FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 01.08.2020, 16:47
jyrkita's Avatar
jyrkita jyrkita is offline
Aktivisti
 
Join Date: Nov 2010
Location: Imatra
Posts: 865
jyrkita on oikealla tiellä
Send a message via MSN to jyrkita
Quote:
Originally Posted by Puman
Ilmeisesti C3:sta kehitettiin vuosien 69 ja 82 välillä. Eikös 82:ssa ole vakiona myös lasikuitujousi?
'Kyllä on
__________________
Vm- 1982 350 Cross Fire Injection L83 TBI Th 700 R4
Myydään...
Reply With Quote
  #42  
Old 01.08.2020, 23:13
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,882
T72 on oikealla tiellä
Pikkulohko Vetteihin tuli FE7 "gymkhana" alusta lisävarusteeksi vuodelle -74. Pakettiin kuului jäykempien jousien ja paksumman etuvakaajan lisäksi myös takavakaaja, joka oli paksuudeltaan 7/16". Nykyään mulla on omassa -72:ssa tuota gymkhanaa vastaavat palikat.
__________________
-72 Corvette Coupe
-79 Li'l Red Express Truck
Reply With Quote
  #43  
Old 02.08.2020, 06:34
MPÄ's Avatar
MPÄ MPÄ is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2010
Location: Jyväskylä (Tikkakoski)
Posts: 2,527
MPÄ on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Puman
Ilmeisesti C3:sta kehitettiin vuosien 69 ja 82 välillä. Eikös 82:ssa ole vakiona myös lasikuitujousi?
68 vuoden aikana tuli jo todella paljon muutoksia, isompi hyppäys 69 (mm. rungon vahvistukset, korimuutokset ja tuhansia pienempiä modauksia) ja siitä eteenpäin ihan joka vuosi tuli muutoksia ja päivityksiä. Esim. jos vertaa johtosarjoja, niin huomaa niiden tuplaantuneen hyvin lyhyessä ajassa. Alustan osalta ehkäpä suurin muutos ajoittuu juuri 80-luvun vaihteeseen, kun takajousi, takajousen tuenta ja perä muuttui C4 tyyppiseksi.
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi
MPA@cfc.fi
http://www.vettepeikko.fi

1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6. Myydään.... Ehkäpä.
1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black valmistuu pikkuhiljaa.
1987 C4 coupe 350 autom black since 1995
1984 Jaguar XJS V12 projekti MYYDÄÄN!
1967 Shelby projekti
1971 Honda Monkey Z50A suomi projekti
Reply With Quote
  #44  
Old 02.08.2020, 08:32
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 2,146
LT-1 on oikealla tiellä
Aika paljon on paksuutta tullut lisää takavakaajaan, late C4 perusalustassa on 24 mm molemmissa päissä, ZR-1 26 mm, tuo C3 7/16 on 11,1 mm.
Reply With Quote
  #45  
Old 02.08.2020, 11:42
Puman's Avatar
Puman Puman is offline
Konkari
 
Join Date: May 2008
Posts: 1,105
Puman on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by LT-1
Aika paljon on paksuutta tullut lisää takavakaajaan, late C4 perusalustassa on 24 mm molemmissa päissä, ZR-1 26 mm, tuo C3 7/16 on 11,1 mm.

Näköjään. Mutta silti tuolla ohuellakin vakaajalla ero on huomattava verrattuna siihen, että ei takavakaajaa ollenkaan. Nyt sivuttaissuunnassa esiintynyt ns Body Roll hävisi tyystin ja auton ajettavuus muistuttaa enemmän nykyautoa. Ja siksi ihmettelen, miksei tuota vakaajaa laitettu pikkulohkoihin jo vakiona, kun ero on näinkin huomattava. Kuin vasta Late C3 malleihin.

