View Single Post
  #266  
Old 30.09.2018, 08:21
Rimfire's Avatar
Rimfire Rimfire is offline
Kelloseppä
 
Join Date: May 2013
Location: Kerava
Posts: 1,804
Rimfire on oikealla tiellä
Mentori kävi säätämässä kaasaria. WOT jälkeinen nyykähdys johtui siitä, että olin sittenkin ruuvannut regun säätöalueen ulkopuolelle. Tehtiin nyt niin, että ruuvasin myötäpäivään (paineen nosto) niin kauan kunnes paine alkoi nousta. Turhan korkealle se jäi ja siihen auttanee kun tallikauden aikana vaihdan vielä regulta tankkiin menevän linjan AN 8 => AN 10:ksi.

Bensapinnan säätöni ei ollut onnistunut. Liian alhaalla oltiin. Mulla kun on lambdat niin mentori sai säädettyä seoksetkin kohdalleen noin testausta varten. Nyt löytyi jo tyhjäkäynti ja lämmennyt auto ei sammu vaikka laittaa vaihteen päälle. WOT:n jälkeen tosin meinaa sammua joten joutuu antamaan hiukan kaasua, että toipuu.

Naapurusto sai siten nauttia tunnin, kahden lauantaisesta säätösessiosta. Loppuvaiheessa moottori jo kuulosti racelta joten ehkä se annetaan anteeksi. Jostakin ihmeen syystä en ole alueen epäsuosituin henkilö. Moni tuntuu olevan aidosti innostunut laitteesta

Pääsylinterin putkiliitos vuotaa. Liitin kiertyy ihmeen syvälle. Täytynee vaihtaa pätkä jarruputkea ja tehdä siihen uudet liittimet. Toisaalta olisiko Finnvettessä originaali pätkäkin saatavilla? Se kelpaisi kyllä. Joutunee ilmaamaan pääsylkyn sen jälkeen?

Sitten koeajolle
Konepelti irti mentiin edelleen ja sähköt erinäisillä temppivirityksillä toteutettuna. Tarkoitus oli seurailla seoksia mittarista mutta ei siitä oikein tullut mitään lyhyellä koeajolla - olisiko ollut osakaasulla 7-8 alkavat lukemat ja vasen rikkaammalla. Moottori tuntui vetävän aika kivasti mutta ehkä luonne oli muuttunut entistä racemmaksi: vasta veto päällä se tekee jotakin järkevää ja kuulostaa hyvältä. Toki samanlainen se oli aikaisemminkin, nyt vain entistä enemmän.

Päätin kokeilla toimiiko Tranbrake. Ekaksi ei tapahtunut mitään ja sitten hogasin laittaa armeeraus switchin päälle. Jo pysähtyi ryömiminen. Annoin kenties puoli kaasua, vähän pätsäytti kaasarissa, vapautin TransBraken ja sitten lähti - laiskasti. Ja sen jälkeen alkoi moottori prötäämään

Siinä kun auto liikkui kuitenkin eteenpäin päädyin ajamaan vain häntä koipien välissä kotiin. Sen verran pystyin kattomaan siinä paluumatkan aikana, että kiihdytyspumppu ruiskutti bensaa. Lambda-mittarin maajohto oli jo irronnut joten ei voinut seoksia ihmetellä yhtään.

Siinä kotiportilla heilui joku ihme pariskunta ja yritin käsillä viittoilla, että pois eestä - haluan auton talliin ja moottorin seis asap. Toimivia vilkkuja ja muita hienouksia kun minulla ei tässä vaiheessa ole. Kaveri seurasi kuitenkin auton perässä talliin. Mukava kaveri jolla oli ollut +800 ahdettu Camaro 9,6s ET:llä Harmi kun minulla oli tilanne päällä, ei oikein ehtinyt tarinoimaan. Vaimo nimittäin oli jo aika hermona, vieraat pitää hakea junasemalta 5min päästä ja minä vain pyörin Corvetten ympärillä. Vaatteiden pikavaihto ja homma jäi siihen.

Päätelmiä
Niitä ei oikeastaan ole. Täytynee tänään sunnuntaina sentään käynnistää auto ja katsoa onko siellä silmämääräisesti jotakin sulanutta tulpanjohtoa tms. Sytkäboxissa taitaa olla sellainen asetus, että pienentää ennakkoa TB:n aikana. Olisko se jäänyt siihen pienen ennakon moodin kun esim. kaasupoljin ei käynyt pohjassa missään vaiheessa? Toisaalta vaihekepin vaijeria pitää vielä säätää. Se ei ole aivan kohdallaan. En tiedä mihin kaikkeen se vaikuttaa mutta ei ehkä kuitenkaan laita moottoria prötäämään

Voi olla, että pistän kinnerin tänään seisontavakuutukseen. Saldoksi jäi n. 5km ajoa ja selkeesti ei ole kaikki jetissä.

Edit: Ha, ha, haa. Pakko lisätä tähän kommentti Kimin tyyliin: eihän se kauden tulos ole ideaali..
__________________
'Let's get ready to rumble'
https://www.facebook.com/TimeMachineCorvette
Reply With Quote