View Single Post
  #3655  
Old 31.03.2014, 21:57
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Viikonloppu meni rattoisasti painiessa Stealthin kanssa. Koska se ei perusmuodossaan suostu vakion konepeiton alle mahtumaan, niin jotainhan sille on tehtävä. Mittailujen perusteella Stealth jää 9 mm liian korkeaksi mahtuakseen, joten ensimmäinen vaihe oli ajaa alaosan runneritorneihin mahdollisimman paljon madallusta ja jättää plenum vakiomittoihinsa. 12 mm lähti alumiinitaivaaseen (ja tietysti suuaukkoihin tehdyt pyöristykset...)



Sitten plenum paikalleen ja pientä merkkailua, mihin asti pyöristykset voi ja pitää tehdä:



Ja sitten vaan snurrailemaan. Ikävämpi puoli hommassa on se, että ei voi käyttää vinkua, koska noi kairausterät sattuvat olemaan tuumamitoituksella. Tallilta löytyy kyllä pari paineilmaporakonetta, mutta mokomat vuotavat liitoksestaan niin paljon, että terän pyörintänopeus jää pienemmäksi kuin tolla Boschin akkuporakoneella. Joten homma hoituu melko hitaasti. No, pikkuhiljaa alkaa muotoa löytymään:



Mites se menikään? Ai niin. Lisää toistoja!



Välillä tarkistetaan plenumin kanssa, että kairaukset ovat oikealla tontilla:



...ja jatketaan hieromista. Kokeillaan plenumilla ja kairataan vähän lisää. Kannattaa huomioida, että takaosan merkinnät täytyy tehdä melkein sokkona, koska sinne peräosaan on melko vaikea nähdä plenumin ollessa paikallaan. Mutta kolmantena kairauspäivänä alkaa pikkuhiljaa kelpaamaan



Mutta eihän se kairailu tähän lopu. Tiukin paikka konekuidun muodon takia on aivan plenumin etuosassa, jossa kaikki saavutettavat millimetrit ovat tärkeitä. Päätin tehdä plenumin päällä (ilmeisesti jäykistystä/vahvistusta varten) olevista urista viistot. Siis toistoja. Koska plenumin päällinen jää aika selkeästi näkyviin, ei jälki saa olla kairausterän jäljiltä, vaan pitää olla tasaisempaa. Joten kairauksella raaka muoto kuntoon, sitten hiomapaperirullalla ja 'virsikirjalla' toistoja





No niin. Valmista tuli! Tai siis ei ihan vielä... Plenumin sisällä on pulttien läpiviennit melko tuhdista tavarasta ja päätin yrittää parantaa virtauksia takaosaa kohti mahdollisuuksien mukaan, joten ohensin noita etuosan 'pylväitä' oman uskalluksen ja harkinnan mukaan sen, mitä kärsivällisyyttä riitti.





Lopuksi hieroin vielä runnereiden suuaukkojen pyöristykset hiomapaperirullalla mahdollisimman tasaisiksi









Ja valmis tuote näyttää kasattuna tältä:





Huhhuijaa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams