View Single Post
  #2730  
Old 01.03.2013, 09:25
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Niinjoo, unohtui välistä kokonaan lastuhommat... Siis koska männät ovat ylikoon tavaraa, pitää lastullekin muuttaa tilavuus vastaamaan uutta tilannetta. Muutoshan on sinällään pieni, mutta arvailin, että imusarjan paineilla ilmamäärää mittailtaessa (MAP) asialla on ehkä jopa isompi merkitys kuin MAF:n kanssa.

Autossahan on jo muutaman kerran tehty muutoksia, joten 'piggy-pack' on jo olemassa. Sitten matka kävi mikkeliläisen herrasmiehen luokse. Sieltä löytyi rarvittavaa välineistöä ja tietotaitoa polttohommiin:



Ensin luetaan polttosoftalla vanhan lastun tiedot, tallennetaan koneelle, avataan toisella softalla kuvaustiedosto, avataan alkuperäisen lastun tiedot, tehdään tarvittavat muutokset ja tallennetaan uusi tiedosto. Poltetaan uusi lastu ja luetaan se vielä varmuuden vuoksi, ettei tullut sutta ja sekundaa.

Homma pitäisi mennä osapuilleen tuolla kaavalla, mutta jostain kumman syystä tallennusvaiheessa tuli aina 'checksum error'. Etsittiin uutta kuvaustiedostoa, mutta mistään ei löydy => on pärjättävä olemassaolevalla. Haettiin päivitysversio Tunerprosta ja uutta kokeilua, aina tuloksena 'checksum error', vaikka tuolle autosta otetulle ja varmasti toimivalle lastulle ei tehty mitään muutoksia, luettiin ja yritettiin tallentaa. Tätä rallia kesti varmaan lähemmäs pari tuntia ja turhautuminen oli jo lähellä...

Sitten kokeiltiin tallentaa vain toisella tiedostonimellä ja kas vain - tallennus onnistui! Jostain syystä alkuperäinen tiedostonimi aiheutti jonkun bitin kääntymisen poikittain, vaikka softa laskikin uuden checksum-arvon.

No, sitten vaan valkkailemaan asioita, mitä tahtoo muutella lastulla. Tässä vaiheessa ei kannata lähteä ihan sokkona kikkailemaan, vaan sellainen varovainen konservatiivisuus on valttia... Ensimmäisenä laskettiin sylinteritilavuus ja huomattiin, että tasan oikeata arvoa ei saa asetettua softaan, vaan softa laskee lähimmäksi sattuvan arvon (bittimaailma asettaa omat rajoituksensa). Kokeilemalla testattiin vielä pienentämällä arvoa, että missä raja menee ja kyllä softa hoiti homman kerralla oikein.

Esim. Highway Mode, joka säästää matka-ajossa polttoainetta mm. lisäämällä ennakoita (ja laihentamalla seosta?) vaatisi kai aika monen parametrin muokkausta. Aiemmin lastulle on muutettu alin nopeus 45 mph, mutta esim. kierroslukurajana oli 1 350 rpm tjsp., joka meikäläisen autossa tarkoittaa sitä, että kutosvaihteella toi aktivoituisi vasta n. 100 km/h nopeudessa ja siitä ylöspäin. Joten pudotettiin kierrosrajaa alemmaksi, että talvirajoituksillakin pääsee maltillisempiin kulutuslukemiin.



Lisäksi mun lastulta on aiemmin poistettu EGR-diagnostiikka käytöstä, mutta logia otettaessa näkee, että EGR vie edelleen 'prosessoriaikaa', mutta ei aiheuta vikakoodia. Nyt sitten lisäksi muutettiin EGR:n aktivoitumisarvot sellaisiksi, että ei pitäisi tapahtua reaalimaailmassa: miniminopeus 255 mph ja minimilämpötila 150 C-astetta.

Flektien käynnistymislämpötilat on myös jo aiemmin muutettu vastaamaan 180 F termostaattia, mutta nyt sitten pudotettiin vielä muutamaa astetta alemmaksi, koska sisäänajovaiheessa moottorin kitka on normaalia suurempi ja lämpökuorma saattaa olla jopa oleellisesti isompi.

Nyt lastu on siis jo kokeiltu ja hyväksi havaittu, kaikki toimii niinkuin pitääkin. Männänrenkaiden sisäänajossa otetun login mukaan EGR:kään ei heräile enää satunnaisesti, vaan pysyy hiljaisena kaikissa olosuhteissa. Sekä veden että öljyn lämmötkin pysyivät aivan tasaisina ja halutun matalana sisäänajon ajan. Tuohon saattoi auttaa myös +3 C-asteen ulkolämpötila.

ISOT KIITOKSET Mikkelin suuntaan
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams