View Single Post
  #2317  
Old 25.09.2012, 20:55
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tänään sitten taas pientä virittelyä. Ilmapumpun deletointisatsi on ollut kaapin päällä odottamassa inspiraatiota reilut puoli vuotta ja tänään päätin vihdoin tarttua toimeen. Kyseessä on yksinkertaisesti härski kopio TPiS:n käikäleestä http://www.tpis.com/parts/view/62 ainut ero on hihnapyörä, joka on alkuperäisessä n. 90 mm halkaisijaltaan ja sellaista ei ollut kätevästi eikä järkevästi saatavilla. Sen sijaan laitettiin C5:n joku n. 50 mm halkaisijaltaan oleva hihnapyörä.

Tuossa siis kuva, jossa näkyy hyvin noiden alumiiniholkkien pituusero (alempi kiinnitys tulee ohjaustehostimen pumpun kannakkeeseen ja ylempi suoraan kannen tasoon)


Ensin ilmapumppu pois tieltä, että pääsee hieman mallailemaan, miten käikäle istuu konehuoneeseen:





Ilmapumpun kannake pois ja ohjaustehostimen kannakkeen pinnapultti täytyy vielä irroittaa (ja siirtää laturinpuoleiseen reikään)



Tarkistetaan, kuinka paljon pultti uppoaa kanteen maksimissaan



Ja sitten vaan pulttikauppaan. Soppelin 3/8 UNC-pultin pituus olisi ollut 4.5 tuumaa, mutta meni tilaukseen ja tähän hätään löytyi 3/8 UNC-pulttia 5 tuuman pituudella. Pari pulttia ja muutamia aluslevyjä matkaan, että saa rojut kasaan moniurahihnan pituuden selvittämiseksi ja vaihdetaan sitten pultit, kunhan noi aavistuksen lyhyemmät ovat saapuneet.

Jep. Ei kovin hääviltä näytä



Laturin pään kiinnike vaikutti olevan hieman vinossa, joten laitoin pari aluslevyä väliin, ettei tulisi ylimääräistä jännitettä(???)



Sitten hihnarumbaan. Orggishihna on aivan mahdottomasti liian pitkä, mutta kassista sattui löytymään selvästi lyhyempi hihna



Toi 2270 mm on sitten jo niin lyhyt, ettei mene paikalleen millään, joten Motonet apuun. Lyhyemman hihnan mitta tarkistettiin vielä ja se oli lähempänä 2260 mm kuin 2270... Orggishihna on luokkaan 2370 mm pitkä, joten 2300 mm ja 2285 mm hihnat kokeiluun. 2300 mm hihna on hyvin lähellä passeli ja koneenkin saa jo käyntiin, mutta hihnankiristin jää kuitenkin jonkin verran alkuperäistä löysemmälle.

Alkuperäisellä hihnalla hihnankiristimen stoppari on ollut melkolailla tuon ensimmäisen pykälän kohdilla:



Joten 2285 mm hihna kokeiluun, mutta hihnankiristin on edelleen melkein täsmälleen samassa kohdassa Kun kokeilin hihnoja irrallaan ihan käsin, niin vaikuttavat ihan samanmittaisilta. No voi prkl. Takaisin Motonettiin ja tarkistamaan, onko tuo 2285 mm hihna ilmoitettua pidempi. Mutta mitta täsmää ja vaihtoehtoina on 2280 mm ja sen jälkeen seuraava lyhyempi on 2260 mm, joka on siis tuota ensimmäistä testattua ei-käypäistä hihnaakin lyhyempi.

Testaan vielä 2280 mm hihnaa (jonka pituus vielä varmistetaan ensin) ja sillä hihnankiristimen stoppari asettukin ihan samaan paikkaan, missä se majailee orggiskokoonpanossakin:



Ai että miksi se hihnankiristin piti saada nimenomaan tuohon orggiskohtaan, vaikka auto toimi sillä 2300 mm:n hihnallakin? Emmätiedä, kunhan vaan vetelen fiiliksellä. Mä tykkään symmetriasta ja toisen pykälän kohdalla hihnankiristin on 'tapissa', joten tuo kohta sattuu melko tarkkaan puoliväliin.

Sitten kävin vielä noutamassa Motonetistä toisen 2280 mm hihnan varahihnaksi. Vahingosta viisastuneena tarkistutin tuon hihnan heti paikan päällä ja se oli 2275 mm, joten ihan valmistustoleransseissa ollaan (kuulemma tuon 5 mm saattaa vaihdella hihnojen pituudet). En enää jaksanut testata tuota, mutta eiköhän se istu paikalleen sitten tarpeen tullessa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams