View Single Post
  #4504  
Old 12.03.2015, 15:48
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,210
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Aiemmin talvella alkoi läppärunko vähän kiukuttelemaan. Siis kaasu jäi välillä jumiin ja palautui vasta muutaman nopean kaasupolkimen painalluksen jälkeen. Läppärungon akselissahan oli väljää 'millitolkulla' tai siltä se ainakin näytti, joten mietintämyssyä päähän. Uudet läppärungot maksavat satasia, käytettyä vakiota löytyy pienemmällä summalla.

Eräältä foorumin herrasmieheltä löytyi vakio läppärunko lainaan toistaiseksi (absoluuttisesti tarkemmin määrittelemättömäksi ajaksi), että saan pidettyä katiskan liikenteessä sen aikaa, mitä läppärunko majailee pajalla, kun siellä arvioitiin, miten paljon työtä holkittaminen vaatii.

Samantien, kun sen läppärungon nyt joutuu purkamaan atomeiksi, niin tuli mieleen, että jos siihen kuitenkin yrittäisi niitä 52 mm läppiäkin sovitella, kun ovat pyörineet jo vuositolkulla jossain laatikon pohjalla. Ja muutaman kPa:n verran jää MAP-arvo täyskaasulla naftiksi noilla 48 mm:n läpillä kairailujenkin jälkeen. Pikkaisen on noissa vakioläpissä havaittavissa feelua, joka puoltaisi läppien uusimista:



Edellistalvenahan yhden tekijäehdokkaan lausunto oli, ettei tuossa vakiossa läppärungossa riitä materiaalipaksuus 52 mm:n läpille, mutta nyttemmin tarkemmissa mittauksissa havaittiin, että saattaisipa riittääkin. Sellaiset reilut 3 mm on ohuimmassa kohdassa puolellaan metallia, niin se millin seinämähän riittää ihan nätisti, kun suurin osa on huomattavasti paksumpaa.

Ja riittihän se. Melkein.

Ei nimittäin tullut mitattua ihan kaikkialta. Vakiossa läppärungossahan on kanavan 'katossa' sellainen parin millin reikä



...joka majailee heti läppien takana (kuvassa näkyy läpän reuna siitä reiästä)



ja EGR saa alipaineensa tätä kautta. Entäs sitten? No sitä sitten, että tämän reiän ympärillä ainevahvuus on aavistuksen nuukempi. Ja 52 mm:n läpille tehdyn kairailun lopputuloksena se reikä kasvoi aika reippaasti:



Entäs sitten? Mullahan ei ole EGR käytössä ja alipaineyhde läppärungon pohjassakin on tukittu. No sitä sitten, että kun läppä sattuu juurikin tuolle kohdalle, niin tuostahan virtaisi tyhjäkäynnillä läpän ohi ilmaa vaikka kuinka ja paljon sotkien tyhjäkäynnin todennäköisesti aivan täysin.



Onneksi mun tapauksessa tuon reiän saa tukkia ihan huoletta (kun ei sitä EGR:ää autosta löydy), joten eiköhän siihen sullota jotain epoksia / kemiallista metallia / sika-flexiä / ihan mitä vaan, mikä täyttää aukon, pysyy paikallaan ja voidaan muokata tasaiseksi kanavan muotoon.



Onneksi seinämävahvuutta on pystysuunnassa sen verran, että aukkoa voi muokata V-muotoon, jolloin täyteklöntti ei varmasti pääse putoamaan alaspäin. Ylöspäinhän se ei pääse nousemaan, koska tulee peittona oleva kansi vastaan.

Joten eiköhän tää tästä. Ja sitten jossain vaiheessa selviää sekin, paljonko on käytännön eroa 48 mm:n ja 52 mm:n läppäkokojen virtauksilla MAP-arvojen näkökulmasta.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams