View Single Post
  #2924  
Old 27.03.2013, 00:45
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Sain hilauduttua tallille tekemään mittaukset uusiksi, jos vaikka olisin kämmännyt jotain. Tai joku asia olisi muuttunut koneessa tuon puristuspaine- je ohivuotomittauksien välissä olleiden parin viikon aikana. Aloitin homman puristuspainemittauksilla, jonka jälkeen tein ohivuotomittaukset.

Puristuspainemittauksista olen jossain lueskellut, että neljä työtahtia olisi oikea mittaustapa ja jossain toisaalla taas kehotetaan pyörittämään niin kauan, ettei mittarin lukema enää nouse. Tein sitten molemmat: ensin neljä työtahtia, lukemat ylös ja sitten lisää työtahteja, kunnes lukema ei kasvanut. Neljän työtahdin jälkeen lukemat kasvoivat vielä 4-6 'ylimääräisen' työtahdin ajan. Siis lopullinen (maksimi)tulos saavutettiin 8-10 työtahdin aikana.

Jakajalta oli +12V johto irroitettuna, kaikista pytyistä tulpat poissa, läpät kiilattuna auki ja suuttimien liittimet irroitettu. Akkulaturi jauhamassa sähköä akkuun koko ajan.

Sylinteri, 4 työtahdin jälkeen puristuspaine (psi), saavutettu max puristuspaine

syl...4 tt...max.....syl...4 tt....max
.1....190....220......2....185....200
.3....190....215......4....190....210
.5....195....220......6....190....210
.7....190....210......8....185....200

Eli neljän työtahdin jälkeen lukemat vaihtelivat 185 ja 195 PSI:n välillä, maksimilukemat 200 ja 220 PSI:n välillä. Heittoa pyttyjen välillä oli siis alle 10 %.

Aiemmat, parin viikon takaiset lukemat

syl...max.....syl...max
.1....220......2....205
.3....210......4....210
.5....215
.7....210

Käytännössä identtiset nyt mitattujen arvojen kanssa. 6- ja 8-pytyn lukemia en sillä kerralla viitsiny mittailla.

Ja sitten ohivuodot. Lähtökohtana on se, että mittarin ohivuotopuoli säädetään nollaan ennen mittausta:



...jonka jälkeen ruuvataan letku tulpan kierteille ja yläkuolokohtaan käännetyn pytyn ohivuoto näkyy suoraan prosentteina. 'Käyttöpaine' näkyy olevan melkolailla 36.5 PSI.

Esimerkkinä 1-pytyn mittaus, jossa näkyy myös 'käyttöpaineen' pudotus 34 PSI:hin (HUOM! paineen muutos on vain reilut 7%, vaikka mittari näyttää ohivuotoa 20%)



6-pyttyyn en saanut laitettua varttitunnin ähräämisellä ohivuotomittarin letkua, joten jätin siitä mittaamatta ohivuodot, koska sillä puolella ei ole ollut ongelmia tulppien perusteella.

syl...ohiv......syl...ohiv
.1....20%......2.....27%
.3....20%......4.....22%
.5....17%......6.....---
.7....40%......8.....27%

7-pytyn ohivuotolukema oli aluksi 40 % (paineen pudotus 32.5 PSI:hin reilut 10%)



Ja ruiskulla pikkaisen moottoriöljyä pyttyyn, niin ohivuotolukema parani 30 %:iin, mutta 'käyttöpaine' pysyi edelleen aiemmassa 32.5 PSI



Kaikista pytyistä mitattaessa kuuluu pihinää, kun ottaa kuskin puolelta huohottimen takaiskuventtiilin irti venakopasta. Mutta jos huohottimen laittaa takaisin, niin pihinä siirtyy kuulumaan läppärungosta! Siis imukannen ja sylinterinkannen välinen tiiviste vuotaa jossain kohtaa ainakin jommalla kummalla -jos ei sitten molemmilla puolilla. Aiemmassa mittauksessa mulla oli venakoppa irti, että näin 1-pytyn keinuista varmasti yläkuolokohdan. Paine pääsi purkautumaan nostajalaaksosta sieltä kautta, eikä imukannen suuntaan.

Tällä kertaa työnsin paineilmaa pyttyyn vähän dampperin nollamerkin jälkeen, jolloin toisessa (1-/6-) pytyssä avautuva imuventtiili paljastaa, kummassa pytyssä työtahti on menossa.

Kun huohottimen laittaa takaisin paikalleen, pihinä muuttuu läppärungossa jokaisen pytyn kohdalla melko nopeasti 'ruplattavaksi', joka taas tarkoittaa mun mielestä sitä, että tuo imukannen vuoto on aiheuttanut öljysumun imeytymistä ja tiivistynyt öljysumu (=pieni öljymäärä) tekee tuon äänen vuotokohtaan.

Jos olisin viitsinyt nappaista plenumin irti, niin vuotokohdan olisi varmaankin paikallistanut tietty(y/ihi)n sylinter(ii/eihi)n. Ei vaan napannut, koska imukansi on jokatapauksessa nyppäistävä irti ja vuotokohta näkynee tiivisteessä.

Ai mitäs nyt sitten? No, kunhan homma alkaa taas vaihteeksi kiinnostamaan, niin imupuoli levälleen, uudet imukannen tiivisteet, lördeä imukanavien ympärille ja vehje takaisin nippuun. Annetaan asettua yön yli. Koeajo.

Murehditaan sitten lisää, jos ei ongelma poistu.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams