View Single Post
  #23  
Old 11.08.2010, 16:34
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,160
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Jatketaanpa ihan eri aiheella.

Tästä allaolevasta aiheesta on varmasti sata mielipidettä. Itse en todellakaan ole juuri tässä asiassa minkäänlainen "asiantuntija" kun kokemusta on kuitenkin niin vähän.

Kyse on dynossa tehtyjen säätöjen ja kadulla tehtyjen vetojen eroista.

Täh? Mitä ihmettä? Mitäs eroa niillä käytännössä on? En mä vaan tiedä. Kait sinne syyläriin tai ilmanputsariin menee enemmän ilmaa kahdensadan vauhdissa kuin dynopajojen sinänsä isojen tuulettimien avustuksella. Mutta että jotain muutakin eroa. Edelleen, en mä keksi mitä.

Jos allaolevien "statementtien" eli lausuntojen antaja olisi jokin HP Tuners -keskustelupalstalla vaikuttava satunnainen kirjoittaja, en korvaani lotkauttaisi. Mutta ainakin kyseisen foorumin kautta epäsuorasti saamani käsityksen mukaan heppu sattuu olemaan varsin hyvin perillä asioista. Tai no, päätelkää itse:
If you tuned it on the Dyno to 12.5 at WOT... its going to be about 13.5 on the street...

This is not a guess...this is from the experience of tuning SEVERAL HUNDRED LS1's

The Dyno is a tool to see where our car makes its best power... at what AFR and at what spark for every rpm that your car sees... when you find it....you go to the street/track/REAL WORLD and dial in the real data to match the desired A/F and spark that you found to be ideal for power and torque on the dyno...

IF anybody tells you that if they dyno tune a car its perfect on the street...then they are either lying through their teeth or they really have no clue and should (not) be allowed to tune cars.
http://www.hptuners.com/forum/

Kyseinen nimimerkki "Soundengineer", oikealta nimeltään Scott Evans väittää siis, että dynossa säädetty seos saattaa mennä kadulla laihalle.

Oli asia nyt sitten miten tahansa, heti ensiksi ei kannata murehtia oman autonsa säätöjä, jos ne on tehty osaavalla pajalla. Esimerkiksi Harisella omaan autooni tehdyt täyskaasusäädöt toimivat kadulla ihan hyvin ja seokset olivat kohdallaan kun itse otin lokeja kadulla.

Pointti onkin ehkä lähinnä siinä mitä nimimerkki "Parpato" mainitsi jossain ketjussa: jos omistaa säätösoftan niin kannattaa aina joskus seurata moottorin toimintaa, vaikkapa nyt lentokenttäkisoissa tai vartilla tai miksei joskus ihan kadullakin tapahtuvassa pikku kiihdyttelyssä.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
Reply With Quote