Viime viikonloppuna oli ihan täydet päivät puuhastellessa tuota limapalloa käyntikuntoon. Homma lähti vauhtiin sillä, että haeskellessani läppärungon kiinnitykseen sopivan mittaisia pultteja kierretankojen korvikkeiksi toinen spaceri päätti ottaa ja pudota (siis pelkkä lördellä liimaaminen ei kestänyt).
Sehän vaatii sitten hieman lisäkiinnitystä. Pulteilla spaceri paikalleen ja porataan reiät, tehdään kierteet ja vähän upotusta parille kiinnityspultille
Plenumin puolella spaceri alkaa muistuttamaan jo sveitsinjuustoa... Sitten vielä hieman karhennusta vastinpintoihin, että lörde toimii tällä kertaa paremmin.
Kierretangon pätkistä ja muttereista saadaan pikkuhitsauksella sopivat kiinnityspultit. lisämuttereilla saadaan kasattua spacerit läjään ja sitten tulee vastaan seuraava pikkujuttu. Läppärungon kiinnityspulttia ei pysty avaamaan ilman ylävesiletkun poisottamista...
Toihan on vähän huono juttu, jos kerran dynossa olisi tarkoitus vaihdella läppärunkoja. Prkl. Annetaan spacerin asettua ja lörden kuivua kaikessa rauhassa ja siirretään moottori siihen pukkiin, johon mahtuu vauhtipyörä paikalleen ja voidaan suorittaa koekäyttö. Moottorin nosto on helppoa esim. traktorilla
Moottorin ollessa toisessa pukissa tuli taas pari pikku muuttujaa:
Joo. Pikkaisen ottaa kollektorit kiinni moottoripukin rakenteisiin. Ei sitten tämäkään mennyt ihan heittämällä. Ihmettelin hetken ja päätin antaa asian olla. Meinas mennä nimittäin hermot.
Myöhemmin, otettuani hieman etäisyyttä asiaan ja hengähdettyäni, vaihdoin läppärungon kiinnityspultit kuusiokolomallisiin, joilla saadaan läppärungon irroitus hoidettua ilman ylävesiletkun irroitusta. Ruuvailin öljynpainemittarin koekäyttöä varten:
Kierteisiin tietysti teflonteippiä tiivistykseksi
Säädin tulppiin kärkiväliksi 1.1 mm ja mallailin vielä johtosarjaa paikalleen, mutta sitten olikin aika jo vetäytyä unten maille (klo n. 02:30).
Aamulla lähdettiin ratkomaan moottoripukkiongelmaa. Laitettiin pakosarjoihin tuplatiivisteet:
Tuplatiivisteillä saatiinkin toisen puolen pakosarjaa jo sen verran ulommaksi, että kuskinpuoleisen kollektorin ja moottoripukin väliin jää jo hieman hajurakoa
Toisella puolella vaaditaan vähän lievää julmempaa väkivaltaa eri muodoissaan, ennenkuin hajurakoa saadaan aikaiseksi:
Sitten voidaankin viedä moottori päivänpaisteeseen ja aloittaa vesikierron virittelyä. Aika monta putkenpätkää ja -mutkaa pitää testata, ennenkuin sopiva kombinaatio löytyy
Nesteet koneeseen, öljyn tarkistus ja lisäys, minkä jälkeen alkaa olla valmista siihen, että pyöritetään startilla öljynpaineet koneeseen ennen ensimmäistä käynnistysyritystä. Tässä vaiheessa kello oli n. 14:30. Sitten huomattiin, että startti on päättänyt jumiutua ja sen kanssa sai painia 'jonkin aikaa', kunnes solenoidi saatiin heräilemään. Startilla pyöritettiin konetta ja melko nopeasti öljynpaineet lähtevät nousuun. Pelkällä startin pyörityksellä saatiin n. 45 psi / 3 bar painetta, joten homma siltä osin bueno. Voidaan pikkuhiljaa siirtyä varsinaisiin käynnistysyrityksiin, kunhan bensapumppu ja muut pikkuhilppeet on vielä kytketty.
Aiemmin referoinkin käynnistysyritykset ja pienet vastoinkäymiset
Quote:
Originally Posted by Yorcci
18:36 ensimmäinen käynnistysyritys, ei edes lupaile. HEI-moduulilta puuttui maa. Jossain vaiheessa jakajaa kääntelemällä saatiin muutama tsups-ääni, mutta ei edes yrittänyt lähteä käyntiin. Jakajassa oli vielä mekaanisen ennakon säätölimput paikallaan. Ne saivat lähtöpassit ja pistettiin romut jakajan sisällä sellaiseen asentoon, ettei siellä tapahdu mitään säätöä, alkoi lyyti pikkuhiljaa kirjoittamaan.
19:33 saatiin ensimmäinen kerran kone käyntiin. Kävi kuudella pytyllä. Kaikenlaisten testailujen (tulpat, kipinä jne.) jälkeen ongelman syyksi selvisi kaksi suutinta jumissa. Saatiin elvytettyä antamalla suuttimille sähköä suoraan akun navoista (vaati muutamat yritykset, ennenkuin suuttimet alkoivat napsumaan)
20:47 saatiin mosa käymään kaikilla kahdeksalla.
|
Ja tältähän se kuulosti (sama videolinkki, joka oli aiemmin):
http://www.youtube.com/watch?v=QhN1gxGFobk