Thread: perävälitys
View Single Post
  #58  
Old 14.03.2019, 13:50
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 876
JJ66 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by LT-1
Stallista en paljoa ymmärrä ja manuaalia olen hämmentänyt viimeiset 16 vuotta, mutta aina mulla tulee ekana mieleen stall speedistä se että jos stall on liian alhaisella kierrosluvulla suhteessa koneen vääntömomenttiin, paikaltaan lähdössä lipponen lattiassa lähtö on mopomainen, ei hyökkää viivalta.
Liian korkea stall taitaa tuntua siltä että laatikko luistaa aina liikaa kruisailukierroksilla.

Tunnehan on juurikin kuvailemasi mukainen mutta mulla tulee aina stallista puhuttaessa (tingatessa) mieleen maksimi stall speed.

Vuosikymmeniä sitten kun asia aiheutti vielä kuumia aaltoja ja aiheesta siis keskusteltiin niin minun selitys oli, että se on kierrosluku mihin moottori jaksaa ittensä kierrättää kun kartaani on vielä pyörimättä. Esim jarru pohjassa ja tietenki kaasu pohjassa. Tässähän käy niin, että stall on eri erin tehoisilla moottoreilla.

Mutta tuohon perävälitykseen niin eikös jotkut valitse sen niin, että ykkösvaihteen välitys kerrottuna perävälityksellä pitäisi olla lähellä kymppiä. Ed siis manuaalissa mutta toimiiko alustavana arviona automaatissakin ja sitten vasta valitaan soppeli turbiini
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote