View Single Post
  #58  
Old 20.10.2017, 14:08
Rimfire's Avatar
Rimfire Rimfire is online now
Kelloseppä
 
Join Date: May 2013
Location: Kerava
Posts: 1,796
Rimfire on oikealla tiellä
Ajokausi alkaa päättymään. Eipä hirveästi kertynyt maileja sateisessa kesässä. Minulla kun on ei-museoauto ja rekkarin vika numero 9 niin kävin näyttämässä vehjettä katsastuskonttorilla. En saanut vakimiestä katsastamaan ja huonommin meni kuin normaalisti.

Käsijarrun tulos oli aika heikko mutta muutoin päästiin huomautuksetta nosturille asti. Siinä vaiheessa kommentoi kovia ääniä joita minä tietty vähättelin. Väitti, että en pysty olemaan minuuttia 2m päässä pakoputken päästä rikkomatta kuuloani. Ymmärsin puheista, että jos sen kestän niin voisi mennä äänet läpi. Ei muuta kuin kokeilemaan. Minä kyykkyyn siihen putken pään viereen ja tuuttas nyt kuitenkin vain 10s vähän kovempaa runtua ja kysyi että: "no?"

"kyllä se vähän rikkaalla käy",

vastasin kun halli lakkasi raikaamsta - mulla viissin meni se kuulo tossa kallionporaushomissa junorina kun tykkäsin, että karvalakki riittää kuulosuojaimiksi. Katsuri kuitenkin epäili edelleen äänenvaimennuksen puuttuvan. Oikeastihan mulla on OBX:n resonated sivuputket ja enpä tiedä mitä se resonated siinä vaimennukseen liittyen tarkoittaa. Kovaa ääntä?

Loppukatsi meni aika kivasti. Huomautti, että muutostöitä ollaan näköjään tehty ja trafi voi tutkia ja lätkäistä jonkun maksun. No se asia jäi vain puheen asteeksi. Onneksi olin laittanut Suomen ekaan rekisteröintikatsatukseen taakse aikanaan 275 jullit ja ne merkattiin silloin rekisteriotteeseen, niin nyt meni 295 gummit takana "läpi" puhumalla.

Ei se katsi sitten mennyt läpi sen kässärin takia ja raapusti siihen hylkylappuun korjauskehotuksen:

"Ympäristöhaitat, Melu, Äänenvaimennus riittämätön."


No, kävin äkkiä himassa kiristämässä kässärivaijerin ja takaisin. Nyt sain mun vakkarimiehen katsastamaan mutta vasen kässäri edelleen liian heikko. Täytyy vissiin säätää niitä kenkiä. Eikös siellä ollut sellainen rissa jota pyörittää.

Mutta parasta, klassikkojenkkihenkinen katsatusmies sanoi, että jätti merkkaamatta mitään niistä kovista äänistä.

Eli rassaan viikonloppuna tuon vasemman säätöihin ja sitten jälkitarkastukseen, leimalle ja seisomaan.

Tuo meluasia voi olla vähän marginaalinen juttu kun mulla on tuntu, että vaihdan koko pakoputkiston uusiksi. Mulla on jemmassa super/hyper -peltisarjat ja jos vaihdan ne niin menee koko sivuputkisysteemikin uusiksi. Menettää Hooker-lookin mut ei voi mitään.

Ylipäätään aina Corvettea katsastaessani on ollut tuntu, että menee ihan eri lailla kuin käyttiksien kanssa. Sitä ei juurikaan syynätä. Olisikohan se niin, että katsastetaan niitä asioita jotka 69 olivat pakollisia? En nyt viitti tässä mainita mitkä kohdat tuntuvat jäävän vähälle huomiolle - no jarrut, nivelet ja ohjaus katsotaan samalla tarkkuudella kuin käyttiksessäkin.
__________________
'Let's get ready to rumble'
https://www.facebook.com/TimeMachineCorvette
Reply With Quote