View Single Post
  #3952  
Old 26.07.2014, 01:24
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tietysti vielä piti jarrutkin elvyttää viime kesästä. Vaihdoin jarrulevyt viime kesänä uusiin uritettuihin versioihin ja paloiksi otin hyviksi haitsemani Hawkin HPS:t. Yllätys oli suuri, kun viime heinäkuussa Alastarossa ei jarrut pitäneet radalla edes puolentoista sadan nopeudessa enää ollenkaan siihen malliin, että olisi uskaltanut vetää oikein huolella... Normiliikenteessä jarrut tuntuivat toimivan ihan ok.

Sama ongelma toistui Lappeenrannassa mailin vedossa. Nyt nopeutta oli tietysti jonkin verran lisää, mutta taas tuntui, ettei kiulu hidastu laisinkaan. Sitten Lappeenrannan reissuussa tuli vähän muitakin ongelmia (joita ratkoessa tässä on mennyt jo 11 kuukautta...).

Päätin ottaa tälle kesälle kokeiluun EBC:n Yellow Stuff -palat, jos vaikka olisi vika ollut Hawkin jarrupaloissa. Ja tiistai-iltana laittelin uudet palat paikalleen. Tai siis ensin otin vanhat pois, voitelin liukutapit uusien jarrupalojen mukanatulleella kuparitahnalla ja hioin levyistä ruosteet pois akkukäyttöisellä kolmiolappu-hiomakoneella.

Ruosteen hiomisen jälkeen suhautin pintaan brake cleaneria ja pyyhkäisin rätillä. Jarrulevyn pinta meni aivan mustaksi MITVIT?! Lisää hiontaa 80 lapulla ja jonkin ajan päästä alkaa löytymään vähän kirkasta pintaa, joka ei muutu mustaksi brake cleanerilla pyyhittäessä.

Joten otetaan lisää toistoja.

...lisää toistoja...jne. jne.

Vasemmalla toinen levy 'valmiina', oikealla ruosteet pyyhkäisty pinnasta:





Joten otetaan lisää toistoja toiseenkin levyyn.

...lisää toistoja...jne. jne.

N. viiden-kuuden tunnin, usean akunvaihdon ja 15 hiontalapun (80 grit) jälkeen molemmat levyt on hiottu molemmin puolin edustuskuntoon...





Mutta kyllä nyt auto pysähtyykin...

Jäin pohtimaan syitä ja seurauksia...kunnes valkeni, että syypää taitaa tälläkin kertaa löytyä peiliin vilkaisemalla eikä suinkaan jarrupaloista tai -levyistä.

Ilmeisesti jarrulevyjä asentaessani unohdin tehdä levyille kunnon rasvanpoiston brake cleanerilla tai vastaavalla. Levyissähän on varastointirasva suojaamassa levyjä ruostumiselta ja varmaankin hätäpäissäni pyyhkäisin vain rätillä levyt, jolloin vähintäänkin uriin jäi rasvaa, joka sitten käytössä imeytyi jarrupaloihin ja paloi ajan myötä levyn pintaan kiinni. Tai jotain sinnepäin.

Mutta parin puuhalappupäivän testiajojen perusteella jarrut toimivat loistavasti (vaikka yleisillä teillä ei tietenkään mitään puolentoista sadan nopeuksista tehtyjä jarrutuksia pääse edes testaamaan )

Muutenkin tiistain ajelujen jälkeen jäi vähän sellainen valju kuva uudesta moottorista. Nojoo, kyllä äänet on kohdallaan, mutta kulkua ei oikein ole. Lämmin keli verotti varmasti oman osuutensa, mutta pääsyyllinen taisi taas löytyä peiliin katsomalla. Tai siis ensin skanneri katsomalla, kaasuläppä ei nimittäin auennut kunnolla. Skannerin mukaan ei enempää kuin 74 %.

Aikani tutkailin, ja tilanne on tosiaankin näin. Läpän liikerata jää pahasti vajaaksi:



Liikerataa rajoittaa haitariputken kiinnitysklemmarin kiristysruuvi, johon läppärungon mekanismi törmää:



Tää oli helppo. Oma vika. Klemmari toisinpäin ja kaasupolkimen pohjaan polkaisu tuottaa skannerin lukemaksi 99 %. Problem solved. Ja täytyy sanoa, että tänään sitten pääsi muutaman kerran karkaamaan auto rajoittajaan asti (6 200 rpm) Niinpä niin ja joo-joo. Mutta kun se laulaa niiiiin nätisti!
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams