovat hieman epäkeskot



Mutta sitten pitää vielä 'end link' -puslat sulloa paikalleen. Ruuvipenkille. Vääntöä ja sinnehän se menee. Toiselle puolelle iso hylsy, että mahtuu metalliholkin toinen puoli tulemaan ulos



Menihän se, mutta ei vissiin ihan sillä tavalla kuten piti, kun alkuperäiset on vähän toisella lailla



Takaisin ruuvipenkille, pusla pois pienemmällä hylsyllä työntämällä ja takaisin paikalleen 'oikeinpäin':



Toisella puolella 'end link':in kiinnitys aiheutti ihan huolella kirosanoja, kun ei sitten millään meinannut asettua paikalleen. Ylemmissä kuvissa näkyy, kuinka puslan 'kulma' on hieman erilainen kuin originaalissa, mistä johtuen kiinnityspultti ei sitten millään mennyt paikalleen. Loppujen lopuksi (reilut puoli tuntia painittuani ja mietittyäni) otin koko kiinnityksen irti alapäästään, laitoin 'end link':in läpi menevän vakaajan kiinnityspultin paikalleen ja sitten pääsin vääntämään kiinnityksen alaosaa järkevällä tavalla, että alaosan kiinnityspultin sai pujotettua paikalleen



No niin. Siellä se etuvakaaja möllöttää.



Aikaa meni kiroiluineen päivineen n. kolme tuntia. Fiddu. Tässä vaiheessa oli sitten pakko pitää pieni hengähdystauko, ettei ruuvimeisseli karkaa hallinnasta ja iskeydy oveen tai konepeittoon... stanan 'bolt on' -osat

Ja sitten takavakaajan kimppuun. Joskus kolme vuotta sitten tehty varapyöränkotelon poisto helpotti hommaa. Joten 'end link':ien kimppuun täälläkin



Keskempää kannatuspuslat myös pois



Ja sitten vaan pujotellaan vakaaja pois. Tai ei se prkl mahdu. Joten otetaan toiselta puolelta vielä sisälokasuoja pois tieltä



Jopas läks. Sitten taas vertailemaan ja tuhdimmaltahan se takavakaajakin näyttää



Hmmm...eikös tästä paketista puutu jotain?



Onneksi 'end link':in pusla on vaan majoittunut toisen puslan sisään. Muuten olis tässä vaiheessa projektia tullut lievästi epävoivoinen olo



Sitten 'end link':ien puslat paikalleen ruuvipenkissä. Meni aikaa, mutta itse sain homman toimimaan siten, että puristin ensin pelkät kumiosat paikalleen (autoin toki pienellä ruuvimeisselillä sopivasti) ja sitten keskiholkit.

Sitten olikin aika käydä 'kannatuspuslien' kimppuun ja taas sai huomata, että 'bolt on' tarkoittaa vain sitä, että osat kiinnitetään pulteilla eikä tarvitse hitsata. Yleensä.





No eihän tuo vaan mene paikalleen millään. Takaisin ruuvipenkille ja vääntöä. Kokeilu ja lisää vääntöä. Eihän se vippase kuitenkaan kuin 'vähän'. Sen verran, että riittää muutamaan perisuomalaiseen kirosanaan.

Toinen on proudly made in America by Hubbabubba, toinen 'tuned to fit in Finland'





Siinä on sitten hyvä mallikappale, joten toisenkin on aika tutustua ruuvipenkkiin



Ja vihdoinkin valmista myös takavakaajan osalta



Koko urakka päänraapimisineen ja puslien kanssa painimisineen vei ekakertalaiselta sellaiset viisi tuntia. Ja sitten satoi jo vettäkin, niin ei päässyt heti testaamaan kunnolla, miten auton käytös muuttui. Sateesta ja ensimmäisten kuoppien yli ajamisen aiheuttamista narinoista huolimatta välitön tuntuma oli, että auto ei kallistele yhtä paljon kuin vakiovakaajilla. No sehän oli tietysti tarkoituskin. Joten toivottavasti viikonloppuna olisi edes hieman kuivaa, että saisi ihan oikeaa tuntumaa, miltä auton käytös ääritilanteissa tuntuu.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams