FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply

Thread Tools
Old 18.06.2025, 14:48
wili1's Avatar
wili1 wili1 is offline
Pyrkyri

wili1 on oikealla tiellä
Etukilpi

Poliisi käski siirtämään etukilven etuspoilerista puskuriin.

Väitti, ettei kilpi näy. Mun mielestä se kyllä edestä päin näkyy, kun ei ihan vieressä seiso. Sanoin sen sillekin, mut ei auttanut.

Ei millään huvittaisi, mutta pakko kai se on, kun joka päivä kahviporukkamme kokoontuu samalla huoltiksella, jolla poliisit käyvät.

Onko porukalle paljon tullut kilven siirtokäskyjä?
Old 18.06.2025, 15:19
Wormie's Avatar
Wormie Wormie is offline
Römpötipötipötipöts

Wormie on oikealla tiellä
Mulle joskus takavuosina prätkäskoude huomautti kilven paikasta. Se oli Challengerissa keulamaskissa ja tietystä kulmasta jäi puskurin katveeseen. Parin viikon päästä sama skoude pysäytti taas ja muisteli että olis mulle jo kilvestä aikasemmin sanonu. Kirkkain silmin sanoin ettei kukaan oo huomauttanu siitä. Onneks ei ollu varma olinko se mä vai joku muu. Kuitenkin siitä viisastuneena väsättiin etupuskuriin semmoset kiinnikkeet että kilpi näky.

Monessa rodissa kilpi on maskin takana, en tiedä huomautteleeko skoudet niistä. Ihmettelen jos ei.
Old 18.06.2025, 18:04
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black

Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by wili1
Poliisi käski siirtämään etukilven etuspoilerista puskuriin.

Väitti, ettei kilpi näy. Mun mielestä se kyllä edestä päin näkyy, kun ei ihan vieressä seiso. Sanoin sen sillekin, mut ei auttanut.

Ei millään huvittaisi, mutta pakko kai se on, kun joka päivä kahviporukkamme kokoontuu samalla huoltiksella, jolla poliisit käyvät.

Onko porukalle paljon tullut kilven siirtokäskyjä?

Kilvet pitää olla autossa edessä ja takana sekä pitää olla tieliikenteessä vaikeudetta luettavissa. Jos se sieltä spoikasta näkyy, niin ei oo miekkahihalla mussuttamista. On siitä muutaman kerran väännetty, mutta kun sanoo setälle, että "Menepäs huvikses autoon ja aja tuohon auton eteen niin lähelle, ettei kilpi enää näy ja mieti, miten paljon sillä on enää merkitystä kilven näkemiseen, kun tieliikenteessä liikutaan yleensä 22-28 m/s ja autot lähestyvät toisiaan 44-56 m/s".

Jos kilvelle on varattu paikka, niin pitää laittaa siihen. Corvetessahan valmistaja EI ole keulassa varannut paikkaa etukilvelle.

Quote:
Originally Posted by Ajoneuvolaki 100§
Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa ja raskaassa moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin. Rekisterikilpi on tarvittaessa pohjustettava tai kehystettävä siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata eikä peittää miltään osin.

Quote:
Originally Posted by Ajoneuvolaki 101§
Rekisterikilven on oltava liikenteessä vaikeudetta luettavissa.

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
Old 19.06.2025, 05:19
wili1's Avatar
wili1 wili1 is offline
Pyrkyri

wili1 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Kilvet pitää olla autossa edessä ja takana sekä pitää olla tieliikenteessä vaikeudetta luettavissa. Jos se sieltä spoikasta näkyy, niin ei oo miekkahihalla mussuttamista. On siitä muutaman kerran väännetty, mutta kun sanoo setälle, että "Menepäs huvikses autoon ja aja tuohon auton eteen niin lähelle, ettei kilpi enää näy ja mieti, miten paljon sillä on enää merkitystä kilven näkemiseen, kun tieliikenteessä liikutaan yleensä 22-28 m/s ja autot lähestyvät toisiaan 44-56 m/s".

Jos kilvelle on varattu paikka, niin pitää laittaa siihen. Corvetessahan valmistaja EI ole keulassa varannut paikkaa etukilvelle.
Periaatteessahan C4:ssa on paikka kilvelle, mutta rikkoo kyllä auton muodot.

Onko miekkahihoille takaisin mussuttamisesta ollut hyötyä, vai onko tullut muistutus kuitenkin?

Jos olisi jossain tienpällä pysäytetty, ja kilven siirtokehotus tullut, en olisi varmaan korvaani lotkauttanut, mutta nyt on vähän erilainen tilanne, kun joka päivä sinivuokkoihin törmään.
Old 19.06.2025, 05:49
wili1's Avatar
wili1 wili1 is offline
Pyrkyri

wili1 on oikealla tiellä
Onko joku saanut pitää kilven siellä vänkäyksen jälkeen, ja millä perusteilla.

Tämä mua kiinnostaa. Onko olemassa jotain "faktoja", jotka voi esittää, että se saisi siellä olla?

