View Single Post
  #2101  
Old 13.10.2011, 00:50
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,304
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tänään sitten perämurikan kimppuun. Aluksi yritin pudottaa vaihdelaatikkonosturin avulla koko perän vetareineen, napoineen jne. Jousen sai kätevästi irti vaihdelaatikkonosturin avulla:



Lisäksi koiranluiden, vakaajan, jarrusatuloiden, abs-antureiden jne. irroitus...

Jarrusatulat nappasin kiinni parilla narunpätkällä, kun ei sattunut isoja nippareita löytymään just sillä hetkellä



Mutta koko viritelmän laskemisen lopputuloksena oli erittäin huojuva rakennelma, jota piti niin monesta kohtaa sitoa laatikkonosturiin kiinni, ettei perän takakantta olisi saanut irti millään. Nostin läjän takaisin ylös ja nappasin batwingin takaisin kiinni. Aikani ihmeteltyäni jätin alemman koiranluun ja vakaajan kiinni:



Seuraava suunnitelma oli se, että irroitan vetareiden ristikot perämurikan vierestä, niin ei jää muuta kuin lyhyet tumpit perämurikkaan kiinni ja sitten on huomattavasti helpompaa käsitellä pelkkää perää, kun ei ole vetarit ja pyörien navat jne. mukana painolastina. Idea oli varmaan ihan hyvä, mutta kun ristikot olivat sen verran tiiviisti jämähtäneet kiinni, ettei sekään sitten toiminut. Tässä vaiheessa meinasin jo jättää homman kesken, kun ei kertakaikkiaan meinannut sujua sitten millään.

Sitten jätin vakaajatangon sekä alemmat koiranluut edelleen kiinni ja laskin perämurikan niin alas kuin vetarit antoivat myöden raidetankojen kiinnityksen irroittamisen jälkeen. Tässä vaiheessa oli mennyt erilaisten vaihtoehtojen tuumailuun ja kokeiluun perän laskemiseksi ensikertalaisella n. viisi tuntia...



Sitten peräöljyjen valutusta täyttöpropun kautta, loput imupumpulla pois ja perän takakansi (batwing) irti. Enpä ollut koskaan aiemmin kurkistanutkaan perämurikan sisään.



Nyt vielä lukkorengaspihdeillä (KIITOS Juhatee!) vetareita pitävät lukkorenkaat pois ja toisen käsiparin avustuksella saatiin nyppäistyä toinen vetari pois paikaltaan ja toinen oli sitten helppo nakki, kun perää pääsi liikuttelemaan nosturin avulla.

Stefat olivat hieman tiukassa ja ensin poistin tiivistehuulen ja jousen urasta. Sitten yritin ruuvimeisselin kanssa laittamalla toisen pään kauluksen alle antamalla vasaralla iskua toiseen päähän, mutta ei ollut ihmeemmin vaikutusta. Sitten lähti lopuksi helposti, kun otti vaan reilusti vipuvartta (puolisen metriä), toinen pää stefan kauluksen alle ja nopea liike.



Uudet stefat naputtelin pikkuhiljaa vasaralla kiertäen kehää, vei hieman aikaa, mutta yllättävän sopuisasti asettuivat paikalleen. Voitelin tiivistehuulen peräöljyllä ja sitten vetarit takaisin. Toisen vetarin takaisinlaittoon oli ylimääräinen käsipari taas tarpeen, sai vääntää ihan tosissaan. Lukkorenkaista jälkimmäinen ei meinannut oikein asettua paikalleen, mutta kun naputtelin hieman vasaralla ja ruuvimeisselillä, niin alkoi asettumaan uraansa. Sitten vielä tiivistepintojen putsausta vanhasta tiivistesilikonista



...ja vihdoinkin alkoi kasausvaihe. RTV-silikonia ohut kerros tiivistepintaan ja kuori takaisin kiinni, murikan nosto ylös, raidetankojen kiinnitys, ylemmät koiranluut ja tukivarret (vai mitkä noi camberin säätöpalikat nyt onkaan) paikalleen, sitten vaan pulttien kiristelyä momentteihin.

Huomiselle jäikin oikeastaan enää C-palkin kiinnitys, öljyt lodjuun sekä perään ja renkaat kiinni, niin pääsee testaamaan kytkimen toiminnan.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams