View Single Post
  #3989  
Old 06.08.2014, 22:06
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,315
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Vetarin ristikko antautui eilen. Sain vetarin irroitettua ja puristeltua ruuvipenkissä vahingoittuneen ristikon jämät pois jo eilen. Tänään oli aamusella uudet HD-ristikot Matkahuollossa ja toimeen vaan. Ensin pientä kartoitusta vaurioista; tässä vetari vielä kiinni autossa eilen tallille saapumisen jälkeen...



Ja toiselta puolelta:



Joo. vaihtokunnossahan se on Tossa vähän kollaasia vaurioista, kun ristikko on punnerrettu ulos vetarista:



Jepjep, irtipoikki ja silleen

Uutta ristikkoa tilalle ja sitten vetaria piti vähän putsata. Ristikon vaihtoon menee jotain vartti ja valmistelevien purkutöiden tekemiseen mooonta tuntia... Joten päätin vaihtaa vetariin samantien perämurikan puoleisen ristikonkin, vaikka toinen ristikko oli alunperin tarkoitus tulla vain varalle.

Hommahan on käytännössä simppeliä. Valitaan pari sopivan kokoista hylsyä, joista toinen mahtuu työntämään ristikon kupin vetarissa olevan reiän läpi ja toinen niin iso, että ristikon kuppi mahtuu hylsyn sisään (joo, piti vähän putsata tuota vetariakin, kun oli niin karmean kuonan peitossa. Nyt näkyy jo kaiken ryönän sijaan valmistusmateriaalikin):



Sitten puristetaan vaan lisää ja välillä kopautellaan vasaralla vetariin, että saadaan ristikko liikkumaan vähän helpommin, kunnes koko ristikon kuppi on työnnetty läpi:



Sitten vaan irroitetaan toisesta päästä ristikon kuppi (VAROVASTI, etteivät neulalaakerit ole pitkin tallin lattiaa) ja kumikaulus, että saadaan käännettyä ristikko pois vetarista. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ristikon kupit kannattaa tottakai voidella kunnolla kuten myös vetarin reiät, joista tietysti puhdistetaan lukkorenkaiden urat ennen kasausta.

Sitten kasataan koko revohka takaisin läjään. Työturvallisuusseura haluaa korostaa eritoten jousen pultin irroituksessa ja kiinnityksessä riittäviä varotoimia. Minä käytin vaihdelaatikkonosturia ja rekyylitöntä vasaraa, kun ei nyt ollut oikein aikaa mihinkään hifistelyyn ja säätämiseen...



Mutta ristikot kestivät ainakin ensimmäiset koeponnistukset, joten Heinolaan taitaa sittenkin päästä
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams