Quote:
Originally Posted by Yorcci
Ritolan Sakun dynossa siloitetulla vakioläppärungolla ilman air foilia, ilmanputsarin kanssa
98.5 kPa @ 2 300 rpm, 96.0 kPa @ 5 950 rpm
Racer's Placen moottoridynossa siloitetulla vakioläppärungolla air foilin kanssa, mutta ilman ilmanputsaria
100.0 kPa @ 3 000 rpm, 97.4 kPa @ 5 950 rpm
Onko tuo n. 1.5 kPa air foilin ansiota vai ilmanputsarin syytä? Pitäisi varmaankin tehdä testiveto ilman ilmanputsaria, mutta ei oikein kantti kestä näillä keväisillä ja pölyisilla maanteillä lähteä kokeilemaan ilman ilmanputsaria. Ehkä sitten dynossa voisi ottaa yhden vedon... Koska dynoonhan tässä on vielä mentävä, tuon n. 6 %:n vaikutus tehontuotannossa täytyy selvittää
|
Kuten fiksummat jo
tuolla aiemmin päättelivät, selittyvät nuo MAP-arvojen erot vallitsevalla ilmanpaineella.
21.05. oli uusi dynosessio Ritolan Sakun dynossa ja muutaman dynovedon lukemat 52 mm läpillä ja air foililla:
1) 100.0 kPa @ 2 175 rpm, 97.1 kPa @ 6 000 rpm
2) 100.4 kPa @ 2 125 rpm, 97.8 kPa @ 6 075 rpm
3) 99.7 kPa @ 2 300 rpm, 97.8 kPa @ 6 075 rpm
4) 100.8 kPa @ 1 950 rpm, 98.2 kPa @ 6 075 rpm
Ei siis mitään käytännön muutosta MAP-arvoissa (tai MAP-arvon putoamisessa) vakioon läppärunkoon verrattuna.
Eikä myöskään mitään eroa saavutettuihin teholukemiin isommilla läpillä. Itse asiassa korjatut lukemat olivat vähän vedosta riippuen pari-muutama hp vähemmän kuin keväämmällä siloitetulla vakioläppärungolla ilman air foilia.
...joten voitaneen sanoa kohtuullisen turvallisesti, ettei vakio 48 mm läppärunko ahdista millään tavalla lähes vakioita tai pikkaisen viritettyjäkään moottoreita, koska mun 383:ssakaan ei näy mitään mitattua eroa.
Lappeenrannassa mailiajossa ei myöskään ihmeempiä vaihteluita näy MAP-arvoissa:
kakkosvaihteella 98.5 kPa @ 4 400 rpm, 97.1 kPa @ 6 075 rpm
kolmosvaihteella 97.1 kPa @ 4 425 rpm, 96.7 kPa @ 6 250 rpm
nelosvaihteella 97.4 kPa @ 4 875 rpm, 97.1 kPa @ 6 075 rpm
viitosvaihteella 97.1 kPa @ 4 650 rpm, 97.1 kPa @ 5 850 rpm