View Single Post
  #2954  
Old 14.04.2013, 14:47
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,315
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Huhhuijaa. Viime viikonloppu meni melko tiivisti tallilla ja viikko töissä, niin ei ole ehtinyt edes paljoa koeajoa tehdä autolle. Syypäänä kansien irroitukseen oli imupuolen vuoto, joka vaikutti kohdistuvan imukannen ja sylinterinkansien väliin. Kansia on höylätty pari kertaa matalammaksi ja alakerran uusimisen yhteydessä lohkon dekkitasoistakin sipaistiin hieman pois, joten imukansi on jäänyt hieman liian ylös.

Torstaina joskus viiden tietämillä auto tallille ja purkamaan. Imukannen iinnityspulttien kantojen pitäisi olla siis reilun millin ylempänä imukanteen verrattuna:



...ja vähän ennen yhdeksää imukansi poissa, jolloin paljastui, että diagnoosi vaikuttaisi oikeaan osuneelta, koska tiivisteiden alareunat ja kansien imukanavat ovat alaosastaan öljyiset



Toisellakin puolella sama homma (tiiviste kurttuuntui, kun imukantta irroittaessa piti naputella leveä taltta tasojen väliin)



Vähän jälkeen kymmenen kuskin puolelta kansi irrallaan ja männät kertovat omaa tarinaansa. Öljyistä karstaa on joka pytyssä



Vitospytty näyttää tuossa kuvassa melkein puhtaimmalta, mutta siellä karstaa on paksuin kerros. Siis ihan millimitalla karstaa, mutta kuvassa se ei näy.



Vänkärin puolella pitää vielä imeä ruiskulla vesitilasta muutama litra nesteitä, etteivät valu jaloille ja lattialle. Pakosarjakin tuottaa vähän työtä, koska en viitsinyt ottaa starttia irti, mutta kyllä se kansi irtoaa reilun tunnin ähellyksen jälkeen. Tälläkin puolella on karstaa kertynyt mäntien päälle.



Vielä ennen puoltayötä tiivistepinnat putsattuina ja valmiina vietäväksi koneistamolla aamuseitsemäksi



Mittailin ennen kansien irroittelua vielä imukannen vastaisien pintojen välimatkaa läheltä lohkon tasoa ja mahdollisimman ylhäältä. Mittatikkuna oli kantattu peltisoiro, josta sahasin ensin pidemmän ja sitten lyhyemmän pätkän, joiden pituudet mittasin ihan vaan rullamitalla. Tönärillä mittasin peltisoirojen korkeudet lohkon päätytasosta ja kannen tasosta korkeuserot. Näistä sitten piirtelin hieman suorakulmaisia kolmioita ja laskin imukannen kiinnityspintojen välisen kulman ja sain tulokseksi 110 astetta. Mikä pitikin tulla, koska kannen päädyn kulma piti olla 80 astetta.

Aamulla vielä koneistamolla mitattiin kulmamitalla tuo kannen päädyn kulma ja tuloksena oli 79.x astetta, joten kaikki täsmää keskenään => höylätään kansien imukannen puoleisista kiinnityspinnoista 1 mm pois. Sillä imukannen kiinnityreiät putoavat 1.22 mm alaspäin ja imukannen pohjataso 0.7 mm.

Perjantaina iltapäivällä kannet takaisin koneistamolta, mutta koska illalla oli ohjelmassa tykin gammakäyrän säätöä, jäi moottorin kasaushommat lauantaille. Gasket removeria ja brake cleaneria muutama reissu mäntien päälle, niin mäntien laet alkavat näyttää hieman paremmilta.





Gasket removeria ja brake cleaneria kansien palotiloihin ja hieman teräsharjalaikkaa, niin sieltäkin lähti ylimääräiset karstat. Venttiilinlautaset vaativat laikkaa hieman enemmänkin. Imukanavat piti vielä putsata reilulla määrällä brake cleaneria, kun koneistamon puhdistus oli paineilmalla puhaltelua, eikä öljy yhdistettynä alumiinin koneistusjätteisiin lähde ihan noin vaan...

Mutta kyllä siinä vielä ennen illanistujaisia oli kannet ja imukansi paikallaan, vaikka vaimo tulikin jo hätyyttelemään ja räpsimään jonninjoutavia kuvia...



Sunnuntai meni sitten pakosarjojen ja imupuolen roippeiden kasailussa. Ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä imupuolen vihellyskin katosi, kun IAC-venttiilin ei tarvinnut enää tukkia kanavaa. Sytkää säädellessäni testasin vielä IAC-venttiilin kanavan tukkimista sormella ja kone tukehtui samantien, joten siltä osin onnistunut remontti.

Kone ei vieläkään toimi niin kuin pitäisi, mutta tärinä ylemmillä kierroksilla vaikutti pienentyneen. Liekö toiveiden aiheuttama plasebo-vaikutus vai ei, mutta nyt täytyy saada seokset säädettyä kohdalleen, ennekuin voi tehdä sen kummempia johtopäätöksiä. Pienillä kierroksilla (1 000 - 1 500 rpm) kone taas potkii nyt vastaan tavalla, joka voisi olla ongelma sytkäpuolella.

Tarttee nyt vielä saada toi laajakaista asennettua toimintaan, niin pääsee tutkailemaan seoksia edes silmämääräisesti. Kunhan vielä saa säätövermeet tontille, niin pääsee ottamaan sellaista lokia, johon saa tuon laajakaistan signaalinkin mukaan omalle käyrälleen.

Jospa tää alkaa pikkuhiljaa tästä suttaantumaan.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams