View Single Post
  #43  
Old 14.06.2018, 12:43
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by ToniH
Kyllä mulla on mittarin näyttämä pudonnut 9 voltin tietämille C4:ssa monet kerrat vaikka akku on "täys" eli olen päässyt vielä himaan kymmenien kilsojen päästä. Ja olen pari kertaa pysähtynyt tien pieleenkin odottelemaan vartiksi, laturi on taas ladannut normaalisti (mittarin mukaan) vähän jäähdyttyään niin, että olen päässyt himaan satojen kilsojenkin päästä.

Jäi sen verran kaivelemaan tämä kohta, että täytyi ihan itse testata, miten tuo laten volttimittari toimii. Ensi kerralla tietää sitten miten suhtautua viisarin näyttämään arvoon, kun ongelma on päällä. Mullakin on laturi hajonnut kolme kertaa. Tosin kaksi kertaa laturin kuori on haljennut huonon/puutteellisen tuennan takia. Kerran hajosi "sisäisesti" ja lopetti latauksen. Pahoittelut ketjun aloittajalle, että keskustelemme tässä C4:sta.

Mulla on viime vuonna hommattu Red Top, jonka laitoin eilen illalla yöksi CTekkiin kiinni. Tänään akun jännite näytti tältä:



Ensiksi laitoin pelkät virrat päälle (käynnistämättä autoa) ja mittaristossa näytti voltit tältä:



Eli mittari näyttää järjestelmän jännitteeksi lähelle akun jännittearvon (12.8 v).

Seuraavaksi käynnistin auton, jolloin laturi lataa ja voltit hyppäsi odotetusti ylös:



Viimeisenä testinä nyppäsin moniurahihnan pois ja käytin autoa hetken, jolloin laturi ei lataa, niin auton volttimittarin viisari näytti seuraavalta:



Eli jälleen mittari näytti lähelle akun jännittearvon (12.8 v). Tämän testin perusteella ei mittariston jännite pitäisi pudota 9 volttiin laturin hajotessa, jos akussa on enemmän varausta ja tämä Machon havainto pitää kutinsa:

Quote:
Originally Posted by Macho
C4:ssa jännitenäyttö tuntuu seuraavan paremmin todellista tilannetta eli jännitelukema ei tipu alle akun jännitetason, vaikka laturi hajoaisikin.

Viisaammat saa kommentoida.
__________________
Corvette 1990 TPI
Reply With Quote