#871
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
"The world has gotten it into its head that wind power is the solution to everything, and I just don't think it is. Wind is just annoying, internal combustion is good." |
#872
|
||||
|
||||
Kyllä ja meinasinkin muokata kuljettajan puoleisen kaaren. Renkaan takapuoleinen kaaren osa on hyvin samanlainen kuin etupuoli, se vaikutti valintaan kuin myös se, että kylki pysyy puhtampana kun rapa ei roisku renkaasta eteenpäin aivan yhtä paljon.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#873
|
||||
|
||||
Nyt on loksut liimattu lopullisesti kiinni. Rengas tulee aika hilkulle mutta onneksi näissä uudemmissa generaatioissa voi säätää raideleveyttä eli ei ongelmaa. Nyt seuraavaksi pitää nostaa body pois rungolta ja viimeistellä pohja. Tein muutamia mittauksia rullamitalla niin aivan turhan hyvin sattuu mitat kohilleen. Täytyy olla vain tyytyväinen että tuli tehtyä.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#874
|
||||
|
||||
En nostanukkaan hyttää pois vaan tiputinkin keulan paikalleen.
Olen keulasta jo repeämät korjannu. Etuvaloaukkojen nurkista lähti pienet säröt, niitä kaivaessa löysin vanhoja korjauksia. Siellä oli ruuvinkantoja pakkelin seassa jotka ruostuneet ja pintaan tullu patteja. Sisälokarit joudun käyttämään irti, että pääsen korjaamaan valojen kiinnitys kalikat ja vähän muutakin. Muutenhan tuo näyttää jo aika hyvältä
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#875
|
||||
|
||||
Quote:
Kuten ennenkin tullut mainittua, en jaa taiteellista näkemystä kaikilta osin, mutta työn jälki ja työmoraali on vertaansa vailla. Jollei jo ole, niin tästä voisi tehdä sellaisen tiivistetyn version ameriikanserkkujen foorumille, vaikka ihan vaan kuvasarjankin.
__________________
"The world has gotten it into its head that wind power is the solution to everything, and I just don't think it is. Wind is just annoying, internal combustion is good." |
#876
|
||||
|
||||
Barumille kiitos mielipiteistä ja kommenteistasi, harvassa on ne joilla yhtenesivät kaikki näkemykset eli uskon, että olemme plussan puolella kaikkinensa.
Ei ole projektista tarinaa amerikanserkkujen foorumilla. Mulla on muutama (3) ameriikan tuttu, joiden kanssa tätä harrastusta jaamme. Nämä herrat ovat 65-75 vuotiata ja erittäin hyvin omillaan toimeentulevia. He kyllä arvostavat työtäni ja ihmettelevät suomalaista sisua mutta olivat alusta alkaen sitä mieltä, että "et tarvi uusia osia vaan uuden auton". Noh, auttoivat osien kanssa ja mielipiteensäkkin on sittemmin muuttaneet, haluaisivat jopa jakaa tämän storyn eli saapa nähdä jos vaikka tiivistelmä tulisikin tehtyä. Vastoin kaikkia fysiikan lakeja tai juurikin niiden johdosta rapaa lentää joka suuntaan. Tämän totean aina kun lähden endurollani (polkupyöräkin kelpaa) ajelemaan ja edessä on supermotoille tarkoitettu lokari eli sellainen missä rapakaari ei jatku yhtä pitkälle eteen kuin endurorenkaille tarkoitetussa. Eturenkaasta tulevaa tavaraa tulee jatkossa varmasti enemän kuin aikaisemmin, koska etuvanteet tulee olemaan leveämmät kuin aikaisemmat oli. Suojaksi riittänee nahkahousuistani leikatut polvipaikat, vois tulla hienokin. Tässä vielä yksi. Pienellä täytteellä tulee hyvä. Vasemmanpuoleisimmassa on 255-60 kun muissa on 295-50 kumi, siksi näyttää vähän eriltä, vanne on saman levyinen eli 10 tuumainen.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#877
|
||||
|
||||
Jotain tullu tehtyä taas.