Onko koskaan mennyt oikeuteen asti?
Old 19.06.2025, 09:38
VetteMan's Avatar
VetteMan VetteMan is offline
EX-President

VetteMan tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Jollain oli muistaakseni kuva kameratolpan ottamana autossa mukana ja näkyi kilpi hienosti kuvassa. Se oli "todistusaineistona" jos joku kyseenalaistaa näkyvyyden.
Näissä on valitettavan paljon tulkinnan varaa.
Omissa C4sissa on pääsääntöisesti ollut alhaalla kumihuulessa keskellä ja siellä kelvannut.
Kerran se hiekkatiellä raapi sen verran reilusti kiinni että tipahti, kun oli 2-puoleisella tarralla kiinni. Sitten nostin sen hetkeksi tuulilasin sisäpuolelle.
Se oli sitten 10 päiväsakon veroinen suoritus, kun tienpäällä pysäyttivät.
Ei auttanut selittelyt että se irtosi ja teline näkyi kuitenkin auton keulasta.
Jatkossa jos irtoaa kilpi niin en ota sitä autoon mukaan.
Old 19.06.2025, 19:45
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black

Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Onko joku saanut pitää kilven siellä vänkäyksen jälkeen, ja millä perusteilla.

Pari kertaa tien päällä käytiin tuo mainitsemani keskustelu ja kilpi pysyi spoikassa.

Lopulta yksi poliisi kävi niin kuumana täällä paikallisesti, että kirjoitti rikesakon ja uhkasi ties millä seurauksilla (kuten, että konttorilta lähtee luvat, kun tuollaisenaan on hyväksynyt). Vaikka mulla oli tolpasta saatu huomautus mukana. Ensin meinasin, että lähdetään samantien asemalle keskustelemaan esimiehen kanssa, mutta arvelin, ettei maksa vaivaa.

Hommasin sitten kilpitelineen, joka tuli keulapalan alle kiinni. Siinä oli ihan kaukosäädinkin, millä kilpi siirtyi tarvittaessa vaakatasoon, mutta se ei toiminut enää ensimmäisen tai toisen talven jälkeen kunnolla, joten sai olla sen jälkeen ihan näkyvillä.

Quote:
Tämä mua kiinnostaa. Onko olemassa jotain "faktoja", jotka voi esittää, että se saisi siellä olla?

Onko koskaan mennyt oikeuteen asti?

Faktat on tuolla mun edellisessä postauksessa.

Ei jotain muutaman kympin rikesakkoa viitti lähteä viemään eteenpäin. Harrastuksen sivukuluja

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
Old 19.06.2025, 20:06
KimmoT's Avatar
KimmoT KimmoT is online now
Vakiokävijä

KimmoT on oikealla tiellä
Muutaman kerran sain katsastettua kilpi alalipassa, mutta sitten katsastuksessa sanoivat, että täytyy siirtää puskuriin.
Mieleen on jäänyt kerta, kun mulla tarrakilvet ikkunoiden sisäpuolella. Moottoripyöräpoliisi lähti perään ja tien sivuun. Poliisi oli aivan raivona, koska tarrakilvet ei ollut puskureissa. Raivostui vielä enemmän, kun olin sitä mieltä että ne saa lain mukaan olla laseissa. Ei ollut puhelinta mukana mistä olisin vielä voinut näyttää trafin sivuilta ohjeet. Poliisi oli niin hulluna, että tuli mieleen olenko jossain piilokamerassa. Lopulta paikalle tuli toinen poliisipartio, joka sanoi et liimaa kilvet mihin haluat.
Old 19.06.2025, 20:25
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire

Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääMacho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Jotkut poliisit tykkää raivota ja välillä tulee ruokittuakin sitä sitten myötätunnosta. Ja eikö tunnukin joskus, että melkeinpä oltaisiin ensimmäinen väärintekijä mitä ne saa koskaan kiinni, sillä niin on aito ja tuore se tunnekuohu mikä sieltä tulee.
Old 20.06.2025, 10:31
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
Konkari

LT-1 on oikealla tiellä
Mulla oli kilpi spoilerissa 17 vuotta ja siellä se varmasti on ollut seuraavallakin omistajalla 5 vuotta.

Koskaan ei tiellä skoudet pysäyttänyt kilven vuoksi, silloin tällöin kylillä vilkuttelivat valoja kun ajelin parkeilla. Kerran katsastuksessa ukko mainitsi asiasta että he ovat saaneet poliisilta kilvistä paljon palautetta. En tehnyt mitään kilvelle.

Yksi huomio joka vaikuttaa asiaan: kaikki C4 asennukset jotka minä olen nähnyt ovat olleet sellaisia että kilpi on spoilerissa keskellä ja ihan pystyssä. Tuo pysty on juuri se virhe.

Minä asensin myös muuten samoin mutta kallistin kilpeä reilusta taaksepäin yläreunasta eli edellyttää tietynlaisen kiinnityksen jotta alareuna tulee eteenpäin. Tein vain kaksi lattaraudan pätkää ja taivutin sopivan kulman n. 40 astetta ja pulttasin neljällä ruuvilla spoileriin. Pystyrauta joka kannattelee spoikkaa, piti poistaa ja tehdä alle vahvikelatta.

Kallistuksen juju on siinä että edestä katsottuna kilpi näyttää matalammalta ja siksi myös näkyy paremmin kokonaan myös yläreunasta ja kilpi vaatii vähemmän tilaa korkeus-suunnassa.

Kallistettu kilpi toimii myös ilmanohjaimena jäähdyttimelle mielestäni paljon paremmin kuin pystyläpyskä.
Camaro SS 2010, 376 LS3+Tremec TR-6060
Pontiac Trans Am 1973, 440 BBC+Tremec TKO-600
Kawasaki Ninja 2000, ZX12R
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools

Posting Rules