Onneksi vakaajan pultinreiät oli jo sentään valmiina rungossa ja trainling armeissa. Pikku- ja isolohko käytti samaa runkoa.
Reply With Quote
  #46  
Old 03.08.2020, 18:58
Puman's Avatar
Puman Puman is offline
Konkari
 
Join Date: May 2008
Posts: 1,105
Puman on oikealla tiellä
Mittasin tänään etuvakaajan paksuuden. Noin 20 mm tai 3/4 tuumaa. Onko kyseessä siis vakiopaksuinen vakaaja?

Minkäkokoinen etuvakaaja on vakiona C3 isolohkoissa?
Reply With Quote
  #47  
Old 03.08.2020, 21:31
progress's Avatar
progress progress is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2004
Location: Loviisa
Posts: 1,187
progress on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Puman
Mittasin tänään etuvakaajan paksuuden. Noin 20 mm tai 3/4 tuumaa. Onko kyseessä siis vakiopaksuinen vakaaja?

Minkäkokoinen etuvakaaja on vakiona C3 isolohkoissa?

Isolohkossa on 1 1/8 eli hieman alle 3cm.
Mulla taitaa kyl 82sessakin olla noin paksu, pitää tarkistaa joku päivä.
__________________
C3 1982 CE, C3 1973 Stingray
ex: C3 1974 Stingray
Reply With Quote
  #48  
Old 04.08.2020, 13:31
Puman's Avatar
Puman Puman is offline
Konkari
 
Join Date: May 2008
Posts: 1,105
Puman on oikealla tiellä
Tarkoitus olisi löytää paras mahdollinen yhdistelmä. 9/16 takavakaaja ja 3/4 etuvakaaja toimii yhdessä paremmin kuin ei takavakaajaa olkenkaan.

Mutta olisiko vieläkin parempi jos etuvakaaja olisi nykyistä paksumpi? Mitä etuvakajaa suosittelisitte tuon 9/16 kanssa?
Reply With Quote
  #49  
Old 04.08.2020, 14:43
MPÄ's Avatar
MPÄ MPÄ is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2010
Location: Jyväskylä (Tikkakoski)
Posts: 2,527
MPÄ on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Puman
Tarkoitus olisi löytää paras mahdollinen yhdistelmä. 9/16 takavakaaja ja 3/4 etuvakaaja toimii yhdessä paremmin kuin ei takavakaajaa olkenkaan.

Mutta olisiko vieläkin parempi jos etuvakaaja olisi nykyistä paksumpi? Mitä etuvakajaa suosittelisitte tuon 9/16 kanssa?
Parempi mihin? Jos tuo nykyinen yliohjautuu, eli perä luistaa kurvissa, niin sitten paksumpaa eteen, jos taas on neutraali (hallittu neipyöräluisu) tai lievä aliohjaus (puskee), niin sitten se on hyvä. Kuten aiemmin totesin tuo takavakaaja riittää aina ylikokokoon (1 1/4") etuvakaajaan saakka ainakin isolohkolla, jossa alukannet. Mutta ainakin edellisestä asiakkaan pikkulohkosta tuli tosi hyvä juuri noilla sulla olevilla vakiovakaajilla, vaikka laitettiin isolohkon 550lbs etujouset ja peräti 360lbs Takajousi bilsteinin sporteilla.

Normaalissa ajossa sillä ei ole juurikaan merkitystä, mutta mun mielestä on virhe laittaa liian järeät kallistuksenvakaajat, ellei alusta ole muutenkin rata-ajoon ajateltu. Paremmin puree stance siihen kallisteluun ja muihin ominaisuuksiin pyöränkulmat (olettaen, että kaikki muu on kunnossa)

Tämä on tietysti vain yksittäinen mielipide, enkä ole mikään rataexpertti muutenkaan.
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi
MPA@cfc.fi
http://www.vettepeikko.fi

1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6. Myydään.... Ehkäpä.
1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black valmistuu pikkuhiljaa.
1987 C4 coupe 350 autom black since 1995
1984 Jaguar XJS V12 projekti MYYDÄÄN!
1967 Shelby projekti
1971 Honda Monkey Z50A suomi projekti

Last edited by MPÄ : 05.08.2020 at 03:28.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:22.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.