Pohjan sain viimeisteltyä niin, että kelpaa ja kestää. Polyesteri- ja epoksihartsilla sivelin viimeisetkin kohdat kondikseen. Tuliseinän viimeistelin ja maalasin. Raitisilmakanavat maalasin Topcoat -polyesteripohjaisella maalilla, tarttuu hyvin ja tulee kestävää pintaa. Tuliseinään ja muuallekkin tuleviin, niitattaviin pelteihin olen laittanu liimaksi ja tiivisteeksi butyylimassaa. Pysyy ehkä käryt konehuoneen puolella paremmin kun nuihin jää kuitenkin pieniä rakoja. Just sopivasti tursuaa. Butyylimassahan ei kuivu kokonaan eli pienet notkumiset ei sitä liikuta. Taka sisälokasuojiin liimasin viimeisetkin kuitulevyt ja maalasin koko komeuden topcoatilla. Hankala saada tasaista pintaa. Kuivuessaan tahtoo jäädä kiiltoeroja kun maalin paksuus ja siitä johtuva kuivumisaika vaihtelee. Mutta hyvin se tuonne alustaan kelpaa ja kestää paremmin kiveniskujakin. Viimeksi laitoin alustamassaa mutta en enään, se oli rumaa kun kuivui harmaaksi ruupuksi.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#878
|
||||
|
||||
Lattiaa tukeva pelti kannattaa kyllä laittaa jo paikalleen kun eihän tuo muuten tule kestämään. Pelti kärsi rytäkässä tietenki, oikaisin sen mutta sitten tein kuitenkin uuden 1,5mm levystä. Tein siihen parit pienet kantit niin on jäykempi.
Tuohonhan se tulee eli lisäämään taivutusvastusta lattiaan pituusakselinsa ympäri. Käytän sen vielä pulverimaalauksessa ennen paikalle liimausta ja niittausta. Laminoin customipeilin kiinnitysreiät umpeen ja hivasin esille alkuperäisen peilin kiinnitysreiät, koska ne sopii tähän lookkiin ihan hyvin. Oviaukon yläpuolelle kouruun tulee tiiviste ja siksi tuota kattoa täytyy kasvattaa pari milliä yli tuosta häkin pinnasta. Siinäpä olis seuraava jobi....
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#879
|
||||
|
||||
Ovien sovittaminen olikin isompi homma mutta hieromallahan sen saa ja vaikka ei pidä kiirettä niin tulee se siltikin. Piirustuksen mukaan se pitäisi näyttää tälläiseltä. Ei tule juurikaan lippaa ja tiiviste jää ottamaan oven vastaan.
Säädön ja pienen fiksauksen jälkeen on jo aika hyvä. Lasiaukon alakulmiin on tapana tulla ratkeamia, tässä ei niitä vielä ole mutta silti sipasin pinnasta pois ja laminoin pari kerrosta mattoa joka kulmaan. Oven keskellä näkyvä jälki on joku vanha damage. Luulen, että maalin skrapaaja on pukannu lastan läpi kuidusta kun oli sen kaltainen viilto. Korjasin sisäpuolelta ja ulkopintaa lisään yhden kuitumassaa Tein hartsista ja lasikuitujauheesta massaa jolla on kätevä täyttää vajaita kohtia. Tehtaan specksien mukaan rako olis tätä luokkaa Mutta kun tehdään niin tedään. 1 mm rakotulkki on nahkea eli se mitä tässä vaiheessa hainkin. Kun vaihdan uudet puslat saranoihin ja uudet tiivisteet oviin niin hion raon tehtaan spekseihin. Seuraava jobi olisi sitten ne saranat, uusia tiivisteitä en liimaa kun vasta lopuksi. Niin ja kuvia pitäs varmaan vieläkin pienentää kun jäävät turhan isoiksi. Käytän 20/100 suhdetta mutta kameran tekemät tiedostot on niin saa...nan isoja nykyään.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
#880
|
||||
|
||||
Saranan puslat on mitoitettu huonosti. Ensinnäkin ne on väleät ja toiseksi pituus on suunnilleen puolet alkuperäisestä. Materiaalista en sano mitään mutta uudet tehtiin laakeripronssista. Sorvautin siis uudet puslat ja käytin vain tapit ostamastani sarjasta.
Vasemmalla on alkuperäinen pusla, keskellä uustuotanto ja oikealla sorvaajan tekemä. Ulkohalkaisijaa muokkasin niin, että pusla on muutaman kympin kartio. Nyt se menee paremmin pesään ja suuntautuu tapin mukaisesti. Luulen, että saranassa oleva reikä ei molemmin puolin ammu samaan pisteeseen ja tappi jäisi kanittamaan. Erikoistyökaluun asennettuna kaksi puslaa. Hiomanauhalla pylväsporassa sipasin tarpeellisen määrän kamaa pois. Samalla menetelmällä kiillotin tapitkin. Valssihilse ei ole kauhean liukasta. Koeasennuksessa käytin tappia ohjurina, kivasti meni painamalla ja vähän napauttamalla pohjaan, eikä kanita. Porasin myös rasvausreiät, voi joskus turauttaa rasvaa tapille.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese" |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|