View Single Post
  #39  
Old 19.08.2016, 09:22
frost63's Avatar
frost63 frost63 is online now
Aktivisti
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 515
frost63 on oikealla tiellä
Haaveilin tänään töihin pääsystä pulkalla, mutta näemmä päätin ennemmin yrittää polttaa laitteen. Varmuuden vuoksi kokeilin vielä toisenkin kerran.

Mainitsinkin tuolla että olin vaihtanut kaikki releet periaatteella kun tuskatta onnistuu. Alkuperäiset (Hella Made In USA) olivat vaimennusvastuksilla varustetut. Lähikaupoista ei löytynyt (kohtuuhintaan, Motonetissä on kiina-Hellaa parillakympillä) joten laitoin tilalle diodilla varustetut. Yleensä tuolla ei ole väliä... nyt oli.

Valokatkaisijaa asentaessa sumarit olivat menneet päälle huomaamatta. Laitoin parkit päälle ja yllärinä valot menivät päälle kääntyen auki. Kokeilin uudestaan tajuamatta yhtään mitä tapahtui. Kun uskoin ettei kyse ole liiallisen pössyttelyn tuottamasta harhasta, ryhdyin hamuamaan volttimittaria. Silmiin tuprahti ihan reipas savupilvi kojelaudan alta. Akun irtikytkemiseen meni aivan liian pitkä aika.

Tarkemmalla tutkimuksella valokatkaisija savusi vielä pitkään virtapiuhan irrottamisen jälkeenkin.

Liekö ennustajanlahjoja, mutta olin ostanut purkamolta -95:n valokatkaisijan varalle (kun halvalla sai ). Sillä en jäänyt odottamaan savua, kun ajovalot menivät taas päälle parkkiasennossa. Pienen ihmettelyn jälkeen kokeilin uudelleen räppäämällä sumarikatkaisijaa ja totesin että mikäli sumarit ovat poissa, kaikki näyttää toimivan oikein tai ainakin ilman savua.

Ei pystynyt nukahtamaan, oli pakko nousta puoliltaöin, käydä irrottamassa kojelauta taas kerran ja vaihtaa rele alkuperäiseen. Kas, (uudemmalla valokatkaisijalla) releen naksahdus kuului taas ja ajovalot pysyivät paikollaan.

Eka kerta kun törmää itse 'tyhmässä' autosähkössä ettei relettä voi vaihtaa vapaasti. Nyt laitetaan sinne ne alkuperäiset takaisin, joskin Bosen relettä pitää vielä miettiä. Tosin ihmettelin jo pitkään FSM:n kaavioita enkä vieläkään ymmärrä mistä sähkö kulki.
__________________
63, 91, GM patteri
Reply With Quote