View Single Post
  #2548  
Old 31.01.2013, 22:34
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,857
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tänään jatkuin plenumin kairailu. Kun ketju on vain niin vahva, kuin sen heikoin lenkki, niin läppärunko piti ottaa myöskin käsittelyyn. Ensin läppärungon tiiviste malliksi plenumiin, että näkee, kuinka iso savotta on tiedossa:



Piirtelin vähän noita tiivisteen ääriviivoja ja sitten porakone laulamaan. Myöhemmin älysin, että runnereiden kiinnityspultit ovat samalla kierteellä, joten ruuvasin niillä tiivisteen kunnolla paikalleen, niin ei tarvitse arpoa piirtojäljen kanssa, vaan saa kerralla tyköistuvan.



Ja sitten piti tietysti kokeilla tiivaria läppärungon puolelle



Eihän tämmöinen käy... toi on niin törkeesti mettässä, että tulee aivan hirveä pykälä plenumiin, jos asialle ei tehdä mitään. IAC-venttiilin kanava tukkoon kunnolla, ettei sinne lipsahda vahingossakaan alumiinin murusia. Saattaisivat aiheuttaa mielenkiintoisia efektejä. Tai sitten eivät, mutta en halua ottaa riskiä.



Ja raippa...eiku porakone laulamaan. Toinen 'kurkku' on vielä tekemättä, mutta onhan tuossa jonkin verran eroa



Pikkuhiljaa alkaa olla valmista kairausterän jäljiltä



Ja paikallaankin näyttäisi ihan passelisti istuvalta



Kairausterän jäljiltä pinta on aika röpelöinen, joten kokeilin ensin porakoneeseen kiinnitettävällä pyöröteräsharjalla poistaa pahimmat epätasaisuudet





Jälki oli vieläkin liian karheaa, joten tyrkkäsin hiontarullan porakoneeseen ja tuotapikaa olikin jo riittävän tasaista. Vielä varmistussovitus kertaalleen plenumin kanssa



Ja sitten läppärunko onkin valmis.



Tai siis 'kurkkujen' osalta valmis, ei tietenkään ihan kokonaan. Kun puhdistelin kairailujen jäljiltä paineilmalla läppärunkoa, niin air foilin takaa puski hieman jotain ihan ihmeellistä töhnää.
Kun kone huohotti pitkän aikaa mäntävian takia, niin öljysumuahan kulkeutui tietenkin läppärunkoon melkoisesti. Siihen kun yhdistetään vielä vähän kosteutta mukaan, niin kiisseli onkin valmis:



Air foil piti tietysti ottaa puhdistuksen takia pois tieltä ja siinähän näkyi epätasaisuuksia molemmilla puolilla, joten hiontarulla laulamaan





Joo. Ei varmaankaan ole mitään vaikutusta, mutta kun kerran on lähdetty hiomaan, niin sitten hiotaan samantien kaikki kuntoon, ettei tarvitse myöhemmin miettiä minkään osan kohdalla "entä jos...".

Tiedän, tiedän. Hullu mikä hullu.



Sitten läppärunko takaisin kasaan, air foil tarkasti keskelle (ei ollut aiemman asentajan jäljiltä) ja koekasailemaan plenumia ja runnereita imukanteen kiinni.



Nyt, kun ei ole bensapukkeja tiellä, niin imukannesta pultit avaamalla voi nostaa plenumin ja runnerit yhtenä pakettina pois, irroittaa toisen puolen runnerit ja merkkailla kohdat, joista tarvitsee vielä kairailla.

Kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa muodostumaan kelvolliseksi, kun tarpeeksi monta kertaa on ottanut kasaa-pura -harjoituksen...



Huhhuijaa. Nyt olis sitten toisen puolen runnerit kohdistettu plenumiin. Toisen puolen runnerit on vielä kairattava sekä kohdistettava ja tehtävä siamisoinnit runnereista mahdollisimman pitkälle. Sitten runnereiden alaosien kohdistukset imukanteen ja lopuksi imukannen kohdistukset sylinterinkansiin. Sen jälkeen voisikin alkaa kasaamaan yläkertaa koneen päälle
__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote