View Single Post
  #3538  
Old 14.02.2014, 22:55
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,213
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Nyt sitten välillä vähän ihan konkreettista tekemistä.

Keskiviikkona kannet ja Stealh kainaloon ja lohkoa kohti. Kansissa on tultu aika pitkä matka tästä lähtökohdasta (kuva otettu syksyllä konerikon jälkeen):



Tähän:



Vielä close-up tuosta 7-pytystä:



Pikkuröpelöähän tuossa vielä on, mutta ei vaikuta kotiutukseen. Samalla reissullahan meni kanavien ja palotilojen muotoilu sekä imupuolen ohjurit uusiksi ja imuventtiilitkin vaihtuivat hieman kookkaampiin (1.91" => 2.00"), kun oli hiukka väljyyttä muutamassa venttiilissä http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=3244

No, ei jäädä tulee makaamaan, vaan asentovaatteet nurkkaan ja haalarit niskaan. Nyt alkoi hommat.

Ensin tarkistetaan mäntien+männäntappien ja kiertokankien painot ja merkataan ylös:



Merkataan männätkin, tässä tapauksessa ihan vaan punnitusjärjestyksessä ja kirjataan tulokset ylös



Yllättävän tasalaatuista kamaa. Sitten vaan tehdään listan mukaan mahdollisimman tasapainoiset parit. Lopputuloksena on se, että mäntä, männäntappi ja kiertokanki painavat yhdessä 1 264 g - 1 266 g. Siis kahden gramman sisällä koko orkesteri! Ei muuta kuin kamat järjestykseen ja männäntappien lukituksia paikalleen. Tää on ihan käsityötä, kun lukituksina on tuollaiset 'spiral lockring' -tyyppiset ratkaisut. Ja ei sitten mene ihan heti heittämällä paikalleen ekalla eikä ihan toisellakaan kerralla...

Mutta kun tarpeeksi kauan harjoittelee ja joku käy aina välillä näyttämässä, miten se menee paikalleen, niin kyllä se oikea tapa siitä pikkuhiljaa aukenee vähän tyhmemmällekin.



Näistä uusista nokkalaakereista joku tuolla OD:n puolella oli näkevinään jo vaikka mitä koloja ja vaurioita, mutta ei niissä kyllä mitään vikaa ollut. Kirkas valo paljastaa jotain heijastusta laakerin pinnassa, mikä saattaa näyttää vauriolta, mutta kun ei tunnu sormenkynteen, niin ei varmasti tartte huolestua:







Näissä hommissa puhtaus on vähintään sen puoli ruokaa, joten kaikki röörit ja kierteet täytyy putsata. Kunnolla. Ja välineet tarpeen mukaan.





Juu, kyllä se yltää ihan läpi asti



Muistetaan vielä luoda katse myös hoonausjälkiin. Kohta menee männät pyttyihin, sit "se on siinä" ja ei saa enää hyvää valoa. Tässä vaiheessa pyttyjä ei ole vielä putsattu kunnolla asennusta varten, joten rasvaa on hieman näkyvissä.





Sitten olikin aika pitää pieni unipaussi.

Tuohon putsaamiseen vaan menee aivan tolkuton määrä aikaa. Varsinkin, kun tekee itselleen, niin sitä mielellään tekee sitten kerralla homman niin hyvin kuin mahdollista.

Aamulla virkeänä kohti seuraavaa työvaihetta. Männänrekaiden päittäisvälyksien viilaus. Näitähän on viilattu maailman sivu ihan vaan käsin polven päällä, mutta kun mahdollisuus on siihen, että homman voi tehdä ihan kerralla oikein ja kunnolla työhön suunnitellulla välineellä, niin tartutaan tähän optioon. Tulee ne päiden kulmatkin sitten kerralla kuntoon...

Ensin tietysti mitataan kaikki männänrenkaat niissä pytyissä, mihin ne tullaan myös sijoittamaan. Tehtaan jäljiltä ylempien renkaiden välykset vaihtelivat 0.40 - 0.60 mm:n välillä (0.60 mm:n välys oli 7-pytyssä), joten viilausta tarvitaan.

