Quote:
Originally Posted by Yorcci
Aluksi kaikki vaikutti hyvältä, kun kone kävi sellaiset 900-1 000 rpm tyhjäkäyntiä, mutta ajoituslampulla tarkistettuna mekaaniset ennakot olivat nollassa. Tehtaan 6 asteen ennakolla tyhjäkäynti pomppasi 1 500 rpm:ään, kun nyt nakutusanturi ei vetänytkään sitä 5-7 astetta pois ennakoista.
Otin hieman logia koneesta ja IAC pysytteli nollassa, vaikka tyhjäkäynnillä sen pitäisi olla jossain 30 - 50:n tietämillä. Tämähän indikoi selvästikin imupuolen vuodosta, koska IAC-venttiili yrittää tuossa (0-kohdassa ollessaan) tukkia koko väylän, eikä päästä yhtään ilmaa läppärungon läppien ohi, mutta jostain pääsee ilmaa kuitenkin reilusti läpi. Runnereiden ja plenumin kiinnityspultit olivat kuitenkin reilussa rannemomentissa (tarkastin pariin kertaan).
Vanhasta kokemuksesta aloin epäillä Edelbrockin runnereita, joten tänään tyrkkäsin noi siamisoidut orggisrunnerit kiinni ja n. 10 sekunnissa tyhjäkäynti putosi alle 1 000 rpm:n ja hyvin pian asettui 800 rpm:n tienoille. Jonkin aikaa lämmettyään kone alkoi käymään tyhjäkäyntiä 700-750 rpm. Kun sain otettua vähän logia, niin IAC:kin asettui tuonne 30:n tietämille
|
En halunnut vielä luovuttaa noiden isompien runnereiden suhteen, joten kipaisin Etolasta 3 mm paksua silikonilevyä, joka kestää 200 C-asteeseen asti lämpöä. Piirtelin tiivisteiden mallit levyyn ja saksin tiivistemuotit irti.
Sitten jatkoin mattopuukolla reiät ja kaikki meni ihan hyvin tähän asti, kun toisen puolen runnereihin oli tiivisteet valmiina:
Mutta toiselle puolelle ei sitten tiiviste istukaan ihan yhtä hyvin
Siis MITVIT? Orggisrunnerihan näyttää tältä:
Ja imukannen puolella tilanne on tämä:
Olisikohan nyt vaan sitten toi alipainevuoto johtunut tuosta Edelin erilaisesta muotoilusta? Toisaalta plenumin puolella toi kanava on ummessa, joten periaatteessa imuvuotoa ei pitäisi tulla, koska runnerin ympäri on kuitenkin tiiviste. Vaihäh?
No, täytyy jokatapauksessa tehdä tuohon sitten sellainen tyköistuva spesiaalitiiviste, jos vaikka saisi noi Edelin runnerit toimimaan ja koneen hengittämään hieman pidemmälle...
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams