#11
|
||||
|
||||
Muistin virkistämiseksi, mitkäs olikaan museokatsastuksen edut ja haitat? Oma -90 liikkuu vuosittain enää muutamia satoja kilsoja alle parin viikon aikana. Ikänsä puolesta museokatsastusmahdollisuus alkaisi olla ajankohtainen.
|
#12
|
||||
|
||||
Edut:
- katsastus joka toinen vuosi - saa käyttää taksiajoon ilman mitään lupia - ei vuotuista ajoneuvoveroa - museoajoneuvon liikennevakuutus ilman bonuksia n. 50¤/vuosi, mutta silloin saa käyttää vain 30 päivää vuodessa omalla tai naapureiden valvonnassa. Haittoja en nyt paljon keksi, muuta kuin, että on vaikeampi muistaa se katsastus, kun on harvemmin ja, että ei saa tietenkään viritellä tai rakennella siten, että status muuttuu. Esim. Vanteet samat kuin museolausunnon kuvissa, joka pitää olla aina ajossa mukana, jotta asia voidaan tarkastaa vaikkapa poliisin toimesta koska tahansa.
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi MPA@cfc.fi http://www.vettepeikko.fi 1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6. Myydään.... Ehkäpä. 1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black valmistuu pikkuhiljaa. 1987 C4 coupe 350 autom black since 1995 1984 Jaguar XJS V12 projekti MYYDÄÄN! Hp 2500¤ 1967 Tiger 289cid projekti 1971 Honda Monkey Z50A |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Otin syksyllä museovakuutuksen Dodgen pick-up: piin, n 65¤/vuosi. Katsoin huvikseni saman yhtiön nettisivuilla olevalta laskurilta paljon tavallinen liikennevakuutus ko kippoon olisi. 80% lähtöbonuksien ja keskittämisetujen jälkeen sen hinnaksi jäi reilu 120¤. Eli jos auton laittaa seisomaan talveksi niin hinta olisi samoissa ja ilman mitään käyttörajoituksia...
__________________
-72 Corvette Coupe
-79 Li'l Red Express Truck |
#14
|
||||
|
||||
Mielestäni suurin etu, on se että autolla voi ajella silloin kun huvittaa, eikä tarvitse vekslata liikennekäytöstä poiston kanssa.
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88 Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01 Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02 Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71 |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
No ei kyllä ole paha rasti liikennekäyttöön tai liikenteestä poisotto netin kautta tehtynä. Ei kovin montaa hiiren klikkausta vaadi.
__________________
C3-81,L-98(-85),TH350 Pontiac trans am gta-88(sold) |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Äläs nyt. Kyllä museoautoon riittää se, että vanteet (ja muutkin varusteet) ovat aikakauden mukaiset, vaikkei just samat kuin lausunnon kuvissa. Tälläkin hetkellä nettiautossa muuan turkulainen firma myy museokilvitettyä 1978-mallin Trans amia, jossa 17 tuumaiset hunajakennovanteet. Orkkikset oli 15-tuumaiset, mutta 17-tuumaisia hunajakennoja sai Trans ameihin tuohon maailman aikaan aftermarket- liikkeistä. Mutta tehdasvarusteena ei saanut. Myös värin saa vaihtaa museoautoon , kunhan se on samanlainen kuin oli museauton vamistuessa saatavilla. Tosin tässä kohtaa on hieman ristiriitaa. Museoautoon saa asentaa niitä aftermarket-viriosia, joita sai aftermarket liikeestä auton valmistumisvuonna, mutta värin pitää olla tehtaan värikartasta. Periaatteessa myös vanhaan aikaan aftermarket-automaalamoissa värejä osattiin sotkea ties mihin sävyihin, jos tehtaan väreistä ei mieleistä löytynyt. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Uskaltaisin olla eri mieltä. Ennen muinoin piti olla lausunto mukana, mutta sehän ainakin muuttui ettei tarvinnut enää olla. Yksi kopio on omistajalla, yksi sahkilla, yksi trafilla ja jäikö jopa konttorille yksi? Nyt on toki suositeltu Automobiili julkaisussa, että ottakaa se lappu mukaan katsastukseen kun katsastaja ei tiedä asiasta mitään. En ole kylläkään pitänyt mukana edes katsastuksessa ja eivät ole kyselleet sen perään.
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Ainakin vielä elokuussa 2019 juuri tutkinnon suorittanut museotarkastaja mulle neuvoi pitämään paperit ajossa mukana. Oli miten oli, mutta ainakaan sitä autoa ei saisi paljon muuttaa tarkastuksen jälkeen.
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi MPA@cfc.fi http://www.vettepeikko.fi 1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6. Myydään.... Ehkäpä. 1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black valmistuu pikkuhiljaa. 1987 C4 coupe 350 autom black since 1995 1984 Jaguar XJS V12 projekti MYYDÄÄN! Hp 2500¤ 1967 Tiger 289cid projekti 1971 Honda Monkey Z50A |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Siis neuvoi, eli perustuu sahk:n esittämään kantaan: olisi hyvä pitää mukana kun lakia valvovat elimet eivät tiedä näistä mitään. Näkyvää kirjoittelua ja voivottelua sahk:n Automobiililehdessä asiasta juuri kevättalvella 2019. Museotarkastettua autoa ei tosiaan saa muuttaa tarkastuksen jälkeen. Jos muuttaa ja siitä syntyy valvojilla epäilys, niin sitten asia vaatii selvityksen jopa uuden tarkastuksen ja huonolla säkällä muutoskatsastuksen tavalliseksi autoksi. Toisaalta hyvin usein katsastajat eivät tiedä hölkäsen pöläystä miltä nämä härvelit tulis näyttää konehuoneesta, alustasta tai sisältä.
__________________
|
#20
|
||||
|
||||
Itse olen myös ohjeistanut tarkastettujen ajoneuvojen osalta, että pitää sen oman kappaaleen tai kopion siitä mukana, jottai ei tule epäselvyyksiä.
Museoajoneuvotodistusta tehdään kolme kappaletta. Yksi jää heti allekirjoitusten jälkeen tarkastuksen suorittavan yhdistyksen arkistoon. Kaksi allekirjoituksin varustettua todistusta ajoneuvon omistaja ottaa mukaan muutos- tai rekisteröintikatsastukseen ja näistä toinen jää katsastustoimipaikan arkistoon (varmaan myös sähköisenä traficomille) ja toinen museoajoneuvon omistajalle. Näihin kappaleisiin tulee myös katsastajan tiedot ja allekirjoitus. Museoajoneuvotarkastajat (aina kaksi tarkastuksessa) tekevät siis tarkastuksen ja museoajoneuvotodistukset. Varsinaisen museoajoneuvokatsastuksen (muutos- tai rekisteröintikatsastus) tekee katsastaja katsastuskonttorilla, museoajoneuvotodistuksen perusteella. Katsastuksessa ja mahdollisesti tienpäällä viranomaiset valvovat että ajoneuvo on sellainen, kuin se museoajoneuvolausunnossa on. Eikä sitä ole muuteltu, tai ole muuten päässyt huonoon kuntoon, kuten esim. näkyvä etenevä ruoste yms. Museoajoneuvotarkastuksia tekee muutamat valtakunnalliset yhdistykset. Itse edustan Suur-Jämsän Moottoriklupi ry:tä museoajoneuvotarkastuksissa.
__________________
Corvette 2006 Convertible projekti, Corvette 1993 Convertible LT1, Corvette 1984 Coupe L83,
Corvette 1978 L-82 projekti, Corvette 1972 SBC Coupe, Corvette 1971 LS5 454 |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|