View Single Post
  #3994  
Old 13.08.2014, 13:16
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Uudelleenrakennetun koneen kanssa on vaikuttanut ihan vaan mutu- ja perstuntumalla siltä, että lämmöt meinaavat nousta nopeammin kuin aiemmin kovemmilla helteillä varsinkin nurkka-ajossa. Toki lämmöt pysyvät kurissa, kunhan vaan toinen flekti lähtee mukaan, mutta jotenkin vaikuttaa siltä, että tuhdimpi syyläri olisi poikaa varsinkin rata-ajoa ajatellen.

Tilasin FinnVettestä 3-rivisen syylärin paremman jäähdytyskapasiteetin toivossa. Homma on melko suoraviivaista pura-kasaa -harjoitusta parin pikku muuttujan höystämänä taas kerran. Ensin jäähdyttimen ja ilmastoinnin lauhduttimen päältä suojakoppa pois ja huomataan, että jäähdyttimen kennoon on kertynyt melkoinen määrä ryönää ykkösflektin kohdalle:



Ylä- ja alavesiletkut irti ja kennon pääsee nostamaan pois. Tää oli se helppo osuus...



Fyysisesti syyläreiden paksuudessa on merkittävä ero



Ja sitten sovittelemaan uutta syyläriä paikalleen. Mutta paksuus aiheuttaa sen, ettei uusi syyläri istu tehdassyylärin paikalle ihan heittämällä. Pohjalla oleva kumin kolo ei ole lähellekään riittävä:



Jonka takia myöskään suojakuori ei käy paikalleen eikä suojakuoren yläreunassa olevat syylärin kennon ja ilmastoinnin lauhduttimen kennon paikallaan pitävät suojakumin kolot osu lähellekään.

Joten tehdään sekä yläosan että alaosan kumeihin isompaa koloa, kunnes uusi kenno istuu paikalleen:



Tietenkin myös kuitua on muokattava. Käsillä ei nyt satu olemaan fiksumpaa työkalua, mutta Nahkajäbän sahalla tarvittavat levennykset saa tehtyä. Työskentelytilan ja työasennon takia pitkien kirosanatulvien säestämänä, mutta saa tehtyä.



Siellä se lepää pohjastaan:



Tämänkin jälkeen molempien kennojen mahduttaminen kolosiinsa yläreunasta vaatii sovittelua ja kikkailua, mutta pikkuhiljaa palat asettuvat kohdalleen. Ja sitten alavesiletku sekä postin ensimmäisessä kuvassa näkyvä yläosan nippa ovat hieman eri paikassa kuin orggissyylärissä, joten niidenkin kanssa on pientä jumppaa tiedossa, mutta ei mitään mahdotonta.

Kenttäolosuhteissa mutu- ja perstuntuma väittävät, että auto käy varsinkin matka-ajossa hieman entistä viileämpänä. Mutta todellisuus selvinnee vasta rata- ja/tai seisovan mailin ajossa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams