View Single Post
  #2322  
Old 18.10.2012, 18:50
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,213
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Runnerit revisited... Tässä vähän kertauksena vanhoja postauksia aiheeseen liittyen:

Quote:
Originally Posted by Yorcci
Quote:
Originally Posted by Jab
Alkuperäisrunneri 210cfm
Yorccin modatut 220cfm
AS&M 250cfm

Tänään mittailtiin lisää runnereita Yorccin kanssa:

Edelbrock (vakiona) 250cfm
ACCEL (siamisoitu ei portattu) 243cfm

Tässähän mun silmään loikkasi toi Edelbrockin virtaus, joka on identtinen AS&M:n kanssa. Kuitenkin Comp Camsin imukansi+runnerit -testissä Edelin High Flow- runnerit + imukansi tuottivat huomattavasti vähemmän tehoa kuin TPiS:n BigMouth + isot runnerit (=samat kuin AS&M)

Ilmeisesti Edelin tapauksessa nimenomaan imukansi on se ahdistava tekijä ja silmät väittäisivät samaa (luonnossa imukannen nähneenä), mutta porttauksella tuon Edelin imukannenkin saanee virtaamaan yhtä hyvin.

Vakiorunnereiden ilmeisesti ahdistaessa koneen imupuolta, noita Edelbrockin isoja runnereita on soviteltu toiveikkaana monta kertaa tuo melkein 20%:n lisävirtaus tähtäimessä ja aina vaan on ollut seurauksena imupuolella vuotoa. Runnereiden alalaippoihinkin hitsattiin puolisen senttiä lisää tavaraa, että tiivistepintoihin saatiin lisää materiaalia, mutta ei vuoto ollut sielläkään. Kokeilin jossain vaiheessa paksuja silikonista veistämiäni tiivisteikäkin, mutta eipä ollut apua niistäkään, tuolla tarinaa:

http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2043

Ja jopa bensapukkejakin tuli epäiltyä, jos vaikka jäisivät kantamaan.

Quote:
Originally Posted by Yorcci
Ei ollut ongelmana bensapukit noiden Edelin runnereiden kanssa, väliin jäi selvästi ilmatilaa. Hipheijaa, toistaiseksi kaikki näytti hyvältä.

Mutta ei vaan homma korjaantunut noilla tyköistuvilla paksummillakaan silikonitiivisteillä. Prkl. Edelleen pomppasi tyhjäkäynti parin tonnin huonommalle puolelle. Eikun orggisrunnerit takaisin ja tyhjäkäynti oli heti kunnossa. Voi fiddu. Se sitten isoista runnereista.

Kunnes viimeinkin testasin runnereita ilman tiivareita ja silloin selvisikin, että laippapinnathan heittävät vähän joka suuntaan, millitolkulla. Tuolla tarinaa:

http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2108

Pajalla tuli vaan ongelmia noiden laippapintojen oikaisun kanssa. Tällä pajalla kun ei sattunut olemaan välineistöä, millä noin hankalan muotoinen kappale kiinnitetään kunnolla ja saadaan laippapinta työstettyä varmasti oikeaan kulmaan kerralla. Kyseessä kun ei ollut pelkkä 'otetaan tasaisesti pari milliä tasopinnasta pois' -tyyppinen tarve.

Kaikkihan on toki tehtävissä, mutta kun suunnitelmana oli sellainen 'harrastajaystävällinen' hinnoittelu, niin aikansa asiaa pohdittuaan oli sitten pajan tekijämies sitä mieltä, että hommaan joutuisi uhraamaan käytännössä yhden työpäivän, joten vihellettiin peli poikki. Tulisi homma ihan liian kalliiksi. Mietin jo sitäkin vaihtoehtoa, että hoidan homman ihan omin pikku kätösin: liimaan tasoon karkeata hiomapaperia, mittailen noi runnereiden vippaukset ja piirrän tussilla merkit, mitä myöten tarvii hioa tavaraa pois. Tuossa ongelmana on tietysti se, että nurkat pyöristyvät väistämättä ja lopputulos olisi todennäköisesti ihan yhtä huono kuin lähtökohta.

Apu löytyi kuitenkin läheltä ja paikallinen koneistamo lupasi hoitaa homman mielestäni kohtuullisella hinnalla, joten jätin viime viikolla Edelbrockin runnerit työstettäviksi, lisäksi yhden orggisimukannen, plenumin ja orggisrunnerit mallikappaleiksi, että pääsevät koneistamolla mittailemaan, vertailemaan ja koesovittelemaan osia. Eilen sain sitten tietoa, että tasopinnat olivat jo ojennuksessa...

...mutta yksi toisen runnerin yläosan kiinnitysreikä heitti kuulemma n. puoli reiänmittaa sivuun. Prkl. Tää ei oo todellista...noi on kuitenkin saanut laitettua autoonkin kiinni.

Tänään kävin sitten hakemassa runnerit koneistamolta ja kun asentelin niitä autoon, niin ei tarvinnut noiden yläosan reikien kanssa käyttää edes sitä pientä lisävaraa, mitä niihin oli kairattu sivusuunnassa, vaan olisivat istuneet paikalleen kuten aiemminkin. Ilmeisesti noissa imukansi+plenum-kombinaatioissa on sitten kuitenkin hieman yksilöeroja.

Sain runnerit siis kiinni autoon ihan ok ja melko suurella jännityksellä auto käyntiin. Tällä kertaa kierrokset eivät pompanneet kuin tuhannen kierroksen tietämille ja jonkinmoista sihinää kuului, mutta kun kävin kiinnityspultit läpi ja kiristin kaikki (osa oli jäänyt hieman löysälle), niin tyhjäkäyntikin oli jo 800-900 kierroksen kohdilla. Pienen ajolenkin jälkeen auto kävi melko tasaista tyhjäkäyntiä n. 800 rpm. Sitten vielä tarkistin skannerilla IAC-venttiilin asennon, lukemana 32, siis aivan ok. Ainut harmi oli, että taaskin koneessa oli hillitön nakutusmoodi päällä, jolloin ennakoita lähtee jatkuvasti se 5 astetta (tai enemmän) pois.

Joten vielä ei pääse tuulettamaan onnistumista. Varovaisen toiveikas olo on kuitenkin. Katotaan nyt, kunhan keli kuivaa sen verran, että viittii lähteä ulos. Tänään alkoi toi tihkusade sen verran ikävästi kesken remontin, että meinas kasvaa sarvi otsaan samaa tahtia kuin vesi kasteli vaatteita.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams