View Single Post
  #771  
Old 26.11.2020, 10:38
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 876
JJ66 on oikealla tiellä
Epoksiliimaa

Nyt on ilmeisesti toinen nollakohta saavutettu kun ensimmäiset osat alkavat kiinnittymään toisiinsa eli kokoonpano on alkanut.

Liimasin itse sekoittamallani liimalla kynnyspaneelin lattiaan. Epoksin kanssa seossuhde on ilmeisesti tosi tarkka ja siksi punnitsin hartsin ja kovettimen kahvipapujen punnitsemiseen hankkimallani puntarilla. Tilavuussuhde on eri kuin painosuhde ja tämän kanssa meinasin töpätä kun muistelin, että 5:1 on sekoitussuhde ja niinhän se onkin mutta se on tilavuussuhde ja minä käytin puntaria eli painosuhdetta, joka on 100:18 eli noin 10 prossaa tulis virhettä kovettajan määrässä.

Jos joku haluaa kotonaan kokeilla niin tässä meikäläisen kokeilu:
Sekoitin ensin hartsin ja kovettajan keskenään (yht 200g) yhteen pahvimukiin. Jaoin sitten litkun kahteen mukiin, joista toiseen lisäsin lasikuitupölyä ja toiseen piituhkaa. Näitä täyteaineita lisäilin sekoittamisen yhteydessä sen verran, että seokset muuttuivat paksuksi, siirappimaiseksi nesteeksi. Lopuksi sekoitin keskenään nämä kaksi kupillista. Kannattaa sekoittaa todella hyvin joka välissä, jotta lopputulos olisi täysin tasalaatuista liimaa.

Piituhka tekee liimasta valumatonta ja lasikuitupöly paksuntaa sekä lujittaa harstin. Tämä oli ensimmäinen kerta minulle ja siksi täyteaineiden lisäämisen vaikutus oli vain kokeiltava. Käytin hidasta kovetinta, jolloin geelitymisaika on 30min. Mulla meni seosten kanssa 20min ja sormet hapoille. Joku vispilä poraan olisi kannattanu virittä mutta minä sekoitin tämän satsin pienellä lusikalla.

Levitin liiman molempiin pintoihin, että sitä varmasti on ja sitten liitin osat toisiinsa. Ruuveilla riittävän tiuhaan kiinni ja antaa kuivua yön yli.


Aamusella nappasin ruuvit pois. Liima on kovettunu tosi kovaksi ja vaikuttaa tarttuneenkin. Kuten kuvasta näkyy niin liima on tasoittunut eli valunut. Lattiallekkin oli tippassut jonkin verran eli seuraavaan satsiin enemmän piituhkaa. Tämä seos ei olisi täyttänyt rakoja pystyseinällä. Annan tämän vielä olla rauhassa ja liimaan tuon toisen puolenkin ennen kuin vähän kuormitan.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20201125_160603.jpg
Views:	793
Size:	267.5 KB
ID:	15677  Click image for larger version

Name:	20201126_095006.jpg
Views:	814
Size:	175.1 KB
ID:	15678  
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote