View Single Post
  #2332  
Old 29.10.2012, 19:39
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Sen jälkeen alkaa taas kuulua pientä sihinää (vähemmän kuin noilla vanhoilla tiivareilla), mutta kierrokset pysyvät ihan nätisti tuolla 700 rpm tietämillä eikä skannerikaan näytä knock retardia (vaikka knock count vilistääkin ihan villinä) ja IAC:kin näyttää olevan jossain 25:n kohdilla. Testasin vielä kuitenkin sen verran, että otin haitariletkun irti ja tukin sormellani läppärungon alaosan kolmioreiän, josta IAC päästää ilmaa läppien ohi tarvittaessa. Reiän tukkimisella ei ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin (tuon reiän tukkimisen seurauksena auton pitäisi periaatteessa sammua, koska ilmaa ei tule enää mistään), joten jostain pääsee vielä läppien ohi ilmaa. Joka tietysti kuuluu sihinänä.

Normiajossa esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä tai parkkeeratessa auto meinaa kuitenkin sammua. Tuo tietysti saattaa johtua siitäkin, että noi entiset tiivisteet ovat pikkaisen vuotaneet ja IAC-venttiilin säätövara on riittänyt vuodon kompensointiin ja nyt, kun vuoto on pienempi, niin meinaa sammua sen takia, ennenkuin oppii taas tavoille.

Paikallaan ollessa, jos vaan pysähtyessä hiukan ensin avittaa kaasupolkimella, auto käy tuota 700 rpm tyhjäkäyntiä ihan kohtuullisen nätisti. Käynti kuulostaa kyllä hieman "raskaalta".

Viikonloppuna tein hieman testiajoa. Aluksi käytin koneen kunnolla lämpimäksi paikallaan, tyhjäkäynti ok. Kuului kuitenkin edelleen sihinää. Tuota sihinää aiheuttavaa tiivistevuotoa en vielä ehtinyt (=jaksanut) metsästää, ehkä tällä viikolla.

Kaupungissa kävin vähän ajelemassa ja ei ollut sammumisongelmia liikennevaloihin pysähdyttäessä. Skannerin mukaan kone ei nakuttanutkaan jatkuvasti.

Pysähdys, kone pyörryksiin ja vähän ajan päästä takaisin käyntiin. Tyhjäkäynti ok ensimmäiseen pysähdykseen saakka. Taas alkoi knock count juoksemaan ihan villinä, mutta ei knock retardia ennenkuin annoin koneelle vähän enemmän kierroksia paikallaan tai lähdin liikkeelle. Auton ollessa liikkeessä, knock retardia aina vähintään 5 astetta, melko pienelläkin kuormituksella 20 astetta (joka on maksimiarvo, mitä kone voi myöhästyttää sytytystä). Tuo 'nakutusmoodi' voisi tietysti olla syypäänä tuohon liikennevaloihin tultaessa koneen (melkein) sammumiseen, kuten myös parkkeeratessa. Sytkä menee myöhäiselle, kun auto on liikkeellä tai kuormaa on vähänkin.

Mutta eipä tuosta tullut juuri hullua hurskaammaksi. Toi 'nakutusmoodi' on siis välillä 'päällä' ja välillä ei. Ihan tyhjäkäynnilläkin saattaa ensin knock count-arvot juosta ihan villinä ja sitten loppua yht'äkkiä tai toisinpäin. Ensin ei mitään ja alkaa ihan omia aikojaan tarjoamaan nakutusta - tyhjäkäynnillä. Sama ajossa: välillä 'nakuttaa', välillä ei.

IAC on tyhjäkäynnillä pääosin jossain 30-50:n tietämillä, saattaa tosin olla välillä jopa 90. Merkillepantavaa on kuitenkin, että olipa tuo lähtöarvo mitä tahansa, aina välillä IAC pomppaa tarkalleen 40 askelta isommaksi ihan hetkeksi ja palaa tuota pikaa takaisin lähtöarvoonsa.

(Perstuntumahuomiona silloin, kun nakutusta ei anturin mukaan ole ja sytkä ei mene myöhäiselle, niin varsinkin isommilla kierroksilla tuntuu vetävän ihan kohtuullisen raikkaasti noilla isoilla runnereilla...)
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams