View Single Post
  #4755  
Old 22.11.2015, 21:42
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Nakuanturin johdotus vaihdettu, mutta ei ollut tuollakaan mitään muutosta haamunakutuksiin. Ennakoiden vähennyksen rajoittaminen tuntuisi vaikuttaneen matka-ajon kulutuksiin hieman pienentävästi (jotain reilut puolisen litraa / 100 km). Katotaan noita haamunakuja sitten, kunhan saan jossain vaiheessa soppelin memcalin testaukseen.

Toinen viime aikoina autoa ikävästi vaivannut ongelma on sisävalojen satunnainen syttyminen kesken ajon. Varsinkin pimeällä ajaessa on häiritsevää, kun sisävalot syttyvät ihan yht'äkkiä ja sammuvat vähän ajan kuluttua, kunnes taas syttyvät ja sammuvat näennäisen satunnaisesti. Epäilin ovikytkimiä, mutta jos vika olisi jommassa kummassa ovikytkimessä, pitäisi samalla myös 'door ajar' -valon syttyä. Takalasin kytkin jää pois vikalistalta sen takia, että takalasin avautuessa vain tavaratilan valot syttyvät (mutta eivät ovien valot eivätkä jalkatilojen valot).

Ihmettelin ja seurailin muutamalla reissulla sisävaloja tarkemmin ja melko usein valot paloivat osapuilleen puoli minuuttia ennen sammumista. Arvelin sitten, että Viperin kauko-ohjausboksi voisi sekoilla jotenkin, koska siinä on sisävaloille puolen minuutin viive. Poistin sitten Viperin kytkennöistä sisävalojen tulo- ja lähtöliitännät, koska autossa on jo tehtaalta olemassa sisävaloille automaattinen sytytys ovien lukot avattaessa. Reilun sadan kilometrin testilenkillä sisävalot eivät syttyneet kertaakaan, joten toistaiseksi näyttäisi siltä, että ongelma olisi ollut Viperin boksissa.

Äänentoistoon tein pientä fiksausta. Soittimen omasta vahvistimesta tuntuu loppuvan puhti ennen subbarivahvistinta. Vahvistimessa jäi pari kanavaa käyttämättömäksi, joten niiden käyttöönotto edellyttää pikkaisen lisäpiuhojen vetoa. Halusin kaikki johdotukset piiloon ja sehän vaatii tietysti sisustan purkamista.

Penkit ja verhoilut pois tieltä





Molemmat jalkatilat olivat hieman kosteat verhoilun alla ja vänkärin puolelta lumppumatto oli siinä kunnossa, että heitin roskiin. Onneksi kyseessä oli vain pelkkä vesi, eikä jäähdytysnestettä ollut mukana.

Takaosastakin piti purkaa verhoilu, koska alunperin suunnitelmissa oli muuttaa subbareiden kytkentä stereoksi ja subbareiden johdotukset menevät piilossa verhoilun ja pehmusteiden alla.



Tutkailtuani vahvistimen teknisiä suoritusarvoja (ja miettiessäni lisätyön määrää johdotuksien ja kytkentöjen suhteen) päätin kuitenkin pitää subbarit ennallaan monona, joten verhoilun purkaminen oli käytännössä turhaa.

Etukaiuttimien vanhat johdotukset soittimelta jakosuotimille jätin paikalleen (koska niiden poistaminen olisi vaatinut koko keskikonsolin purkamisen), mutta suojasin johtojen päät teipillä, vaikka muutinkin asetuksista soittimen oman vahvistimen pois käytöstä. Siis johtoihin ei edes pitäisi tulla mitään signaalia, mutta pelataan kuitenkin varman päälle.



Linjasignaalin ja vahvistimelta jakosuotimelle tulevat johdot teippasin jesseteipillä kiinni, etteivät piuhat lähde liikkeelle verhoilua takaisin laitettaessa. Verhoilun ollessa paikallaan johdot eivät tietenkään enää liiku, joten myöhemmin teipille ei olisi tarvetta, mutta ei siitä haittaakaan ole jatkossa.



Pikkaisen lisää purkamista vielä johtojen piilotukseen





Jesseteippi on kiva kaveri piuhojen asemoinnissa



Verhoilun takaisin saamiseen piti takaosan koteloiden kehys irroittaa etureunastaan ja johtojen takia oli melkoinen sullominen, että kaikki osat istuivat takaisin paikalleen. Mutta lopussa kiitos seisoo. Pienellä verhoilun nävertämisellä johdot tulevat kohtuullisen huomaamattomasti vahvistimelle.





Pari päivää tuohonkin sai tuhrattua. Muutos itse äänentoistossa oli sentään ennakko-odotuksien mukainen. Positiivisena yllätyksenä sointiin tuntui tulevan hieman lisää tarkkuutta ja tiukkuutta
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams