Runnereiden kimpussa vietetty aikaa. Aiemminhan ennen minulle päätymistään on joku aiempi omistajista ihan pikkaisen siamisoinut plenumin puolelta noita ja minä sitten jatkoin aavistuksetn verran lisää, mutta pääasiassa tein vain suuaukot tiivareiden mukaan (06/2010). Tuolla kuvia
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=1758
Sittemmin imuvuodon vuoksi runnereiden alaosien laippoihin on hitsattu lisämateriaalia, että suuaukot saa kairattua isojen tiivisteiden mukaisiksi ja hitsauksen jälkeen koneistettu laippapinnat alkuperäisien mukaisiksi. Tämänkin jälkeen imuvuoto vaivasi, vaikka yritin viritellä paksummat tiivisteetkin (08/2011)
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2043 joten runnerit jäivät 'seinäruusuiksi' eikä ollut kiinnostusta kairata niitä sen enempää.
Kunnes jostain kerääntyi vielä (10/2011) ylimääräistä energiaa tutkailla runneriasiaa ja vihdoinkin syy imuvuotoihin selvisi
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2108
Ja vihdoinkin (10/2012) sain käytettyä runnerit koneistamolla, jossa laippapinnat oikaistiin. Tämän jälkeen imuvuoto ei enää juurikaan kiusannut
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2322
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2323
http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=2332
Nyt koneen ollessa koneistamolla oli sitten aika jatkaa siamisointia ja muuta kairailua pidemmälle, koska auto suostuu toimimaan noilla runnereilla suhtkoht normaalisti.
Tuossa kuvassa näkyy osapuilleen, että jatkoin siamisointia kutakuinkin kaksinkertaiseksi aiempaan verrattuna
Kairailu vaatii pitkiä kairausteriä. Sain lainaksi tamperelaiselta herrasmieheltä hyvän kolmen kairausterän satsin, joka on jenkkimitoituksella (1/4"), minkä takia piti ottaa porakone käyttöön (toi neljännestuumainen ei käy millimitoituksiseen paineilmavinkuun). Porakoneen käyttö saattaa hidastaa urakkaa jonkin verran, mutta mihinkäs tässä kiire olisi. Oma vapaa-aika on ihan ilmaista
Runnereissa on kaikenlaisia valussa ja koneistuksessa tehtyjä kuoppia (mm. kiinnityspulttien ja bensakiskojen takia), jotka sitten sisäpuolella pullottavat ikävästi ilmavirtauksen tiellä, yksi esimerkki
No eihän tuollainen tietenkään käy, joten pikkuhiljaa kairailemalla ja vähän väliä seinämävahvuutta kokeilemalla mokoma patti katoaa lähes tyystin
Ja valmis kokonaisuus, kun valukarheus on saatu lähes koko matkalta kairattua pois ('sisäkurvista' ei tietenkään pääse kauttaaltaan poistamaan ylimääräistä, mutta sille nyt ei vaan näillä välineillä voi mitään)
Vastaava kohtalo odottaa sitten toisen puolen runnereiden pattejakin, kunhan tässä ehtii taas tallille touhuamaan