View Single Post
  #2202  
Old 02.04.2012, 19:24
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,303
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Ensimmäiset oireilut lämppärin kennosta ilmenivät jo joskus loppukesästä/alkusyksystä, mutta pistin ikkunoiden satunnaisen huurtumisen ilmastoinnin toimimattomuuden piikkiin. Välillä ihmetytti vaalea öljymäinen kalvo, joka ikkunoihin kertyi, mutta en vaivannut päätäni asialla sen enempää. Sitten, kun huurtuminen alkoi olla talvella sitä luokkaa, että päivittäin piti pyyhkiä laseja, että autosta näki kunnolla ulos, hälytyskellot alkoivat kilkattaa pikkuhiljaa takaraivossa. Kunnes tilanne paheni sellaiseksi, että ikkunoita sai pyyhkiä pahimmillaan pari-kolme kertaa päivässä. Ja tuo öljymäinen kalvo lähti pois ihan vedellä kostutetulla rätillä....prkl...

Vaikka sisällä ei tuntunutkaan jäähdytysnesteen selvää tuoksua eikä pelkääjän jalkatilassa ylimääräistä kosteutta, niin asia oli selvä. Lämppärin kenno pitää vaihtaa. Pieni nettisurffailu aiheen piirissä ei paljoa tuskaa helpottanut, übersylettävä homma tiedossa.

Etukäteen tehty tiedonhaku auttoi suhtautumaan urakkaan realistisesti: aikaa pitää varata vähintään pari päivää, huonolla tuurilla voi mennä enemmänkin. Kalenteria tutkailemalla huomasin, ettei urakkaa ei voinut siirtää enää myöhemmäksi, joten Service Manual kouraan ja kopiokoneen äärelle. Helpottaa tekemistä, kun pystyy laittamaan eri osiot työvaiheiden mukaiseen järjestykseen.

Ja eikun purkamaan. Penkki ja lattiamatto pelkääjän puolelta pois tieltä, että saadaan lisää työtilaa:



Sitten pelkääjänpuoleinen potkusuoja kojelaudan alta, tuloilman suuttimet ja hanskalokero. Hanskalokeroon voi jättää kaksi saranan kiinnitysruuvia paikalleen, ettei tarvitse säätää kannen asentoa takaisinlaitossa:



Loputkin tuloilman suuttimet pois tieltä (myös tuulilasilta), että kaikki kojelaudan piiloruuvit löytyvät. Keskikonsolia tarvitsee ainakin hieman vetää ulospäin ja sitten kojelauta onkin valmis poisvedettäväksi.



Mulla piti vielä irroittaa diskanttien johdotukset, että sain kojetaulun kokonaan pois auton sisältä. Seuraavana listalla on kojelaudan alta edellisessä kuvassakin jalkatilassa näkyvä poikittainen tukirauta:



Sitten päästään käsiksi releboksien kiinnityksiin. Muovinen 'poikittaistuki', jossa ovat cruise-yksikkö ja alkuperäinen radion viritinosayksikkö oikeassa reunassa ja jonka päällä menee ranteenpaksuinen johtonippu.

Siellä takana se lämppärin kennon kotelo jo näkyy...



Releboksit irti, kuten myös muovinen 'poikittaistuki', jonka irti saamiseksi tarvitsee oikeasta laidasta poistaa alumiinituki, jossa on kiinni myös aiemmin irroitettu tukirauta. Irroitin vielä johtonippujen liittimet, että sain hieman lisää vapaata tilaa aina tarvittaessa. Jätin keskikonsoliin isoilla poppareilla niitatun ilmantulosuulakkeiden kiinnitysmuovin paikalleen, kuten myös pääosin ilmaputket. Sitten käytin hieman lievää väkivaltaa, että sain reuhdottua ilmaputken lyhyen yhteen kennon kotelon sisältä pois.

Kotelon päältä lähtevän haitariletkun kanssa oli hieman töitä, mutta varsinaisiin kiinnitysruuvien kantoihin pääsee melko pienellä vaivalla käsiksi. Sitten kotelon kansi lähtee varsin lievällä väkivallalla pois ja kenno on vihdoinkin näkyvissä. Vasemmassa reunassa näkyy kosteutta:



Yleiskuvaa johtohärdellistä tässä vaiheessa:



Jee-jeee...

No, onneksi diagnoosi oli sentään oikea, selvästi on glykolia päässyt kennon ulkopuolelle ilmanvaihtoputkiston suuntaan:



Ja kennon kotelossakin on melko kosteata



Kuivailin kennon kuoren ja ilmanvaihtoputkiston niin pitkältä, kuin käsi ylettyi ja kennon irroittamiseen piti vielä irroittaa letkuliitokset konehuoneen puolelta. 'High reservoir fill tank' irti ja taivutetaan pois tieltä.



Sitten olikin enää kennon alareunasta kiinnityspanta kahdella ruuvilla ja yläosasta keskeltä yhdellä ruuvilla v-mallinen kiinnitys, joiden irroittamisen jälkeen kenno lähtee kevyesti irti.

Siinähän se:



Sitten ei muuta kuin uusi kenno paikalleen ja kamat takaisin nippuun

Mutta ei se (tietenkään) ihan niin helppoa ole. Ensin kenno ei mene ollenkaan paikalleen ja kennoja vierekkäin sekä vastakkain vertailemalla huomaan, että konehuoneen puolelle menevät liitokset eivät satu kohdilleen. Toista putkea joutuu taivuttamaan hieman ja sitten kiinnityspanta sekä yläreunan v-kiinnike paikalleen ja letkut kiinni konehuoneen puolelta.

Sitten koppa ei mennyt millään paikalleen kunnolla. Oikea yläkulma jäi hieman kantamaan, vaikka kaikki muut kiinnitysruuvit menivät paikalleen ja reunus istui urassaan kunnolla lukuunottamatta tuota yläkulmaa.

Aikani sokkona käsikopelolla tutkailtuani tulin siihen tulokseen, että kotelon kansi ottaa kiinni putkiin läpiviennin lähellä. Ja tarkisteltuani yhtä ottamaani kuvaa, huomasin, että näinhän se on.



Orggiskennossa alempi putki kulkee selvästi lähempänä kennon pintaa varsinkin mutkan kohdalla. Juuri siitä kansi jäi kinnaamaan. Vaihtoehtona olisi purkaa kenno pois ja koettaa taivutella putkea lähemmäksi, mutta ilman kunnollista lämmitysmahdollisuutta olisi sulaa hulluutta lähteä vääntelemään putkia ja riskeerata murtuma liitoksessa.

Ei voi mitään. Kansi kiinni, kun omaiset ovat nähneet. Ilmaputkiliitokset ja johtoniput kiinni, tukimuovit ja -raudat paikalleen ja loput rojut takaisin nippuun, matot ja penkki paikalleen. Valmista tuli.



Ei homma itsessään ole kovinkaan vaikea, aikaa vaan menee. Mulla meni kaksi päivää. Tosin tein vähän muutakin ja tuo kennon kotelon paikoilleenmenemättömyys teetti paljon päänvaivaa. Pudonneiden ruuvien, muttereiden ja pulttien metsästys vei myös oman aikansa. Kuten aina.

JOS kaikki olisi mennyt ilman ongelmia, niin hommasta olisi ehkä voinut selvitä yhden todella pitkän päivän aikana.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams