#1
|
||||
|
||||
Asiaa sytkäennakosta (C5/C6)
Tulipa tuossa taas ajeltua omalla C5:lla ja laitoin mielenkiinnosta läppärin tallentamaan lokia. Tällä kertaa ihmettelin sytkäennakoita.
Sytkäennakkohan on ihan perusasioita C5:n säätämisessä. Ennakkotaulusta löytyy ennakko eri kierroksilla vs. sylinteriin virranneen ilman määrä. Noin karkeasti voisi sanoa, että mitä enemmän ilmaa (ja bensaa) koneelle menee, sitä maltillisemmin on syytä olla ennakkoa. Toisaalta usein tyhjäkäyntiä kohti mentäessä ja toisaalta oikein pienillä kierroksilla kaasu pohjassa ennakot ovat pienet. Tuolla alla yksi esimerkkikartta vakio-vaparista. (Tuossa alla on myös eräästä toisesta ketjusta lainattua Skannerin sepustusta taustatiedoksi.) No, tälläkin kertaa juuri Skanneri on avain moottorin toiminnan ymmärtämiseen. Mulla on peruskartassa vaikkapa Itäväylän cruisailunopeuksilla kuutosvaihteella ennakkoa tuollaiset ripauksen yli 40 astetta. Sitten kun kaasua nostaa niin ennakko laskee 30 paikkeille joka on myös peruskartassa sytkäennakon arvo pienemmällä kaasulla. Näin myös Skannerin lokissa olikin. Paitsi että ennakko jatkoi laskuaan 20 asteen hujakoille. Edelleen Skannerin lokin mukaan. Mutta vastoin peruskartan 30 astetta! Häh? Miten se sinne valahti? Ei auttanut kuin alkaa tutkimaan mistä moinen johtui. Eipä aikaakaan, niin mysteeri selvisi. Samalla selvisi toinenkin mysteeri. Olen nimittäin aina ihmetellyt, että miksi tietsikasta löytyy tyhjäkäynnille oma sytkäennakkotaulunsa. Tai en oikeastaan ihmetellyt varsinaisesti sitä, että sellainen löytyy, vaan sitä, että se on kierroslukualueille nollasta 4800 kiekkaan! Häh? No ei se "tyhjäkäynti-ennakkotaulukko" ilmeisesti olekaan varsinaisesti vain tyhjäkäyntiä varten, vaan sille tilanteelle, kun kaasupoljin on yläasennossa. Ja kun cruisaa maantiellä ja nostaa polkimen kokonaan ylös, normaaliajon kierroksilla sytkätaulu vaihtuukin perus-sytkätaulusta "tyhjäkäynti-sytkätauluun". Tämä melkein selitti tilanteen. Lukema "tyhjäkäynti-sytkätaulussa" ei kuitenkaan vieläkään ollut se sama mitä Skanneri näytti. Kunnes huomasin, että "tyhjäkäyntitauluja" on kaksi. Toinen on tarkoitettu auton ollessa paikallaan käytettäväksi, toinen taas kun auto on liikkeessä. Ja tuossa liikkeessä olevan auton "tyhjäkäyntitaulukossa" oli just se sama lukema kuin mitä Skannerikin näytti. Kävin viime kesänä säätäjägurun luona säädättämässä autoani (en nyt kerro missä, kukin arvatkoon itse tai olkoon arvaamatta). Tuota tyhjäkäyntialuetta säädettiin, ja minusta tuntui jo silloin, että nyt ei säädetä oikeata taulukkoa. Kun en ollut varma, niin en sekaantunut asiaan. No, väärinhän se säätö meni, mutta näin jälkeenpäin paskan väliä, koska säätötavoite saavutettiin. Sinänsä mainio esimerkki Skannerin tärkeydestä. Ei ne säädöt pelkästään riitä, vaan se moottorin toiminnan seuraaminen on todella tärkeätä. Tuolloin viime vuonna ei skanneria sytkän seuraamiseen käytetty. Tässä vielä kuvakaappaus vakion LS6:n perusennakkokartasta: Tässä sitten "suljetun kaasun ennakkokartta": Quote:
__________________
***
GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille Soita 0400 358 238 www.autokorjaamovirta.fi *** Last edited by Pekka Berkeles : 15.02.2010 at 18:31. |
#2
|
||||
|
||||
Katoitko minkä asetusarvon perusteella tietsikka vaihto käytössä olevaa taulua ?
|
#3
|
||||
|
||||
Samat arvot mulla on kuin sullakin tuossa yllä.
Noitahan voi säätää miten haluaa. Jätän noi todennäköiseksi vakioksi. Sytkäkartoissa taas ajattelin käyttää samoja arvoja sekä peruskartassa että "tyhjäkäyntikartoissa".
__________________
***
GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille Soita 0400 358 238 www.autokorjaamovirta.fi *** |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Jep ! Jos liipasu karttojen välillä tuli tps:n kautta niin olis kiinnostanu paljonko oli kiekkoja kun liipasu pääkarttaan takas tapahtu. TPS:n input olis pitäny olla tuo 1,6%? Usein näkee että yli 1600rpm:n tiedot on kopioitu pääkartasta tyhjäkäyntikarttoihin. |
#5
|
||||
|
||||
Mielenkiintosta juttuu. Tosta selityksestä sentäs jotain tajuaa vaikka muuten autonmoottorijutuista ei mitään tajuakkaan. Aika jännä ettei oo yks kartta riittäny eikä edes kaks.
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
***
GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille Soita 0400 358 238 www.autokorjaamovirta.fi *** |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
ota loki ja kerro mistä liipastiin ? Oon ymmärtäny että tuo 1,6% olis läpän input eli läpän asentotunnistimen tieto voi olla jotain ihan muuta |
#8
|
||||
|
||||
Tässä tää koodin pätkä miten ohjelman pitäs toimia
if (TPS < thresh && MPH < thresh) Idle Spark else Main Spark |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Just joo. Tässä malliesimerkki siitä miten en itsekään välttämättä ole ottanut kaikista olennaisista asioista lokia. Täytyypä tutkiskella mitä eroa on asentotunnistimella/läpällä ja kaasun aukioloprosentilla (Veten tietsikassa).
__________________
***
GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille Soita 0400 358 238 www.autokorjaamovirta.fi *** |
#10
|
||||
|
||||
Noniin, tuollaisia näyttäisi olevan tarjolla. Punainen väri tarkoittaa että parametri on mukana seurattavana Skannerin konfiguraatiossa.
Keksiikö "Parpato" mikä tuolta kannattaisi valita (ETC position?): SAE:ta muuten kannattaa välttää jos vain mahdollista. Se on OBDII:n vaatima parametri eikä ole niin tarkka kuin GM:n oma vaihtoehto (jos sellainen on tarjolla, kuten on esimerkiksi tuossa "throttle position":issa).
__________________
***
GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille Soita 0400 358 238 www.autokorjaamovirta.fi *** |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|