View Single Post
  #3292  
Old 20.10.2013, 12:51
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,304
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
No niin. Ruumiinavausraporttia pukkaa, osa 1.

Aika monta asiaa näytti koneessa olevan - jos nyt ei ihan täysin pielessä - mutta kuitenkin vähintäänkin kyseenalaisesti. Käsitellään yhtä asiaa kerrallaan, niin ehkä homma ei lähde rönsyilemään niin pahasti ainakaan heti alkuunsa.

Huomautettakoon tässä vaiheessa, että minä en ole koskaan rakentanut yhtään konetta (auton moottoria) ja tästä johtuen saattaa olla, että jotkut asiat herättävät minussa tyhmiäkin kysymyksiä ja vääriä oletuksia/johtopäätöksiä. Tietävämmät saavat valistaa ihan vapaasti siitä, miten asioiden pitäisi olla.

Lähdetään liikkeelle männänrenkaiden päittäisvälyksestä. Vai miksikä sitä männänrenkaiden rakoa nyt sanotaankaan... Service Manualissa on ilmoitettu '91:lle vakiokoneelle arvot

ylempi rengas 0.010 - 0.030" = 0.254 - 0.762 mm
alempi rengas 0.013 - 0.027" = 0.330 - 0.686 mm

Mullahan ei ihan vakio toi mosa ole ja kai noi toleranssit on vähän pienentyneet reilussa 20 vuodessa? Luulisin ainakin, että kehitystä olisi siihen suuntaan tapahtunut, koska nykyään on jo olemassa 'gapless' -männänrenkaitakin. Muistelisin kuulleeni, että eräässä vähän isompitilavuuksisessa koneessa, jossa käytetään vielä NOS:ia silloin tällöin piristämässä päivää, olisi välys ollut 0.65 mm. Toisena esimerkkinä eräässä roots-ahdetussa LS-koneessa välykset ovat 0.50 - 0.55 mm, mutta tässä koneessa on käytössä normaalia ohuemmat männänrenkaat.

Ja sitten ne mitatut tulokset. 7-pytyn renkaista ei sattuneesta syystä ole mittaustuloksia (nykyiset välykset ovat senttiluokkaa). Koettakaa ymmärtää ASCII-grafiikkaa:

ylempi rengas 0.60 mm...1......2...0.65 mm
alempi rengas 0.50 mm...1......2...0.65 mm

ylempi rengas 0.60 mm...3......4...0.65 mm
alempi rengas 0.70 mm...3......4...0.80 mm

ylempi rengas 0.50 mm...5......6...0.70 mm
alempi rengas 0.70 mm...5......6...0.60 mm

ylempi rengas ---- mm...7......8...0.70 mm
alempi rengas ---- mm...7......8...0.70 mm

Siis noihin ylempänä mainittuihin esimerkkeihin verrattuna aika isot välykset. Mutta niukin naukin kuitenkin vielä melkein kaikki tehtaan toleransseissa. Periaatteessa nämä välykset eivät kai siis sittenkään selitä öljyn kulutusta ja pakoputkesta tullutta sinistä savua kaasua painettaessa?

Okei, otetaan sitten pari kuvaa kertomaan sitten jotain lisää aiheesta. Tässä yksi männänrengas pytyssä:



Kannattaa katsoa nimenomaan tuota raon muotoa. Sitä yritettiin saada tallennettua kameran kennolle. Tuosta kuvasta se ei välttämättä näy kovin hyvin, mutta tässä toinen otos, jossa pitäisi jo näkyä se kulmakarvoja nostattanut asia. (Jos ei näy, niin klikkaa kakkosnapilla => näytä kuva ja sitten kuvaa voi kattella isompana versiona):



Jos asia ei vieläkään avautunut, niin tässä viimeistään pitäisi selvitä, mitä haen takaa:



Niinpä. Männänrenkaiden päät ovat V-muodossa. Minulla on sellainen luulo, että raon pitäisi olla tasainen... Noi ylempänä mitatut arvot ovat mitattu tietenkin noista sisäsyrjistä (jotka jäävät männänrenkaiden uriin piiloon) ja todellinen välys sylinterin seinämää vasten jäävässä ulommassa reunassa on sitten enemmän kuin noi mitatut arvot. Sitten kaikki välykset eivät enää menekään edes tehtaan toleransseihin.

Jokohan tämä selittäisi savutuksen ja öljyn suurehkon kulutuksen?

Eikö? Lyödään pöytään lisää ihmeteltävää.

Muistutan tässä vaiheessa uudestaan siitä, että minä en ole koskaan rakentanut yhtään konetta (auton moottoria) ja tästä johtuen saattaa olla, että jotkut asiat herättävät minussa tyhmiäkin kysymyksiä. Tietävämmät saavat valistaa ihan vapaasti siitä, miten asioiden pitäisi olla.

Hoonausjäljet herättivät myös kulmakarvojen nousua. Tässä on siis koneistamon näkemys hoonauksesta, kolme kuvaa nykyisestä koneesta:







Olisko siinä sitten osasyytä savutukseen ja öljynkulutukseen? Jotenkin on vaan vähän sellainen olo, että ei toi hoonaus ihan nappiin ole mennyt. Niin, minähän en tiedä asiasta sen enempää kuin sika lentokoneista tai tuulimyllyistä, mutta vuonna 2012 kuvasin pakoventtiilin putoamisen aiheuttaman kansirempan yhteydessä vakiokoneen hoonausjälkiä:



Päätän ruuminavausraportin männänrenkaiden osalta tähän. Jatketaan vähän myöhemmin laakereiden parissa.

...to be continued...
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams