#1
|
||||
|
||||
Kadonneen sähkön metsästys
Kävipä eilen mielenkiintoinen tapahtumasarja.
Hommasin vuosi sitten autoon uuden akun ja ajattelin ostaa kerralla kunnollisen joten laitoin optiman red topin ja otin siihen samalla muuntopalat sivunavoista norminavoiksi. Auto on toiminut moitteettomasti (mitä nyt tuo soutava tyhjäkäynti) ja olen ajanut sillä työmatkaa välillä (300km) joten akun pitäisi olla myös latingissa. Eilen kuitenkin lyhyen ajon jälkeen pistin auton parkkiin ja tuntia myöhemmin kun tulin käynnistämään virta tuli normaalisti ja mittaristo alkoi testaamaan itseään. Väänsin avaimesta auton käyntiin kesken testin ja siihen kuoli. Kaikki sähkö katosi ja neulat jäivät sojottamaan minne sattuu. Otin akusta kengät irti ja laitoin takaisin, ei vaikutusta. Akku antoi mittarilla normaali jännitteen, mikään sulake ei ollut palanut. Ei elänyt edes kaapeleilla. Vasta kun otin akun kokonaan irti ja kaapelit toiseen akkuun niin lähti todella vaivaisesti käyntiin. Kävin hakemassa uuden akun ja sen kanssa ensimmäinen käynnistys *naks*. Toisella kerralla sekunnin viiveen jälkeen käynnistyi ja sain ajettua auton kotiin. Akkutesterillä, vanha optima on täysin kunnossa... Aika mystistä. Edit: Sen verran lisätietoa, että asentelin autoon uudet audiot (vahvistin ja DSP) toukokuussa, mutta ne ovat toimineet ongelmitta.
__________________
Who needs a roof anyway? |
#2
|
||||
|
||||
Virtalukossa pinnat hitsanneet tai startin perässä oleva päävirtakaapelin liitos heikko. Tuossa kaksi mahdollista vikakohdetta.
Akkukin voi olla sökö niin että se antaa n.12,7 V kuormittamattomana mutta kuormitettaessa kuolee.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net |
#3
|
||||
|
||||
No se oli nopee
Tutkin viikonloppuna, Kiitos!
__________________
Who needs a roof anyway? |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Jos akussa lukee joko calcium tai silver-calcium, voi ongelma olla siinä ettei normilaturit lataa akkua täyteen. Varsinkaan tyhjäksi päässyttä akkua. Tuollainen akku vaatii 14,4 -14,8V latautuakseen täyteen.
Eli akku voi muuten olla kunnossa, mutta kaipaa latauksen täyteen oikeanlaisella laturilla. C-tek (yms) perusmallit lataa vain jollain 13,8V jännitteellä.
__________________
AC induction + PMSRM |
#6
|
||||
|
||||
Parissa autossa edelleenkin Red Topit kun luulin et ne on niitä parhaita. Ainakin kun Vetessä oli entinen sivunavoilla.
No En tiiä tuosta, sillä se tappokytkin välissä niin eipähän vuoda vanha C4 kun on hälytintä olevinaan ja muuta roipaketta ja oven kun avaa niin on kuin tivoliin astuisi. Mun ajoilla ei oikein pelais käytännössä. Isot koneet tarvii paljon käynnistys ampseja ja sit tulee vain stop ettei riitä? Joskus oli uutta. Vähän ajetulla latailen ja toisella myös toimii. 13,7 käynnistää ja 14,4 jotain ajellessa ja 11,7 aika heikkoa tais olla startti/nogo. Testattu uusin erä Ammattiliikkeesä mut aika kalliita on kun muitakin sopivia löytyy. Meinasin joskus ostaa paremman halvan Vartan pakkasakun ja kaapelit takaboksiin jos starttailee niin ei tarvii apuja kysellä. Tämän hetkistä tilannetta en muuten osaa sanoa kun että Red Top oli yksi vain huono. Molemmat Räjäyttää käyntiin vaivatta. Silloinkin oppi uutta aikanaan et huono akku kuluttaa laturin joka meni uusiks. Recharge before Start. Säästyy paljon. Onneks joku ajeleekin. Täällä ollaan niin ympäristöimmeisiä et lataillaan jos tapaillaan katastuksessa joskus.. Joku ylläpitolaturi on ja volttimittari. Yks nyrkkipajan mies sano et heitä se tuittuun ja lataa yön yli kunnon vanhan aikaisella mitä näytin niin avot. |
#7
|
||||
|
||||
Eikö C-tekin laturikin lataa "lumihiutale-modessa" isommalla jännitteellä?
|
#8
|
||||
|
||||
lataa
__________________
1969 stingray convertible 1992 w124 MB 500 000km+ http://www.minunauto.com/auto/22674 |
#9
|
||||
|
||||
Viimein pääsin tämän kimppuun ja kadonnut sähkö löytyikin sitten Virtalukon pohjasta. Siellä oli startin kytkimien pinnat täysin karstoittuneet, eikä se kytkenyt juuri lainkaan.
Putsasin kytkyt ja taas lähti kun palmun alta käyntiin. Kiitoksia vinkeistä taas kerran..
__________________
Who needs a roof anyway? |
#10
|
||||
|
||||
Uskaltaako tuonne virtalukkoon pistää crc ennalta ehkäisevästi ? Eli siitä avaimen reijästä.
__________________
Voihan Vette! Nykyisin teipillä kasassa. |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|