View Single Post
  #5285  
Old 08.12.2016, 19:22
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Pyyhkijöiden toiminta (=monitoimiviiksen käyttötuntuma) on ollut jonkin verran epämääräistä jo pitkän aikaa. Lähdin aluksi tutkailemaan, olisiko itse monitoimiviiksessä jotain vikaa. Kun nyppäisin viiksen irti ja sovitin toista vipstaakia paikalleen, ei käyttötuntuma ollut sen kummempi, joten vikadiagnoosi kohdistui monitoimiviiksen vastakappaleena toimivaan kytkimeen. Diagnoosi varmistui, kun irroittelin lainaviiksen irti ja oma ei suostunut menemäänkään takaisin paikalleen... hieman tutkailtuani huomasin, että viiksen kiertoliikettä (pyyhkijöiden käyttöä) välittävä osa kytkimen sisällä oli antautunut useampaan muruseen.

Mutta eihän siinä sitten muuta kuin uusi osa tilaukseen ja sen saavuttua tontille, auto tallille ja purkamaan...

Tuolla olenkin jo aiemmin käynyt läpi purkuhommat, kun pyyhkijät lakkasivat tyystin toimimasta reilut 8 vuotta sitten... http://finnshark.com/forum/showpost....&postcount=847

...joten voidaan jatkaa tuosta vaiheesta, kun vilkkumekanismit on purettu pois ja saatu kehys ujutettua ohjausakselin yli 'irralleen'. Nojoo, lisäksi pitää vielä jalkatilasta se alumiininen 'potkusuoja' purkaa pois, että pääsee paremmin tutkailemaan johdotuksien kulkureittiä ja myöhemmässä vaiheessa poistamaan johtosarjan ohjauskourun.

Kytkin on kiinni yhdellä tapilla, joka lähtee toisesta päästä painamalla irralleen (kuvassa tappi on vielä osittain paikallaan, mutta näkyy, kumpaan suuntaan se liikkuu):



Sitten itse kytkimen saa irralleen ja pääsee tutkailemaan johdotuksen reittiä tarkemmin:



Kuten kuvasta näkyy, on tuossa katkaisijassa ollut joskus aiemminkin jotain pientä feelua, koska kaikki johdot on uusittu pieneltä matkalta katkaisijan päästä (ja tottakai kaikki samanvärisellä punaisella johdolla!).

Sitten pitää vielä nyppäistä johtosarjan ohjurina ja suojana toimiva kirkas muovikouru pois ahdistamasta:



Rattiputken sivussa on muutama reikä, joista yhteen tulee tuon kourun lukituskynsi. Meni joku tovi, ennenkuin huomasin, että mikä siellä ahdistaa, kun ei kouru lähde paikaltaan... Sehän vaatii tottakai myös tuon kuvassa näkyvän rattiakselin tukiraudan irroittamista.

Sitten otin sivuleikkurit kouraan ja pätkäisin tuon vanhan johtosarjan poikki. Uuden johtosarjan liittimen teippasin kiinni pätkiin ja ensimmäinen versio oli siten, että osa vanhoista johdoista oli liittimen ylä- ja osa alapuolella (jolloin liitin kulkisi varmasti oikeaa reittiä), mutta silloin paketista tuli liian paksu mahtuakseen rattiputkeen. Toisessa versiossa teippasin vain osan (vähän yli puolet) johdoista liittimeen ja silloinkin oli todella ahdasta, mutta vähän lievää julmemmalla väkivallalla liitintä nitkuttamalla ja ruuvimeisselillä sullomalla sain kuin sainkin uuden liittimen sullottua rattiputken alkuosasta läpi.

Kun on saanut liittimen kulkemaan ensimmäiset kymmenen senttiä, niin loppuosa meneekin ihan helposti. Jopa niin helposti, että luulin ensiksi teippauksen pettäneen ja että kohta kädessä olisi vain vanhan johtosarjan pätkäisty osuus...

Mutta lopussa kiitos seisoo.



Siitä vielä jesarit irti...



...ja johtojen suojakouru paikalleen sekä liittimet kiinni, että pääsee tarkistamaan kytkimen toiminnan. Pyyhkijät toimivat aivan mainiosti, ja kaikki epämääräisyys on poissa, mutta pitkien valojen kytkeytymiseen vaikuttavat pari osaa ovat sitten melko kärsivällisyyttä vaativia saada oikeille paikoilleen. Lisänä tietysti rattiputken suojakuoret jne. Tais vaatia viitisen kertaa pura-kasaa -harjoitusta, ennen kuin kaikki osat löysivät paikkansa ja toimivat niinkuin pitääkin. Paitsi pitkien valojen merkkivalo. Polttimo lienee pimeänä. Olkoon toistaiseksi. Katotaan sitten, jos mittaristoa tarvii irroitella jossain vaiheessa ja uusitaan kaikki muutkin mittariston polttimot samantien.

(Koko hommassa meni purkamiseen ehkä puolitoista-kaksi tuntia, kasaamiseen neljä-viisi tuntia...)
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams