View Single Post
  #4193  
Old 15.10.2014, 13:12
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Viime keväänä punnitsin noita KB:n mäntiä, tappeja ja Scatin kiertokankia:

Quote:
Originally Posted by Yorcci
Ensin tarkistetaan mäntien+männäntappien ja kiertokankien painot ja merkataan ylös:



Merkataan männätkin, tässä tapauksessa ihan vaan punnitusjärjestyksessä ja kirjataan tulokset ylös



Yllättävän tasalaatuista kamaa. Sitten vaan tehdään listan mukaan mahdollisimman tasapainoiset parit. Lopputuloksena on se, että mäntä, männäntappi ja kiertokanki painavat yhdessä 1 264 g - 1 266 g. Siis kahden gramman sisällä koko orkesteri!

Nyt sitten homma uusiksi Mahlen mäntien ja tappien kanssa.

Mahlen männät painoivat ilman tappeja 456 g (6 kpl) ja 457 g (2 kpl). Männäntapit painoivat 117 g - 118 g, siis yhteispaino oli Mahlella n. 574 g vs. KB:n n. 683 g. Kaikenkaikkiaan odotettavissa n. 110 g kevennys männistä ja tapeista.

Eli lähtökohta oli melko hyvä jo sellaisenaan. Lisäksi olin päättänyt hioa kiertokankien valumuottien jäljet tonttiin. En varsinaisesti kevennysmielessä, vaan ihan pelkän varmistuksen kannalta, koska kaikki terävät kohdat ovat alttiimpia murtumille. Toisena syynä tarve tehdä kaikista kiertokangista samanpainoisia. Kevennys tulee siinä sitten bonuksena sen verran mitä sattuu tulemaan. Lähtökohtana kiertokangen 'yläosa'



Kiertokankien 'yläosien' painot 385 g - 388 g, näistä otin keveimmän, josta hieroin ensin valujäljet ulkoreunoilta tonttiin vingulla



Vingun jäljet siloittelin vielä virsikirjalaikalla



Käsittelyn jälkeen kaikkien kiertokankien yläosat painoivat 377 g, joten lisäkevennystä tuli 8-11 g. Tämän jälkeen sama show kiertokankien 'alaosille', joissa ei kovin paljoa ollut tekemistä, mutta nekin tuli hierottua samaan painoon toistensa kanssa (142 g), vaihtelua oli lähtökohtaisesti pari grammaa. Sitten kasasin kiertokanget pultteineen 'sormitiukkuuteen' ja tarkistin vielä painot kokonaisuuden painon. Heittoa oli yhden kangen osalta gramma enemmän painoa, joten sipaisin vielä virsikirjalaikalla sen verran, että kaikki painavat tasan saman 572 g pultteineen päivineen.

Lopuksi heitin vielä männät, männäntapit (edelleen suojapusseissaan) ja kiertokanget pultteineen vaakaan ja muutaman iteraation jälkeen sain kaikki kahdeksan kombinaatiota painamaan saman 1 146 g. Lopullista kevennystä aiempiin mäntiin verrattuna tuli siis 118 g - 120 g jokaiseen... Huomautettakoon vielä, että Mahlen männäntappien lukitusklipsit ovat painoltaan n. 1 g / kpl vs. KB:n spiral lock-jouset 2 g / kpl, joten minimaalinen kevennys tulee vielä sieltäkin (2 g per mäntä).

...mikä tarkoittaa yhteensä n. 960 g pois männistä + kiertokangista! Kampuran tasapainotuksessa akselin vastapainoista kevennetään osapuilleen puolet tuosta, joten loppukevennys (heh-heh) on kaikenkaikkiaan lähes puolitoista kiloa pyörivistä (ja tuohon lisäksi vielä vauhtipyörän todennäköisesti vaatima muutos).

Kierrosherkkyyttä pitäisi tulla koneeseen ainakin. Ja saattaahan se jopa näkyä huipputehon lisääntymisenä(?), kun ei mene niin paljon energiaa pelkkään mäntien edestakaisin vatkaamiseen... Harmi, ettei ehtinyt käyttää autoa missään pyörädynossa ennen koneen kilahtamista (nyt ei ole vertailukelpoisia lukemia ennen-jälkeen)
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams