View Single Post
  #4569  
Old 05.04.2015, 13:47
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
No johan myrkyn lykkäs. Huomasin tuossa isompien läppien vaihdon ja läppien akselin holkituksen jälkeen, että matka-ajossa pintakaasulla ajellessa läpät jumittuivat (jossain 1 000 - 2 500 rpm välillä). Pienellä nopealla kaasunpainalluksella tietysti sai läpät palautumaan 'nollille', mutta perin omituinen vaiva.

Aluksi epäilin, josko uudet laakeroinnit alkaisivat nahistamaan osien lämmetessä (siis välykset olisivat aavistuksen liian tiukat ja eri metallien erilaiset lämpölaajenemiskertoimet vaikuttaisivat asiaan).

Kokeilin sitten aamulla ennen liikkeellelähtöä auton ollessa paikallaan moottori sammuksissa ja läpät liikkuivat hyvin herkästi, ei mitään takeltelua. Sitten auto käyntiin ja koeajolle, mutta jumi iski heti, kun vaan sai auton liikkeelle, kun osat eivät olleet vielä ehtineet lämmetä.

Epäilyt eivät siis osuneet oikeaan.

Sitten kokeilin ajon jälkeen taas moottori sammutettuna, kun kaikki osat olivat varmasti 'käyntilämpötilassa' ja taas sama homma: läpät liikkuivat täysin ilman takkuilua tai jumittamisia.

Tässä vaiheessa piti sitten kaivella nenää vähän aikaa, ennenkuin älysin kokeilla paikallaan moottorin ollessa käynnissä ja kappas vaan, jumiutumisen sai toistettua.

Siis lopputulos testailusta oli, että koneen ollessa sammuksissa, läpät liikkuvat herkästi ilman takeltelua. Koneen ollessa käynnissä, läpät jumivat hyvin pienillä läpän avauksilla. Lämpötilalla ei ole mitään vaikutusta asiaan.

Tässä vielä pieni videonpätkä, jossa näkyy, miten ensin koneen ollessa käynnissä läpät jumiutuvat ja sitten kone sammuksissa ei mitään takeltelua:

http://penthouse.homelinux.net/fs15/...appaakseli.mp4

Ongelman sai tietysti poistettua pienellä lisäjousella, jonka sai kiinni TV-vaijerille varattuun paikkaan. Hetken aikaa piti sovitella jousen toista päätä, ettei kaasuläpän liike tai mekanismit osuisi jouseen.

http://penthouse.homelinux.net/fs15/..._lisajousi.mp4

Ongelma saatiin siis poistettua, mutta jäi kaivelemaan se varsinainen syy. Miksi läpät liikkuvat koneen sammuksissa ollessa ilman takelteluja ja koneen ollessa käynnissä takkuilevat?

Kellään mitään arvailua/faktaa syystä?
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams