View Single Post
  #2685  
Old 21.02.2013, 21:56
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,316
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Eilen piti jo aloittaa venttiilien säätöhommat. Siis ölpät koneeseen, virranjakajasta viritetyllä työkalulla pyöritetään öljyt ympäri ämpäri ja kun on saatu öljyt kulkemaan yläkertaan asti, että nostajat ovat varmasti täynnä öljyä, säädetään venttiilit. Helppoa kuin heinänteko. Kuulemma

Alku olikin helppoa: AC Delcon dinosaurusöljyä sisään viitisen litraa, koska männänrenkaiden sisäänajo pitää tehdä mineraaliöljyillä. Synteettiset ovat kuulemma 'liian hyviä', männänrenkaat eivät hioudu niillä hoonauksien kanssa riittävän hyvin. Lisäinfoa tuolta http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Joten ei muuta kuin kuraa koneeseen ja porakone laulamaan.



Muttamutta. Ensimmäiset sekunnit akkukone (jonka oli varannut hommaan) jaksoi pyörittää nätisti, mutta pian meno alkoi hyytyä. Sitten pienempi vaihde pykälään ja kone jaksoi pyörittää, mutta tuntui ihan ranteessa, että kyllä siellä vastusta on. Sitten sähköporakoneella rundia, mutta sekin kuumeni niin pahasti, että alkoi hirvittämään. Ja öljyä ei noussut toiselle puolelle konetta laisinkaan. Käsin kun koetin pyöräyttää jakajan akselista, niin 90 asteen pyöräytyksen jälkeen öljypumppu pyörähti vähintään 45 astetta takaisinpäin. Ei oo todellista. Jotain on oltava pielessä. Joku öljykanava tukossa tai jotain. Ei prkl tuu huomisesta koneen paikalleennostosta mitään. Buuhuu.

Hommat seis ja kotiin. Pari varmistavaa puhelua ja aamulla vielä konsultointi koneistamolle; viesti oli selkeä: "uskon puutetta, lisää toistoja ja voimaa suoritukseen, kampiakselin pyöritystä kans". Joten aamulla tallille. Ja lisää kierroksia. Nyt öljyä nousi toisellekin puolelle.

Ja sitten oleellinen asia: Konetta (kampiakselia) pitää kääntää välillä, että nostajat liikkuvat öljynkierron kannalta optimiasentoonsa. Joten kierroksia jakajasta tehdyllä työkalulla jonkin aikaa, käännetään kampuraa 90 astetta, lisää kierroksia, käännetään kampuraa 90 astetta jne. jne., kunnes on käyty kaikki pytyt läpi. Öljyä alkaa nousta vähän sieltä ja täältä. Hiphei. Toistetaan siten, että nyt kulloinkin 'säädettävän' pytyn keinut kiristetään 'sormitiukkuuteen' ja toistetaan öljyn nousu. Kaksi kampuran kierrosta.

Kampuran kierrokset ovat tulleet takaisin 1-pytyn yläkuolokohtaan. Taas ensin vähän porakoneella öljyä liikkeelle, että molemmista tönäreistä tulee öljyä keinulle. Sitten keinujen säätöruuvit löysälle ja uudestaan öljy liikkeelle, että nostajat ovat varmasti täynnä öljyä. Keinujen/venttiilien säätö. Pyöritetään lisää öljyä, että molemmista tönäreistä tulee öljyä keinuille. Pyöräytetään kampuraa 90 astetta ja toistetaan 8-pytylle jne. jne.

Kun vihdoinkin on saatu kaikista tönäreistä nousemaan öljy keinuille asti, tarkistetaan vielä tilanne pyörittämällä jakajasta porakoneella öljypumppua ja katsotaan jokainen keinu yksitellen, että öljy varmasti liikkuu. liikkuuhan se, mutta tässä vaiheessa jo toinen sähköporakone päätti, että tää homma riitti.

Toimintasavu tuli pihalle eikä Black&Deckerin kone enää toiminut:



Tässä vaiheessa koneprojektia olen siis tuhonnut kolme sähköporakonetta

Tallilta löytyi parin puhelun jälkeen ihan paineilmallakin toimiva porakone, joka ei sitten kuumentunut eikä hyytynyt, kun pyörittelin vielä vähän öljyjä.



Nostajissa ja keinuissa oli vielä vanhaa kuraa jäljellä, joka pikkuhiljaa liikkui uuden öljyn mukana





Öljyt koneessa, venttiilit säädetty. Mitäs sitten? Tottakai moottorin koenosto

Ensin kokeilin, josko lohkon etu- ja takareunasta saisi nostettua, mutta pulttien reiät olivat hankalissa paikoissa ja nostoketju painoi bensapukkeja:





...enkä halunnut ottaa bensapukkeja irti, joten päädyin käyttämään kansien päissä olevia reikiä, jotka ovat pakosarjojen kiinnityksien ulkopuolella ja joihin oli merkitty 'W'



Tämä merkintähän löytyy kuskin puolella etupäästä kantta ja pelkääjän puolella takapäästä kantta. Venakopat pois tieltä, vähän kangasta pehmentämään kontaktia sylinterinkannen reunaa ja sitten kokeilemaan. Kyllä nousee! (Moottoripukki mukaanlukien)





Huomisellekin on palstalaisista lupautunut hyvin apuvoimia jeesaamaan hylsyn tönimisessä. Kyl tää tästä.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams