Kävin nyppäisemässä läppärungon irti ja tutkailin sitä käsissä. Tyhjäkäynnin säätöruuvi pysäyttää läppien liikkeen ennenkuin läpät kääntyvät niin pitkälle, että läpät ottaisivat kiinni läppärungon seinämiin. Otin muutaman kuvan, joissa pitäisi näkyä, että läppien reunamilla on tasaisesti 'ilmatilaa':
(On vaikeaa saada kuvattua ja pidettyä valoa läppien takana, niin saattaa varjostumien takia näyttää siltä, että kontaktia olisi jossain kohdassa, mutta todellisuudessa ei ole.)
Sitten tarkistin vielä läppien reunat, niissäkään ei näkynyt mitään kulumaa:
Mittasin tönärillä etäisyyden akselin reunasta läppien reunaan ja läppien yläosassa mitta oli 22.05 mm, alaosassa 21.10 mm. Siis läpät eivät ole ihan keskeisesti, vaan yläosa, joka 'nojaa' ilmavirtausta vasten on hieman isompi pinta-alaltaan. Joten mun järjenjuoksun mukaan ilmavirtauksen pitäisi työntää läppiä kiinni?
No, yritin vielä laskeskella jousen kierroksia, mutta en saanut ihan varmaa tulosta, kun jousesta menee osa kierroksista päällekkäin enkä jaksanut lähteä purkamaan jousta kokonaan pois. Kierroksia on yhteensä 12 tai jotain sinnepäin.
Tutkailin vielä läppien kohdalta ja ainut jälki on huohotuksen takia jäänyttä öljyhuntua:
Lähtee irti ihan vaan pikaisesti pyyhkäisemällä. Mitään muuta jälkeä (esim. läppien kontaktista) ei näy. Vaikea vaan saada hyvää kuvaa.
No, näiden hivelyiden jälkeen laitoin läppärungon takaisin autoon, koska minkäänlaista takeltelua ei tuntunut, vaikka kuinka testailin. Mutta sen jälkeen en saanutkaan läppiä enää jumiutumaan, vaikka jätin lisäjousenkin kiinnittämättä?
Kävin ajamassa useamman kymmenen kilometrin testilenkin maantiellä pintakaasulla, eikä missään vaiheessa enää tullut jumiutumista. Vaikka lisäjousi ei ollut käytössä tällä lenkillä. Enkä tehnyt mitään mekaanisia muutoksia.
Nymmä en enää ymmärrä. Jos en kyllä paljoa ymmärtänyt aiemminkaan. Täytyy seurata tilannetta, jos vaiva palaa.