KB:n sivuilla majailevan taulukon https://www.uempistons.com/installat...stallation.pdf mukaan ylemmän männänrenkaan välykseksi pitäisi jo ihan katuajossakin laittaa minimissään 0.66 mm. Mutkarataa varten pienin välys on 0.71 mm ja koneen kasaajan mielestä mun ajotyyli on lähempänä tuota mutkarataa kuin 'normaalia' katuajoa, joten välykseksi päätettiin laittaa 'tiukka 0.70 mm'.

Tämä on sen verran kriittinen työvaihe, jossa ei sitten peruutella, jos lipsahtaa vähän pitkäksi, joten päätin skipata tekemisen ja valtuutin koneen kasaajan viilaamaan välykset:



Itse osallistuin kyllä sitten käsitöihin sen verran, että viilailin kaikki jäysteet pois. Sekä tehtaan - että välyksien viilauksen - jäljiltä.



Vanha mäntä (yhdellä renkaalla) on oiva työkalu siihen, että männänrenkaan saa pyttyyn oikeaan asentoon just eikä melkein



Alemmille renkaille KB antaa minimivälykseksi 0.41 mm. Kaikki renkaat olivat tiukka 45 mm, joten niitä ei tarvinnut viilata laisinkaan.

Seuraavaksi sitten kampiakselin kimppuun. Liian puhdasta kampiakselia ei ole olemassa sen enempää kuin näkymätöntä vaaleanpunaista yksisarvistakaan, joten rättiä kouraan ja Brake Cleaneria kehiin. Rätti laakerikaulan ympäri ja edestakaista liikettä. Ja toistoja...





Ja putsataan sitten ihan kaikki.





Kampuran kauloilta toisille kulkevia öljykanavia putsatessa tuli 4- ja 5-kiertokankien kohdalta ihan selkeästi eniten mustaa töhnää pihalle, joten jotain häikkää siellä on ollut.

Nää kanavat puhallettiin ensin paineilmalla, sitten vedettiin tuollaisella aiemmissa kuvissa näkyvällä (mutta pienemmällä) piippurassilla, sitten piippurassilla ja Brake Cleanerilla, sitten vielä Brake Cleanerilla yksi kierros, sitten puhallettiin paineilmalla ja tämän jälkeen työnnettiin vielä sukkapuikolla ohut lakanansuikale reiästä läpi ja rassattiin. Ja vielä lopuksi paineilmalla.

Sitten olikin aika laittaa runkolaakerit paikalleen kampuraa varten. Onkohan nää ihan vaan 'ameriikan hevosia', kun mun mielestä se teho tehdään jossain muualla kuin laakereissa



Mutta muistetaan vielä se, että puhtaus on enemmän kuin puoli ruokaa...



Niinpä. Tuollaista siellä saattaa vaania kiireistä tai huolimatonta laakereiden asentajaa... Mitenköhän tästä tuli jotenkin välittömästi mieleen yks Keski-Suomen Koneistamo? No, oli miten oli, niin mihinkään ei voi näköjään luottaa. Kaikki pitää tarkistaa. Ihan kaikki. Ja putsata.

Fiddu, tuohon putsailuun menee aivan järjettömän paljon aikaa. Mutta siinä jos oikoo, niin sehän tulee sitten silmille. Joten ei valitusta, vaan toistoja.

Ja kyllä noi uudet, puhtaat ja kiiltävät laakerit on sitten paikallaan aika kivan näköisetkin...



Sitten, kun on kaikki lakrut saatu paikalleen, laitetaan vähän asennuslördeä väliin



Ja nostetaan kampura paikalleen



(Tähän piti tulla videopätkää, kun pyöritän kampuraa ensin ilman runkopukkeja ja sitten vielä runkopukit 108 Nm (80 ft/lbs) momentissa. Mielenkiintoista ja aluksi yllättävää oli se, että runkopukit momentissa kampura pyöri selvästi herkemmin kuin ilman runkopukkeja. Mutta sitten, kun hetken miettii asiaa, niin näinhän sen täytyykin olla. Video tulee sitten, kunhan saan se ladattua johonkin. Ja loput kasauksesta, mitä ehdittiin tekemään)
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams