Välillä ihan perussettiä, mutta en muista tästä nähneeni aiemmin mitään tarinaa. Ei kai jokaisen projektipostin tarvitse mitään ihmeellistä ollakaan.
Katsastuksessa tuli suullinen maininta rikkinäisestä ajovaloumpiosta. Eihän noita valoja tule käytyä tiirailemassa siellä auton edessä, niin oli jäänyt huomaamatta. Valot kuitenkin näyttivät ihan toimivilta muuten.
Hiacen 5"x7" suorakaideumpio käy suoraan puukiilan ajovalokehyksiin, joten Motonetistä samantien molempiin valoihin uudet tarvikeumpiot, kun hintaa ei ollut tarvikkeelle kuin 14.80 ¤ / kpl. On se toinenkin kuitenkin vähän kulahtanut. (84 - 89 tuotenro 48-4040 ja 86-95 tuotenro 50-0990 "Koito". En tiedä, mitä muuta eroa noilla on kuin "Koiton" vähän kalliimpi hinta: 29,90 / pari)
Ja sitten työhön. Ensin käännetään luukkulamput 'puoliksi auki', että umpioiden muovisuojuksien kiinnitysruuvit saadaan esiin:
Mulla noi kiinnitysruuvit on yhtä lukuunottamatta kadonneet matkoille ja tien päällä olen sitten sutaissut kiinni nippareilla, joista onkin jäänyt pysyväisratkaisu, varsinkin, kun toisessa luukussa on kiinnitysruuvin reiän vierestä lohjennut palakin pois
No, oli sitten ruuvit tai nipparit, otetaan pois ja käydään konepeiton sisäpuolelta vielä parit Torx-ruuvit pyöräyttämässä pois
Sen jälkeen muovisuojus lähteekin irti ja päästään varsinaisen umpion kimppuun.
Tässä vaiheessa voi irrottaa polttimon sähköliittimen kääntämällä luukut kokonaan auki, mutta se ei ole millään tavalla välttämätöntä
Umpio on paikallaan metallikehyksellä, jossa neljä kiinnitysruuvia. Keskellä alhaalla ja vasemmassa laidassa ovat valojen suuntauksessa käytettävät ruuvit, joihin ei tarvitse kajota. Ellei valojen suuntaus ole pielessä.
Sitten umpio lähteekin kätevästi irti (polttimon kannasta liitin irti, jos sitä ei ole jo aiemmin irroittanut), Polttimo pois, uuteen umpioon ja työvaiheet käänteisessä järjestyksessä. Toistetaan tarvittaessa toiselle puolelle.